• mammamalin

BF oktober 2022

Har inte hittat någon befintlig tråd för BF oktober 2022, så därmed startar jag denna för oss och hoppas vi blir ett gäng Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-29 10:29
    Nu finns även en facebookgrupp. Skicka meddelande till mig om du har BF under oktober månad och vill vara med :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-22 17:55

Vill skriva här att medlemmarna i facebookgruppen har fått tycka till och de flesta vill sätta en medlemsgräns på 50 personer. Det finns i dagsläget fortfarande ca 20 platser kvar så ni som aktivt valt att avvakta kan ha detta i åtanke :)

• Svar på tråden BF oktober 2022
  • Kallamakka

Hur ser ni på att vara i riskgrupp efter graviditetsvecka 20? På min arbetsplats har kollegor blivit avstängda då. Pratade med min chef om det, som påstår att det inte gäller för att det inte är en pandemi' längre. Men på Försäkringskassan står det att vi ändå är i riskgrupp. Hur tänker ni? 

• mammamalin
    Kallamakka skrev 2022-02-28 15:42:21 följande:

Hur ser ni på att vara i riskgrupp efter graviditetsvecka 20? På min arbetsplats har kollegor blivit avstängda då. Pratade med min chef om det, som påstår att det inte gäller för att det inte är en pandemi' längre. Men på Försäkringskassan står det att vi ändå är i riskgrupp. Hur tänker ni? 

Oj, vad konstigt resonerat av din chef.. 

Jag har tagit upp det med min chef, vi kommer att ha möte inom kort för att göra riskbedömning hur jag ska kunna hållas undan smitta, om det är möjligt osv. Jobbar som förskollärare så alla barn är ju ovaccinerade och vi jobbar utan varken skydd eller avstånd. Jag har sagt att jag känner oro inför att behöva jobba i barngrupp efter vecka 20. Studien som visar att gravida riskerar att föda för tidigt vid smitta gäller ju fortfarande liksom, risken upphör ju inte och smittan är ju fortfarande stor i samhället. Det ska heller inte vara en "tryggande åtgärd" att kvinnan är vaccinerad, det räcker inte som grund för din arbetsgivare om hen menar att det är tillräckligt för att undvika att bli smittad på jobbet.

Får väl se hur det blir för mig, hoppas kunna få andra arbetsuppgifter alternativt bli avstängd för känner mig inte trygg med att jobba på som vanligt... Vad jobbar du med?
  • Nejlika08

Tack Krusbärskompott! Nu kan man försiktigt börja glädja sig. Jag känner mig lite mer energifylld än förra veckan i alla fall. Så jag hoppas att dom första veckorna var värst för mig. Men jag sover ändå typ 12 timmar per natt och vilar i sängen på eftermiddagarna. När det gäller magen så hoppas jag verkligen att det inte redan är en gravidmage. I så fall kommer jag att bli enorm! Jag är också jättehungrig och äter jättemycket. Idag har jag tex ätit fil med äpple till frukost, en stor sushi och äpple till lunch och två mozzarellaostar med tomat, pasta och tomatsås till middag. Och kakor! Jag har redan gått upp i vikt. 

• Kallamakka
    mammamalin skrev 2022-02-28 16:35:16 följande:
    Oj, vad konstigt resonerat av din chef.. 

Jag har tagit upp det med min chef, vi kommer att ha möte inom kort för att göra riskbedömning hur jag ska kunna hållas undan smitta, om det är möjligt osv. Jobbar som förskollärare så alla barn är ju ovaccinerade och vi jobbar utan varken skydd eller avstånd. Jag har sagt att jag känner oro inför att behöva jobba i barngrupp efter vecka 20. Studien som visar att gravida riskerar att föda för tidigt vid smitta gäller ju fortfarande liksom, risken upphör ju inte och smittan är ju fortfarande stor i samhället. Det ska heller inte vara en "tryggande åtgärd" att kvinnan är vaccinerad, det räcker inte som grund för din arbetsgivare om hen menar att det är tillräckligt för att undvika att bli smittad på jobbet.

Får väl se hur det blir för mig, hoppas kunna få andra arbetsuppgifter alternativt bli avstängd för känner mig inte trygg med att jobba på som vanligt... Vad jobbar du med?
    Jag håller med om att det var märkligt. Arbetar också i förskola och resonerar precis som du, vi har ingen skyddsutrustning och nu springer ju alla in och ut hur de vill. Så säker är man ju inte. Tredje dosen har jag inte hunnit med heller, enligt barnmorskan får jag ta den först efter vecka 16. 
  • mammamalin
    Kallamakka skrev 2022-02-28 17:54:43 följande:
    Jag håller med om att det var märkligt. Arbetar också i förskola och resonerar precis som du, vi har ingen skyddsutrustning och nu springer ju alla in och ut hur de vill. Så säker är man ju inte. Tredje dosen har jag inte hunnit med heller, enligt barnmorskan får jag ta den först efter vecka 16. 
    Ta med dig lite underlag till chefen om detta, känns inte som personen har så mkt insikt i frågan faktiskt.. en riskbedömning ska göras oavsett! Nä exakt, håller med dig. Har heller inte tagit tredje sprutan. Fhm säger efter vecka 12, varför säger din bm vecka 16? Vill inte ta för tidigt!
  • Kallamakka
    mammamalin skrev 2022-02-28 18:01:42 följande:
    Ta med dig lite underlag till chefen om detta, känns inte som personen har så mkt insikt i frågan faktiskt.. en riskbedömning ska göras oavsett! Nä exakt, håller med dig. Har heller inte tagit tredje sprutan. Fhm säger efter vecka 12, varför säger din bm vecka 16? Vill inte ta för tidigt!
    Jag får nog göra det. Min barnmorska sa bara att "nej det är efter vecka 16" när jag påpekade att jag trodde det var efter vecka tolv. Sen frågade jag inte vidare om varför. 
  • mammamalin
    Kallamakka skrev 2022-02-28 18:13:13 följande:
    Jag får nog göra det. Min barnmorska sa bara att "nej det är efter vecka 16" när jag påpekade att jag trodde det var efter vecka tolv. Sen frågade jag inte vidare om varför. 
    Aaah okej. Kommer nog ändå vänta ett tag till efter vecka 12. Tycker det känns lite läskigt öht med vaccinet under graviditeten, eftersom det i början avråddes att man skulle vaccinera sig alls som gravid.. 
  • Utepålandet

Hoppar in här. BF 16/10, men är redan på det klara med att jag kommer vilja ha ett planerat snitt, så det borde väl bli i början av oktober om allt går bra. Hade ett MF förra våren så vågar inte riktigt tro på detta än.

• Rosen3
    Utepålandet skrev 2022-02-28 18:38:52 följande:

Hoppar in här. BF 16/10, men är redan på det klara med att jag kommer vilja ha ett planerat snitt, så det borde väl bli i början av oktober om allt går bra. Hade ett MF förra våren så vågar inte riktigt tro på detta än.

Grattis! Vi är några stycken här som oxå har BF 16/10 vilket är ganska kul :)

Får man välj planerat snitt? :) 
    Jag vågar inte heller tro på att det kommer hålla hela vägen ännu, men vi håller tummarna! 

• Go o gla

Hej alla. Varit lite tyst men kikat in och läst lite då och då. Glad för alla med positiva (V)UL! Har idag inskrivningen hos BM, privat UL på fredag och längtar. Jag har förutom all trevlig svullnad och trötthet nu börjat må illa. 6e graviditeten och första som jag mår illa under. Hoppas inte det håller i sej, bortskämd som jag är... Så även om mitt är milt så gnäller jag, så lider med er alla som slåss med större illamående och kräkningar. :/

Sen, tycker tiden går sååå långsamt! Har berättat för min chef, men inga kollegor, vänner eller familj vet ännu. Vi tänkte berätta om ca 1 månad, men så svullen som jag är redan vettekatten om det kan döljas tills dess. Kanske får leka antisocial ett tag och hålla mej inlåst ett tag, hehe. 

Har ni gått upp ngt ännu? Jag började denna grav på +7 vs förrförra och +5 vs förra så känns sååå surt att jag redan lagt på mej 1kg. Går alltid upp en 18-23kg men vill så gärna hålla det på max 15kg denna gång (för att kompensera startvikten). Tar gärna emot motiverande tips och råd på hur hålla vikten i schack... utan att svälta mej resten av graviditeten...

Svar på tråden BF oktober 2022