Kallamakka skrev 2022-02-28 15:42:21 följande:
Hur ser ni på att vara i riskgrupp efter graviditetsvecka 20? På min arbetsplats har kollegor blivit avstängda då. Pratade med min chef om det, som påstår att det inte gäller för att det inte är en pandemi' längre. Men på Försäkringskassan står det att vi ändå är i riskgrupp. Hur tänker ni?
Oj, vad konstigt resonerat av din chef..
Jag har tagit upp det med min chef, vi kommer att ha möte inom kort för att göra riskbedömning hur jag ska kunna hållas undan smitta, om det är möjligt osv. Jobbar som förskollärare så alla barn är ju ovaccinerade och vi jobbar utan varken skydd eller avstånd. Jag har sagt att jag känner oro inför att behöva jobba i barngrupp efter vecka 20. Studien som visar att gravida riskerar att föda för tidigt vid smitta gäller ju fortfarande liksom, risken upphör ju inte och smittan är ju fortfarande stor i samhället. Det ska heller inte vara en "tryggande åtgärd" att kvinnan är vaccinerad, det räcker inte som grund för din arbetsgivare om hen menar att det är tillräckligt för att undvika att bli smittad på jobbet.
Får väl se hur det blir för mig, hoppas kunna få andra arbetsuppgifter alternativt bli avstängd för känner mig inte trygg med att jobba på som vanligt... Vad jobbar du med?