• mammamalin

BF oktober 2022

Har inte hittat någon befintlig tråd för BF oktober 2022, så därmed startar jag denna för oss och hoppas vi blir ett gäng Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-29 10:29
    Nu finns även en facebookgrupp. Skicka meddelande till mig om du har BF under oktober månad och vill vara med :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-22 17:55

Vill skriva här att medlemmarna i facebookgruppen har fått tycka till och de flesta vill sätta en medlemsgräns på 50 personer. Det finns i dagsläget fortfarande ca 20 platser kvar så ni som aktivt valt att avvakta kan ha detta i åtanke :)

• Svar på tråden BF oktober 2022
  • Go o gla

Här blir vi erbjudna nipt ifall du får medel eller hög risk vid kub (som görs på rutin). Men jag lutar mot privat nipt oavsett då jag är lite orolig för kromosomavvikelser pga att jag har fem andra barn med. Så känner jag vill veta, och ha tid för att göra eventuella beslut beroende på typ, risk, och grad... Lite läskigt faktiskt. 

• Krusbärskompott
    mammamalin skrev 2022-03-02 12:04:30 följande:
    Åh! Ja jag kan tänka mig att tiden då man väntar på resultatet är jobbigt. Jag vill mest se att det finns ett växande foster, orolig att något ska ha hänt sen jag såg hjärtat i v 6+4. Vilken vecka kommer du vara i när du gör ultraljudet?

Jag har också bokat privat, känns som att jag vill ha så mycket kontroll över situationen som jag bara kan.
    10+2. Så tidigt men inte för tidigt.
    Och ja, väldigt skönt att få en uppfattning om att det växer som det ska samtidigt.
  • majarg
    mammamalin skrev 2022-03-02 12:50:00 följande:
    ja det är extremt psykiskt påfrestande fram till RUL tycker jag Gråter Sen har jag blivit så himla lugnad av att känna bebisen röra sig, så då har oron nästan försvunnit helt.. Så jag längtar dit :) 
    vaaa har du känt det redan nu?? så häftigt :D
  • mammamalin
    majarg skrev 2022-03-02 16:34:14 följande:
    vaaa har du känt det redan nu?? så häftigt :D
    Nä alltså i mina tidigare graviditeter hehe
  • Go o gla

En dag kvar till privat UL. Det blir vecka 7+3 och både 2d och 5d. Skall bli kul och se vad man kan se på 5d när de är bara några mm stora, antar mest en liten klump, haha. 

Sen har jag första obstetrik besöket på tisdag, så antar det blir ett UL där med för att de skall bekräfta graviditeten, läng, och vitalitet. Hoppas allt går bra både imorgon och på tisdag... Nervös!

Därefter blir det att springa titt som tätt, en baksida av hur det du kar här samtidigt som man är tacksam för kontroller som görs. KUB i vecka +/- 11, blodanalyser, glukostest och endokrin besök, varvat med BM och obstetriken med UL mm. Och detta i en cykel varje trimeter... Tur man har ett flexibelt arbete och arbetar hemifrån. 

• Nejlika08
    Go o gla skrev 2022-03-03 09:20:10 följande:

En dag kvar till privat UL. Det blir vecka 7+3 och både 2d och 5d. Skall bli kul och se vad man kan se på 5d när de är bara några mm stora, antar mest en liten klump, haha. 

Sen har jag första obstetrik besöket på tisdag, så antar det blir ett UL där med för att de skall bekräfta graviditeten, läng, och vitalitet. Hoppas allt går bra både imorgon och på tisdag... Nervös!

Därefter blir det att springa titt som tätt, en baksida av hur det du kar här samtidigt som man är tacksam för kontroller som görs. KUB i vecka +/- 11, blodanalyser, glukostest och endokrin besök, varvat med BM och obstetriken med UL mm. Och detta i en cykel varje trimeter... Tur man har ett flexibelt arbete och arbetar hemifrån. 

Lycka till på UL! Det kommer att gå bra ????
  • majarg
    mammamalin skrev 2022-03-02 16:41:06 följande:
    Nä alltså i mina tidigare graviditeter hehe
    jaha :D såklart haha
  • majarg

Heej! Behöver lite tips från er som har morgon illamående - hur gör ni? 

mitt kvälls illamående har övergått till extremt på morgonen istället. Det värsta är att det håller i sig fram till 14-15 på em. Idag behövde jag avboka mina möten. 

jag försökte äta kex och knäckebröd direkt när jag vakande och kände att jag var nära på att spy flera tillfällen men jag håller emot. 

killen tror det blir bättre om jag bara låter det komma.. 
    själv funderar jag på typ drick kvarg eller något, för att fylla upp magen snabbt på morgonen.

kom gärna med tips :D

• Nejlika08
    majarg skrev 2022-03-03 14:52:20 följande:

Heej! Behöver lite tips från er som har morgon illamående - hur gör ni? 

mitt kvälls illamående har övergått till extremt på morgonen istället. Det värsta är att det håller i sig fram till 14-15 på em. Idag behövde jag avboka mina möten. 

jag försökte äta kex och knäckebröd direkt när jag vakande och kände att jag var nära på att spy flera tillfällen men jag håller emot. 

killen tror det blir bättre om jag bara låter det komma.. 
    själv funderar jag på typ drick kvarg eller något, för att fylla upp magen snabbt på morgonen.

kom gärna med tips :D

Usch vad jobbigt. Jag har det likadant, har kräkts på morgonen både igår och idag. Det är faktiskt helt ok att kräkas för sen går illamåendet i alla fall över! Sedan kommer det igen strax före lunch och sen igen på eftermiddagen. Jag orkar bara jobba ca 50 % just nu. Jag har läst att man ska försöka hålla blodsockret och blodtryck på en så jämn nivå som möjligt mot illamåendet. Så kanske inte äta för mycket sötsaker och snabba kolhydrater utan försöka äta långsamma kolhydrater? Och sen har jag märkt att stress helt klart försämrar illamåendet. Tar du Postafen eller annat? Postafen är receptfritt och det tar jag, det hjälper lite. Hang in there. 
  • majarg
    Nejlika08 skrev 2022-03-03 15:05:10 följande:
    Usch vad jobbigt. Jag har det likadant, har kräkts på morgonen både igår och idag. Det är faktiskt helt ok att kräkas för sen går illamåendet i alla fall över! Sedan kommer det igen strax före lunch och sen igen på eftermiddagen. Jag orkar bara jobba ca 50 % just nu. Jag har läst att man ska försöka hålla blodsockret och blodtryck på en så jämn nivå som möjligt mot illamåendet. Så kanske inte äta för mycket sötsaker och snabba kolhydrater utan försöka äta långsamma kolhydrater? Och sen har jag märkt att stress helt klart försämrar illamåendet. Tar du Postafen eller annat? Postafen är receptfritt och det tar jag, det hjälper lite. Hang in there. 

åh stackare! Ja och jag misstänker att illamåendet på morgonen är just för att magen är tom och det var många timmar sedan man åt. 

helt rätt och vettigt att jobba 50%, vet dina kollegor då? 

känns skönt att höra att det faktiskt hjälper att kräkas, jag kanske bara behöver sluta hålla emot o kämpa emot det så mycket. 

nä har inte tagit något annat, men borde köpa hem prostafen. Jag är nog bara för dum och envis för mitt eget bästa ibland och tänker att det bara ska gå över. Förut har att äta varje timme hjälpt men nu när jag vaknar så pass illamående går det liksom inte över. 

Svar på tråden BF oktober 2022