• mammamalin

BF oktober 2022

Har inte hittat någon befintlig tråd för BF oktober 2022, så därmed startar jag denna för oss och hoppas vi blir ett gäng Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-29 10:29
    Nu finns även en facebookgrupp. Skicka meddelande till mig om du har BF under oktober månad och vill vara med :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-22 17:55

Vill skriva här att medlemmarna i facebookgruppen har fått tycka till och de flesta vill sätta en medlemsgräns på 50 personer. Det finns i dagsläget fortfarande ca 20 platser kvar så ni som aktivt valt att avvakta kan ha detta i åtanke :)

• Svar på tråden BF oktober 2022
  • Nejlika08
    majarg skrev 2022-03-03 15:19:29 följande:

åh stackare! Ja och jag misstänker att illamåendet på morgonen är just för att magen är tom och det var många timmar sedan man åt. 

helt rätt och vettigt att jobba 50%, vet dina kollegor då? 

känns skönt att höra att det faktiskt hjälper att kräkas, jag kanske bara behöver sluta hålla emot o kämpa emot det så mycket. 

nä har inte tagit något annat, men borde köpa hem prostafen. Jag är nog bara för dum och envis för mitt eget bästa ibland och tänker att det bara ska gå över. Förut har att äta varje timme hjälpt men nu när jag vaknar så pass illamående går det liksom inte över. 

Ja stackars oss haha. Sån tur är så är det ju i alla fall ett tecken på en frisk graviditet. Jag jobbar som egen företagare så det är helt ok, det är jag som bestämmer mina tider. Men det är såklart lite stressigt också för jag hamnar efter. Men så får det vara just nu. Jag vet inte vad som är rätt att göra egentligen, men det är en stor lättnad att illamåendet faktiskt försvinner när man har kräkts. Det är liksom jobbigt att ha de här svaga illamåendet timme efter timme. Så du kanske ska pröva att kräkas, haha! Usch vad äckligt egentligen. Men köp Postafen, det är inga biverkningar vad jag vet förutom att man kan bli lite trött. Kostar typ 80 kr på Apoteket. 
  • majarg
    Nejlika08 skrev 2022-03-03 15:23:53 följande:
    Ja stackars oss haha. Sån tur är så är det ju i alla fall ett tecken på en frisk graviditet. Jag jobbar som egen företagare så det är helt ok, det är jag som bestämmer mina tider. Men det är såklart lite stressigt också för jag hamnar efter. Men så får det vara just nu. Jag vet inte vad som är rätt att göra egentligen, men det är en stor lättnad att illamåendet faktiskt försvinner när man har kräkts. Det är liksom jobbigt att ha de här svaga illamåendet timme efter timme. Så du kanske ska pröva att kräkas, haha! Usch vad äckligt egentligen. Men köp Postafen, det är inga biverkningar vad jag vet förutom att man kan bli lite trött. Kostar typ 80 kr på Apoteket. 

haha sant! ja det är tur det, man får se det positiva i det hela :D 

okej, ja det har såklart sina för och nackdelar. hoppas ändå du kan släppa på stressen lite för din egen skull. 

haha, jaa alltså det låter helt klart som en vettig utväg i det hela, iaf tillfällig haha

• Lilloppan
    majarg skrev 2022-03-03 14:52:20 följande:

Heej! Behöver lite tips från er som har morgon illamående - hur gör ni? 

mitt kvälls illamående har övergått till extremt på morgonen istället. Det värsta är att det håller i sig fram till 14-15 på em. Idag behövde jag avboka mina möten. 

jag försökte äta kex och knäckebröd direkt när jag vakande och kände att jag var nära på att spy flera tillfällen men jag håller emot. 

killen tror det blir bättre om jag bara låter det komma.. 
    själv funderar jag på typ drick kvarg eller något, för att fylla upp magen snabbt på morgonen.

kom gärna med tips :D

Jag brukar bara kräkas direkt, låter det komma liksom? så tror på din sambos spår. Tycker inte det funkar att äta i sängen haha, ofta blir det att jag kräks i duschen. På morgonen är det ju inte så att det finns något att kräkas upp riktigt, bara vätska typ, så fort jag kräkts lite så går det över ett tag. Då äter jag en liten portion yoghurt och flingor, fixar i ordning mig för dagen och sen två mackor, då håller det sig i ett par timmar, och så småäter jag lite hela dagen. Har upptäckt att jag blir mer illamående när jag ligger ner, för då är illamåendet ofta i kombo med halsbrännan som är starkare i liggande position. Mår i regel mer illa när jag jobbar hemma än på kontoret, tror det beror på att jag rör mig mer på jobbet.

• majarg
    Lilloppan skrev 2022-03-03 17:09:58 följande:

Jag brukar bara kräkas direkt, låter det komma liksom? så tror på din sambos spår. Tycker inte det funkar att äta i sängen haha, ofta blir det att jag kräks i duschen. På morgonen är det ju inte så att det finns något att kräkas upp riktigt, bara vätska typ, så fort jag kräkts lite så går det över ett tag. Då äter jag en liten portion yoghurt och flingor, fixar i ordning mig för dagen och sen två mackor, då håller det sig i ett par timmar, och så småäter jag lite hela dagen. Har upptäckt att jag blir mer illamående när jag ligger ner, för då är illamåendet ofta i kombo med halsbrännan som är starkare i liggande position. Mår i regel mer illa när jag jobbar hemma än på kontoret, tror det beror på att jag rör mig mer på jobbet.

Haha ja, låter helt klart som jag bara ska följa det behovet som uppenbarligen uppstår. dvs bara låta det komma. 

jag brukar gå till köket, imorse kom 4åringen upp samtidigt (killen har barn sedan tidigare) och där stod jag i köket i bara trosor och tryckte i mig kex haha. 

hm, intressant. Kan absolut ligga något i det, det där med rörelse. 

låter helt klart iaf som jag ska följa era råd och bara kräkas haha, för sen vet jag ju att småäta fungerar bra för att hålla illamåendet borta 

tack för tips! 

• Solskensdag

Heej har inget bra tips mot illamående tyvärr - jag tar Lergigan Comp men även det funkar inte alltid? har varit super illamående idag även om jag tyckte det hade blivit bättre senaste veckan, kräktes på förmiddagen och fick lägga mig kl 16, sov til kl 19 och mår fortfarande super dåligt! 

roligt att vara gravid alltså? får väl hoppas det blir bättre och ja glädjas över att det förhoppningsvis är ett tecken på en hälsosam graviditet? :)

• Rosen3
    Nejlika08 skrev 2022-03-03 15:23:53 följande:

Så jobbigt att vara illamående, jag har knappt känt av någon illamående alls. Börjar tvivla på om det är något fel? Iof har alla olika symtom men när ni alla andra nästan spyr så undrar man ju.  Jag kan känna pyttelite då och då men i övrigt mår jag fint! har dock andra symtom i bröst och lite trötthet :)

• mammamalin
    Rosen3 skrev 2022-03-04 08:04:10 följande:

Så jobbigt att vara illamående, jag har knappt känt av någon illamående alls. Börjar tvivla på om det är något fel? Iof har alla olika symtom men när ni alla andra nästan spyr så undrar man ju.  Jag kan känna pyttelite då och då men i övrigt mår jag fint! har dock andra symtom i bröst och lite trötthet :)

Skatta dig lycklig! Skrattande
  • majarg

Idag var morgonen SÅ mycket bättre! tänkte på det ni skrev om stress och min kille har ny mobil sedan ett tag tillbaka och haft en väldigt hög larmsignal på morgonen. Jag som är extremt lätt väckt, har då typ vaknat i panik när den ringt. 

igår innan vi la oss bad jag honom att sänka ljudet och idag vaknade jag upp mycket mer harmoniskt och ett illamående som blev bättre så fort jag åt :D

• majarg
    Rosen3 skrev 2022-03-04 08:04:10 följande:

Skönt att höra att du mår så pass bra :) håller tummarna för att det forsätter så för dig :D

• Solskensdag

majarg vad härligt att en liten förändring gjorde skillnad! 

Hur tänker / upplever ni andra det att vara hemma vs att ?gå ut? när ni mår illa? Det känns som jag typ varit isolerat hemma i 2,5 vecka nu. Har varit på kontoret en gång och haft väldigt få avtal ute som har gått ok, men tex idag valde jag att stanna hemma (fick precis avbryta mitt skrivande för att jag skulle kräkas så var kanske rätt beslut). Men en del av mig tänker jag borde åka mer ut och att det kanske hjälper att vara ute? är Väldigt extrovert vanligtvis och blir tokig av att vara hemma så mycket! men vill verkligen inte kräkas på kontoret tex. Så jobbigt alltså :(

Svar på tråden BF oktober 2022