• Anonym (P)

Vad är detta för virus?

Vad vi drabbats av?

Det börjar lördag morgon för 8 dagar sen med att dottern kräks säkert 10 gånger. Hon piggnar på sig men kräks lite fler gånger under veckan som går och vattentunn diarré. För 6 dagar sen får mannen vattentunn diarré som varar i 2 dagar. Samma dag insjuknar sonen med diarré och kräks ett par gånger. Inatt (när jag trodde att jag klarar mig) kräks jag 5-6 gånger och nu börjar även mannen kräkas ikväll. 

Har vi åkt på 2 olika virus? 

• Svar på tråden Vad är detta för virus?
  • EpicF
    klyban skrev 2022-03-08 21:24:57 följande:

LoL, det har vi gett upp sedan en tid tillbaka, bor du inte i Sverige hör jag.
    För hur kan man ha missat det // Förvånad

TS, det låter som ni snurrar runt på någon av cali, nori eller sapi, dessa smittar av inget i princip, och kan räcka med mindre än 100 virus.
    Och du kan vara smittsam upp till två veckor, men man säger att det räcker med 48h utan symtom att återgå till arbetet eller skola och dagis.
    Men du kan smitta andra bra mycket längre än 48h utan symtom.

Jo, jag bor i Sverige och även i Sverige kan man testa sig. Sedan finns det diverse snabbtester på bla apotek att köpa om man önskar. 
  • klyban
    EpicF skrev 2022-03-08 23:37:05 följande:
    Jo, jag bor i Sverige och även i Sverige kan man testa sig. Sedan finns det diverse snabbtester på bla apotek att köpa om man önskar. 

LoL, vi har gett upp testandet sedan en tid tillbaka, inte försvunnit då den medicinska nyttan finns kvar.
    Och snabbtesterna om de inte är uppdaterade för omikron är mot att vara värdelösa och ett slöseri med pengar.
    Men hur du kan ha missat detta om testningen och bor i Sve3rige, det är en helt galen gåta.

Dock låter inget som i TS beskrivning som någon COVID-19, utan några av dessa vinterkräksvirus istället.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (@)
    EpicF skrev 2022-03-07 10:20:28 följande:
     Nej, jag visste inte att Sverige inte längre har testning eftersom min region fortfarande erbjuder test för folk med symtomer. 
    Folkhälsomyndigheten slutade rekommendera testning för allmänheten för flera veckor sedan. Hur kan du inte veta det om du är sjuksköterska? Vilken region jobbar du i?
  • Anonym (Virus)
    Anonym (Covid) skrev 2022-03-07 20:42:35 följande:

Men oj, både jag, mannen och vår dotter var ordentligt sjuka med kräkningar och hela paketet. Var väldigt jobbigt då man var så jäkla trött, utmattad och ordentlig huvudvärk. Först fick dottern, två dagar efter blev mannen sjuk och jag dag 5. Detta var precis i början på omikron men vi testade oss aldrig.

Är det försent att ta antikroppstest för att se om man har antikroppar?  Är mest nyfiken då man säger att man ska vara uppmärksam på andra symptom som feber, hosta och snuva , inte direkt ?magsjuka?. 

Jag tog ett PCR-test på teststation efter vad vi trodde var magsjuka. Vi testade även barnen när de blev sjuka med snabbtest hemma. Alla test var negativa. Men omikron var det som fick i förskolan. Vi fick uppenbarligen magsjuka istället. 

PCR-test kan ge utslag så länge det finns virusrester kvar. 

• Anonym (Covid)
    Anonym (Virus) skrev 2022-03-09 10:44:45 följande:

Jag tog ett PCR-test på teststation efter vad vi trodde var magsjuka. Vi testade även barnen när de blev sjuka med snabbtest hemma. Alla test var negativa. Men omikron var det som fick i förskolan. Vi fick uppenbarligen magsjuka istället. 

PCR-test kan ge utslag så länge det finns virusrester kvar. 

Ja, nu är det sent men jag är bara allmänt nyfiken då man säger så olika. Hur som helst så var magsjuka för oss värre än covid, haha. Det var fruktansvärt måste jag säga och magsjukan som gick i vintras var brutal. 
  • EpicF

Anonym (@): I den regionen jag jobbar i så kan allmänheten fortfarande få ta test vid syntomer, är dock långa väntetider. Mitt yrke har faktiskt inte med tråden att göra. 

Och nej, jag visste inte att Sverige i många regionen inte testar allmänheten. Varför skulle jag veta det? Mim region gör det fortfarande och jag får ta test på jobbet vid symtomer. 

Sedan är en rekomendation inte detsamma som lag. 

• EpicF

Klyban: Att du inte tar test vid syntomerr inte förvånande. Regionen jag bor erbjuder fortfarande test till allmänheten och har inte hört att se ska sluta. 

Vad du anser om snabbtesten får stå för dig. 

Ts beskrivning kan mycket väl vara covid-19. Eller magsjuka. Eller dålig mat. Eller förstoppning. Kan vara vad som helst. 

Der finns endel grupper som FHM fortfarande rekommenderar att ta test, men den lilla informationen har tydligen du missat Skrattande

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/testning-och-smittsparning/testning-for-covid-19/

• Anonym (Pi)
    EpicF skrev 2022-03-09 14:00:41 följande:

Anonym (@): I den regionen jag jobbar i så kan allmänheten fortfarande få ta test vid syntomer, är dock långa väntetider. Mitt yrke har faktiskt inte med tråden att göra. 

Och nej, jag visste inte att Sverige i många regionen inte testar allmänheten. Varför skulle jag veta det? Mim region gör det fortfarande och jag får ta test på jobbet vid symtomer. 

Sedan är en rekomendation inte detsamma som lag. 

Så din region har fortfarande en allmän testning? Spännande, vilken region är det? När jag nyligen gick igenom alla regioners arbetet med testning sen den 9/2, fanns ingen region som fortsatt erbjöd testning för den breda allmänheten. Några regioner valde att testa gravida, medan andra valde att testa inom smittspårning. Men den breda, allmänna testningen var enligt regionerna själva, avslutad. 
  • EpicF
    Anonym (Pi) skrev 2022-03-09 14:15:13 följande:
    Så din region har fortfarande en allmän testning? Spännande, vilken region är det? När jag nyligen gick igenom alla regioners arbetet med testning sen den 9/2, fanns ingen region som fortsatt erbjöd testning för den breda allmänheten. Några regioner valde att testa gravida, medan andra valde att testa inom smittspårning. Men den breda, allmänna testningen var enligt regionerna själva, avslutad. 
    Ja, i den regionen jag bor i erbjuder man fortfarande test för allmänheten. Även i grannregionen. Det är dock lång väntetid. Du missade tydligen några regioner... 
  • Anonym (Pi)
    EpicF skrev 2022-03-09 14:34:49 följande:
    Ja, i den regionen jag bor i erbjuder man fortfarande test för allmänheten. Även i grannregionen. Det är dock lång väntetid. Du missade tydligen några regioner... 
    Så vilken region är det då? 
Svar på tråden Vad är detta för virus?