• Anonym (4barnsmamma)

Spara barnbidraget?

Hur gör ni med barnbidraget + flerbarnstillägget varje månad? Lägger ni det på sparkonton som barnen får när de fyllt 18? Så gör nämligen alla i vår vänskapskrets inklusive oss. Nu väntar vi vårt 5e barn och vi får då alltså 9240 kr i månaden som går direkt till barnens sparkonton (1848kr per barn i mån). Vårt yngsta barn kommer därför få ca 400.000kr när hen fyllt 18 år plus annat sparande som ska gå till första lägenheten och körkort. Tänker ni likadant eller använder ni upp barnbidraget till annat varje månad? Sparar ni mer utöver detta och i så fall hur mycket? Vi har även funderat på att börja spara i fonder till barnen utöver detta. Alla tips mottages gärna hur ni andra lägger upp sparandet för barnen månadsvis. 

• Svar på tråden Spara barnbidraget?
  • Anonym (Fel)
    Anonym (poo) skrev 2022-08-05 23:02:03 följande:
    Jag sparar barnbidraget varje månad. Det är ju DERAS pengar så att säga.
    Använda upp det skulle jag inte göra. Har man inte nog med cash ska man inte skaffa barn.
    ? Barnbidraget är dock ett ekonomiskt stöd till föräldrar och syftar till att ge ett tillskott för de extra utgifter som ett barn innebär. Barnbidraget ska alltså i första hand täcka barnets behov såsom exempelvis kläder och mat.? (https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/familj--barn/vad-ska-barnbidraget-ga-till/)
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Fel) skrev 2022-08-06 07:39:43 följande:
    ? Barnbidraget är dock ett ekonomiskt stöd till föräldrar och syftar till att ge ett tillskott för de extra utgifter som ett barn innebär. Barnbidraget ska alltså i första hand täcka barnets behov såsom exempelvis kläder och mat.? (https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/familj--barn/vad-ska-barnbidraget-ga-till/)
    Fast följer man SCB siffror har andelen familjer med låg inkomst halverats sedan 90-talet och familjer med hög levnadsstandard femdubblats under samma period. Den genomsnittliga familjen kan i princip försörja en lika stor familj till.

Tar man politiker, Sverige är en demokrati, makten utgår från folket.
    Vid valrörelsen tar dom fram bidragskanonen och rikta den mot den breda mittenväljare, rött vinner många röster, folket har fått säga sitt. Många familjer tipsar om, lägg undan barnbidraget på sparkonto så dom kan köpa en bil eller en insatslägenhet när dom tar studenten.

Nu vill ni gå in och förändra demokratin? ni vill att minoriteten ska få bestämma, hur konstigt blir inte det? är det rätt väg o gå?
  • Anonym (Fel)
    Anonym (Signe) skrev 2022-08-06 10:58:26 följande:
    Fast följer man SCB siffror har andelen familjer med låg inkomst halverats sedan 90-talet och familjer med hög levnadsstandard femdubblats under samma period. Den genomsnittliga familjen kan i princip försörja en lika stor familj till.

Vid valrörelsen tar dom fram bidragskanonen och rikta den mot den breda mittenväljare, rött vinner många röster, folket har fått säga sitt. Många familjer tipsar om, lägg undan barnbidraget på sparkonto så dom kan köpa en bil eller en insatslägenhet när dom tar studenten.

Nu vill ni gå in och förändra demokratin? ni vill att minoriteten ska få bestämma, hur konstigt blir inte det? är det rätt väg o gå?

Va? Nu hittar du på åsikter igen. Gå in och förändra demokratin för att man ifrågasätter ett bidrag som i många fall går till folk som inte behöver det? 

Det är snarare att man deltar som medborgare i samhället och försöker hitta sätt att fördela de allmänna resurserna så att de skall användas så effektivt som möjligt.

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Signe) skrev 2022-08-06 10:58:26 följande:

Av 321 inlägg ligger du bakom 50 (FEMTIO), och ännu har du inte lyckats övertyga någon om att du har "rätt".
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Fel) skrev 2022-08-06 11:06:07 följande:

Va? Nu hittar du på åsikter igen. Gå in och förändra demokratin för att man ifrågasätter ett bidrag som i många fall går till folk som inte behöver det? 

Det är snarare att man deltar som medborgare i samhället och försöker hitta sätt att fördela de allmänna resurserna så att de skall användas så effektivt som möjligt.

Fast enligt SCB är många barnfamiljer välbärgade, bägge föräldrar har bra inkomster snitt 70000kr per månad i disponibel inkomst, sedan finns många som har 70000kr netto varje månad, dessa familjer skaffar inte barn med tanke på barnbidraget. Dom hade lika väl kunna välja ett annat parti o rösta på, få lägre inkomstskatt, höja gränsen från 540700 till 600000 tusen för att slippa lite mer av inkomstskatten.
    Det skulle resultera i att bli mer ojämlikt samhälle.

Höjda skatter har vi redan provat på i Sverige under 90-talet, visa sig att det fick ödesdigra resultat, man var tvungen att snabbt ändra, Sverige gick ner på knä som jag tidigare berättat om tidigare. att plocka bort bidrag o höja skatter fungerar inte.
  • Studentpappa

Trots svajig börs så har 1500:-/mån/barn vuxit till ~500kkr för tioåringen resp ~300kkr för sjuåringen, var betydligt mer innan nedgången men det går nog till sig innan dom ska ha det. 

Ligger på deras konton så när dom är 18 är det deras så det gäller att uppfostra dom väl.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Big)
    Studentpappa skrev 2022-08-06 14:47:07 följande:

Trots svajig börs så har 1500:-/mån/barn vuxit till ~500kkr för tioåringen resp ~300kkr för sjuåringen, var betydligt mer innan nedgången men det går nog till sig innan dom ska ha det. 

Ligger på deras konton så när dom är 18 är det deras så det gäller att uppfostra dom väl.

Modigt att lägga pengarna i deras namn.

Jag hade inget val när min son fick ut en större summa på en försäkring, när han fyllde 18 började konsumtionen och när han var 22-23 var pengarna slut.

Kläder, motorcyklar, bilar, nöjen, resor...

När han var runt 25 frågade han mig varför jag inte satt pengarna i mitt namn istället... det hade jag gjort om det varit möjligt. Det var det dessvärre inte.

Alla placeringar, som gick som smör i solsken, slösades bort på några år.

Nu är han över 30 och har allt han önskar ändå, men det har han arbetat ihop istället. Det är bra det med och jag är glad att han lyckats så himla bra trots slarvet i ungdomen.
  • Anonym (S)

Ser att många tycker att bidraget ska vara behovsbaserat. Jag tycker inte att jag ska få en sämre standard än någon annan baserat på de beslut vi har tagit i livet. Bättre att slopa bidraget helt i så fall, skaffa inte barn om du inte har råd. 

• Studentpappa
    Anonym (Big) skrev 2022-08-06 15:20:58 följande:
    Modigt att lägga pengarna i deras namn.

Jag hade inget val när min son fick ut en större summa på en försäkring, när han fyllde 18 började konsumtionen och när han var 22-23 var pengarna slut.

Kläder, motorcyklar, bilar, nöjen, resor...

När han var runt 25 frågade han mig varför jag inte satt pengarna i mitt namn istället... det hade jag gjort om det varit möjligt. Det var det dessvärre inte.

Alla placeringar, som gick som smör i solsken, slösades bort på några år.

Nu är han över 30 och har allt han önskar ändå, men det har han arbetat ihop istället. Det är bra det med och jag är glad att han lyckats så himla bra trots slarvet i ungdomen.
    Dom får ju stå sitt kasst om dom väljer att göra så, den äldste har ju även hon fått pengar från en försäkring så därav att hon ligger lite bättre till. Sen kommer det inte finnas några kontanter utan allt ligger i aktier/fonder så det blir inte lika enkelt att gå in och nalla. 

Sambon fick ett stort sparande hon också, det är orört även fast hon nu är 40+. Hon spenderar utdelningen varje år och nöjer sig med det.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Fel)
    Anonym (Signe) skrev 2022-08-06 11:24:29 följande:
    Fast enligt SCB är många barnfamiljer välbärgade, bägge föräldrar har bra inkomster snitt 70000kr per månad i disponibel inkomst, sedan finns många som har 70000kr netto varje månad, dessa familjer skaffar inte barn med tanke på barnbidraget. Dom hade lika väl kunna välja ett annat parti o rösta på, få lägre inkomstskatt, höja gränsen från 540700 till 600000 tusen för att slippa lite mer av inkomstskatten.
    Det skulle resultera i att bli mer ojämlikt samhälle.

Höjda skatter har vi redan provat på i Sverige under 90-talet, visa sig att det fick ödesdigra resultat, man var tvungen att snabbt ändra, Sverige gick ner på knä som jag tidigare berättat om tidigare. att plocka bort bidrag o höja skatter fungerar inte.

Så din lösning är att de här välbärgade familjerna ska få bidrag av staten och bjussa skna barn på ett sexsiffrigt belopp - givet dem av Svenska staten och alla skattebetalare -  när de är 18?

Huh?

Svar på tråden Spara barnbidraget?