• Anonym (4barnsmamma)

Spara barnbidraget?

Hur gör ni med barnbidraget + flerbarnstillägget varje månad? Lägger ni det på sparkonton som barnen får när de fyllt 18? Så gör nämligen alla i vår vänskapskrets inklusive oss. Nu väntar vi vårt 5e barn och vi får då alltså 9240 kr i månaden som går direkt till barnens sparkonton (1848kr per barn i mån). Vårt yngsta barn kommer därför få ca 400.000kr när hen fyllt 18 år plus annat sparande som ska gå till första lägenheten och körkort. Tänker ni likadant eller använder ni upp barnbidraget till annat varje månad? Sparar ni mer utöver detta och i så fall hur mycket? Vi har även funderat på att börja spara i fonder till barnen utöver detta. Alla tips mottages gärna hur ni andra lägger upp sparandet för barnen månadsvis. 

• Svar på tråden Spara barnbidraget?
  • Anonym (S)
    Anonym (Fel) skrev 2022-08-07 21:32:03 följande:
    Men du (och andra) borde inte få barnbidrag om du inte behöver bidraget. Varför anser du att man skall kunna få bidrag man inte behöver? 

Vilka andra bidrag tycker du att du borde få? Bostadsbidrag? 
    Det finns inga krav på att skaffa barn. Avskaffa bidraget helt i så fall. Mina kostnader ökar lika mycket (mer, faktiskt) som någon med lägre lön. Din jämförelse med bostadsbidraget är irrelevant, och en fallasi. 
  • Elin pelin
    Anonym (Fel) skrev 2022-08-07 21:32:03 följande:
    Men du (och andra) borde inte få barnbidrag om du inte behöver bidraget. Varför anser du att man skall kunna få bidrag man inte behöver? 

Vilka andra bidrag tycker du att du borde få? Bostadsbidrag? 
    Du kommer inte få något vettigt svar, tyvärr... Den frågan är ställd flera gånger genom tråden. Svaren som varit kan kokas ner till att det går inte att avsäga sig bidraget eller att vi alla betalar skatt.
    Vi är många som skulle klara oss bra utan barnbidraget, men vi får det alliho oavsett. En del sparar, en del slösar och en del kämpar hårt med att få det att gå runt.
  • Anonym (4barnsmamma)
    Elin pelin skrev 2022-08-07 21:47:25 följande:
    Du kommer inte få något vettigt svar, tyvärr... Den frågan är ställd flera gånger genom tråden. Svaren som varit kan kokas ner till att det går inte att avsäga sig bidraget eller att vi alla betalar skatt.
    Vi är många som skulle klara oss bra utan barnbidraget, men vi får det alliho oavsett. En del sparar, en del slösar och en del kämpar hårt med att få det att gå runt.
    Härligt ändå att man får göra precis vad man vill med det  
  • Anonym (Fel)
    Anonym (S) skrev 2022-08-07 21:47:03 följande:
    Det finns inga krav på att skaffa barn. Avskaffa bidraget helt i så fall. Mina kostnader ökar lika mycket (mer, faktiskt) som någon med lägre lön. Din jämförelse med bostadsbidraget är irrelevant, och en fallasi. 

Det TS skrev var att de sparade bidraget helt. De behöver det därmed inte. 

Det går att jämföra med andra bidrag. Då det är ett Bidrag. 

Kan du svara på varför staten ska ge pengar till någon som inte behöver dem, med resultatet att de barnen får stora summor när de blir 18 - AV DE PENGARNA.

• Anonym (Fel)
    Anonym (4barnsmamma) skrev 2022-08-07 21:51:51 följande:
    Härligt ändå att man får göra precis vad man vill med det  
    Hoppas du blir återbetalningsskyldig nån dag.
  • Anonym (Fel)
    Elin pelin skrev 2022-08-07 21:47:25 följande:

Svaren är väl att många inte har ett riktigt bra  argument för varför de SKA få pengarna men gillar ATT de får dem.

Jag tycker bara att det blir ett så fel användningsområde för skattepengar. Hoppas nån motion om detta går igenom till en förändring nån gång.

• Anonym (Hej)

Vi har slutat spara i fonder till våra barn, de får istället sitt sparande i aktier. 
    Vi sparar inte barnbidraget, utan hälften av det går till barnen i deras plånbok och andra hälften in på deras sparkonto. Sedan vid jul och födelsedagar sätts pengar in i deras aktiekonto - som vid läge används för köp av just aktie. 

• Anonym (Hej)

Visstja, vill berätta om min brors närmaste vän som även han fick runt 350.000 då han blev 18 fyllda. Han kom från en familj med tillgångar, men de glömde den viktiga detaljen att lära han hantera pengar. Nej vet, man får när man behöver ist. 
    Dagen kom och han blev 18, kung i baren. Rakt av bjöd han vänner på utgång varje helg, nototrna var runt 20.000 ibland på EN av helgens dagar. Det köptes dyra märken på kläder, klockor och vips var pengarna slut. Där stod han UTAN körkort, utan bil, utan lägenhet....

Hans andra kompis som kom från en familj där han fick lära dig hantera pengar fick 50.000 kr när han blev 19 (studenten), utöver det hade han själv liksom min bror jobbat sedan 17 års ålder och själv sparat ihop runt 60.000 kr. Han blev ekonomisk, och förvalta pengarna.. så

Glöm inte lära barnen pengars värde.
  • Anonym (Fel)
    Anonym (Hej) skrev 2022-08-08 07:10:38 följande:

Visstja, vill berätta om min brors närmaste vän som även han fick runt 350.000 då han blev 18 fyllda. Han kom från en familj med tillgångar, men de glömde den viktiga detaljen att lära han hantera pengar. Nej vet, man får när man behöver ist. 
    Dagen kom och han blev 18, kung i baren. Rakt av bjöd han vänner på utgång varje helg, nototrna var runt 20.000 ibland på EN av helgens dagar. Det köptes dyra märken på kläder, klockor och vips var pengarna slut. Där stod han UTAN körkort, utan bil, utan lägenhet....

Hans andra kompis som kom från en familj där han fick lära dig hantera pengar fick 50.000 kr när han blev 19 (studenten), utöver det hade han själv liksom min bror jobbat sedan 17 års ålder och själv sparat ihop runt 60.000 kr. Han blev ekonomisk, och förvalta pengarna.. så

Glöm inte lära barnen pengars värde.
    Kul när skattepengar går så.
  • Anonym (S)
    Anonym (Fel) skrev 2022-08-08 06:06:03 följande:

Det TS skrev var att de sparade bidraget helt. De behöver det därmed inte. 

Det går att jämföra med andra bidrag. Då det är ett Bidrag. 

Kan du svara på varför staten ska ge pengar till någon som inte behöver dem, med resultatet att de barnen får stora summor när de blir 18 - AV DE PENGARNA.

Återigen, det är mer kostsamt för mig att skaffa barn än gör en "fattigare familj". Varför ska mina barn drabbas värre?

Nej, de är inte jämförbara bara för att det kallas för bidrag. Återigen, en fallasi. Alla behöver någonstans att bo, att skaffa barn är ett val. 

Mitt svar på sista stycket är samma som min första mening: för att det är lika (eller mer) kostsamt att skaffa barn för mig som för någon annan. Vad man gör med pengarna är irrelevant.

Avskaffa bidraget helt annars. 
Svar på tråden Spara barnbidraget?