• Anonym (4barnsmamma)

Spara barnbidraget?

Hur gör ni med barnbidraget + flerbarnstillägget varje månad? Lägger ni det på sparkonton som barnen får när de fyllt 18? Så gör nämligen alla i vår vänskapskrets inklusive oss. Nu väntar vi vårt 5e barn och vi får då alltså 9240 kr i månaden som går direkt till barnens sparkonton (1848kr per barn i mån). Vårt yngsta barn kommer därför få ca 400.000kr när hen fyllt 18 år plus annat sparande som ska gå till första lägenheten och körkort. Tänker ni likadant eller använder ni upp barnbidraget till annat varje månad? Sparar ni mer utöver detta och i så fall hur mycket? Vi har även funderat på att börja spara i fonder till barnen utöver detta. Alla tips mottages gärna hur ni andra lägger upp sparandet för barnen månadsvis. 

• Svar på tråden Spara barnbidraget?
  • anonym2005
    Anonym (Fel) skrev 2022-08-04 21:33:10 följande:
    Nej jag är inte bitter men jag jobbar själv med skattemedel och ser hur saker inte blir av pga att medel saknas. Samtidigt ska vi ge skattemedel i bidrag till folk som inte alls behövder dem utan lägger dem på sparkonton så barnen kan köpa en lägenhet när de är 18.

Det stör mig något enormt. Statens medel är inte oändliga och ska inte gå till bostäder för framför allt rika föräldrars barn.

Ditt exempel glömmer också av den mkt högre bensinkostnaden för familjen på vischan och att deras löner generellt är lägre än den som bor i storstad.
    Ahaa, så nu är man rik bara för att man råkar få det att gå runt varje månad med lite pengar kvar på fickan. Wow!!
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Fel) skrev 2022-08-05 06:37:22 följande:
    Alla ksn inte jobba hemifrån, vilken värld lever du i?

Och jo - det är bidrag till obehövande som stör mig. Det är FEL och det stör mig. staten ska INTE ge pengar till de som inte behöver. Statens pengar behövs verkligen på annat håll. Jag bor själv i hus och har eätt låga utgifter pga planerande men det här konceptet stör mig ändå.

Och något som stör mig med är folk på FL som antar saker om en, som du gör. 
    Men då har du ju själv bidrag från staten.

Mest troligt har du lån på ditt hus, staten ger dig bidrag i form av ränteavdrag, ju högre rättan desto mer får du i ränteavdrag, dvs bidrag av staten.

Exempel jag tog bor dom i hyresrätt och har inga förmånliga bidrag från staten på sin bostad som hjälper till att sänka deras boendekostnad om dom inte får bostadsbidrag.

Har du 1 milj i lån så får du just nu ca 625 kr månad av staten, går ränta upp ökar ditt bidrag snabbt 2% ränta ger= 500 kr i bidrag 3% ränta ger 750 kr månad i bidrag. har du lån 2 milj = 1250 kr månad o bidrag, dvs hela barnbidraget i ränteavdrag. 
    Det vill säga liknande belopp som många familjer sparar av barnbidraget till sina barn.
  • Anonym (Fel)
    anonym2005 skrev 2022-08-05 08:59:07 följande:
    Ahaa, så nu är man rik bara för att man råkar få det att gå runt varje månad med lite pengar kvar på fickan. Wow!!
    Hur menar du att mitt inlägg sa det du hävdar att det säger, kan du förklara?
  • Anonym (Fel)
    Anonym (Signe) skrev 2022-08-05 12:16:45 följande:
    Men då har du ju själv bidrag från staten.

Mest troligt har du lån på ditt hus, staten ger dig bidrag i form av ränteavdrag, ju högre rättan desto mer får du i ränteavdrag, dvs bidrag av staten.

Exempel jag tog bor dom i hyresrätt och har inga förmånliga bidrag från staten på sin bostad som hjälper till att sänka deras boendekostnad om dom inte får bostadsbidrag.

Har du 1 milj i lån så får du just nu ca 625 kr månad av staten, går ränta upp ökar ditt bidrag snabbt 2% ränta ger= 500 kr i bidrag 3% ränta ger 750 kr månad i bidrag. har du lån 2 milj = 1250 kr månad o bidrag, dvs hela barnbidraget i ränteavdrag. 
    Det vill säga liknande belopp som många familjer sparar av barnbidraget till sina barn.
    Vad får dig att tro att jag är för saker, och vad i det gör det rätt att människor som inte behöver barnbidrag skall få det?

Jag fattar inte detta sätt att diskutera att lyfta fram andra saker man också anser är fel, för att rättfärdiga ett annat systemfel. Det är ett väldigt underligt sätt att diskutera frågor.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Fel) skrev 2022-08-05 12:21:10 följande:
    Vad får dig att tro att jag är för saker, och vad i det gör det rätt att människor som inte behöver barnbidrag skall få det?

Jag fattar inte detta sätt att diskutera att lyfta fram andra saker man också anser är fel, för att rättfärdiga ett annat systemfel. Det är ett väldigt underligt sätt att diskutera frågor.
    Det är ingen skillnad på ränteavdraget o barnbidraget, bägge är bidrag från staten.
    Bara för att du tar lån och köper hus så ska du har rätt att få bidrag från staten? en som bor i hyresrätt får inte bidrag när hyran går upp, men det får du.

Du får även bidrag till att låna på en bil osv, samma ränteavdrag.

Tycker du ska ringa skatteverket o be dom räkna ut allt du fått i ränteavdrag genom åren o betala tillbaka. nämn att du tycker det är fel att staten ska sänka din boendekostnad, då du kunnat amortera mera för just ränteavdraget. dvs du har sparat åt dig själv genom bidraget.
  • Anonym (P)
    Anonym (Signe) skrev 2022-08-05 12:30:23 följande:
    Det är ingen skillnad på ränteavdraget o barnbidraget, bägge är bidrag från staten.
    Bara för att du tar lån och köper hus så ska du har rätt att få bidrag från staten? en som bor i hyresrätt får inte bidrag när hyran går upp, men det får du.

Du får även bidrag till att låna på en bil osv, samma ränteavdrag.

Tycker du ska ringa skatteverket o be dom räkna ut allt du fått i ränteavdrag genom åren o betala tillbaka. nämn att du tycker det är fel att staten ska sänka din boendekostnad, då du kunnat amortera mera för just ränteavdraget. dvs du har sparat åt dig själv genom bidraget.
    Nej, det är ingen skillnad. Jag tyvärr att ränteavdraget ska tas bort helt. Det har spelat ut sin roll!
  • Anonym (Signe)
    Anonym (P) skrev 2022-08-05 12:57:53 följande:
    Nej, det är ingen skillnad. Jag tyvärr att ränteavdraget ska tas bort helt. Det har spelat ut sin roll!
    Det tycker även jag, jag har köpt kontant mitt boende.

Men (Skribent Fel) verkar inte förstå att han får bidrag från staten fast han inte behöver bidraget via ränteavdrag, han har som dom flesta bostadsköpare kontanta medel för kontantinsats.

Han är en riktig kålsupare, han hatar att andra får bidrag, samtidigt plockar han själv ut bidrag varje månad.
  • Anonym (P)
    Anonym (Signe) skrev 2022-08-05 13:20:11 följande:
    Det tycker även jag, jag har köpt kontant mitt boende.

Men (Skribent Fel) verkar inte förstå att han får bidrag från staten fast han inte behöver bidraget via ränteavdrag, han har som dom flesta bostadsköpare kontanta medel för kontantinsats.

Han är en riktig kålsupare, han hatar att andra får bidrag, samtidigt plockar han själv ut bidrag varje månad.
    Då tolkar vi dennes inlägg helt olika. Jag tolkar inläggen ungefär som mina egna. Jag anser också att barnbidraget inte ska ges till familjer med för god ekonomi, så som min egen familj. Nu får jag det ändå, varför jag lägger undan det till barnen. 
  • Anonym (Signe)
    Anonym (P) skrev 2022-08-05 13:53:10 följande:
    Då tolkar vi dennes inlägg helt olika. Jag tolkar inläggen ungefär som mina egna. Jag anser också att barnbidraget inte ska ges till familjer med för god ekonomi, så som min egen familj. Nu får jag det ändå, varför jag lägger undan det till barnen. 
    Det är detta som är så roligt, man kan inte neka barnbidraget  det har förvaltningsrätten fast slagit, (Mål 27266-19) kom fram till att barnbidrag är en bosättningsbaserad förmån som utgår till alla barn, den går inte o välja bort eller neka. även fast paret inte ville ha barnbidrag, drog det rättsligt och förlora, pengarna kom fast dom inte ville ha dom.

Sedan har en privat person vilja betala mer skatt, skatteverket vägra ta emot pengarna, dom sa skänk bort pengarna istället, "dom gör mer nytta där än i regeringens skattkista"

Tar man dessa exempel så förstår ni, det är inget fel o spara pengarna till sina barn, och det är inte heller något fel, för det går inte o neka till bidraget.
  • Anonym (4barnsmamma)
    Anonym (Fel) skrev 2022-08-05 12:21:10 följande:

Och vad exakt är detta för skillnad från hur du diskuterar? Du drar själv parallellen att du borde ha rätt till andra bidrag när familjer med bra inkomster har rätt till barnbidrag. Du låter bara som en girig person utan egna barn som är avundsjuk på hur systemet är utformat. 
Svar på tråden Spara barnbidraget?