• Anonym (4barnsmamma)

Spara barnbidraget?

Hur gör ni med barnbidraget + flerbarnstillägget varje månad? Lägger ni det på sparkonton som barnen får när de fyllt 18? Så gör nämligen alla i vår vänskapskrets inklusive oss. Nu väntar vi vårt 5e barn och vi får då alltså 9240 kr i månaden som går direkt till barnens sparkonton (1848kr per barn i mån). Vårt yngsta barn kommer därför få ca 400.000kr när hen fyllt 18 år plus annat sparande som ska gå till första lägenheten och körkort. Tänker ni likadant eller använder ni upp barnbidraget till annat varje månad? Sparar ni mer utöver detta och i så fall hur mycket? Vi har även funderat på att börja spara i fonder till barnen utöver detta. Alla tips mottages gärna hur ni andra lägger upp sparandet för barnen månadsvis. 

• Svar på tråden Spara barnbidraget?
  • riversnroads
    Anonym (Signe) skrev 2022-08-05 00:50:31 följande:
    Hur tänkte du med resekostnader, många jobbar hemifrån, via dator, det är inte ofta alla behöver åka in.

Jag tar bara upp exempel, där där man kan ha två exakt lika kostnader, bägge kan bo i 4:a med två barn, ena bakar o lagar maten själv, handlar medvetet billigt och följer en budget, medans den andra familjen inte gör det.

Bara för att ena familjen snålar o handlar ekonomiskt så ska dom straffas enligt dig, medans familjen som inte snålar ska gynnas med bidrag?

Då vi kan ta exempel på två grannar som har exakt lika i lön och hyra.

Tror inte det är beloppen eller bidragen som stör dig, utan det är att folk kan spara pengar som stör dig, att man sedan kan ge sina barn större pengar 20 år senare.
     Men vad är det för skit du svamlar om? jag bor på ?vishan? och pendlar varje dag till mitt kontorsjobb. jag tillsammans med mina kollego, som arbetar som tjänstemän har inte alls samma utrymme till att arbeta hemifrån som under pandemin. med högre bränsle- och elkostnader så har det blivit snävare ekonomiskt trots två heltidsarbetade vuxna med goda årsinkomster. Vi ska vara glada om barnbidraget inte får användas till elräkningar snart istället. känner dessutom få på landet, som enligt din beskrivning lever så billigt. barnbidraget är jag glad för finns med familjetillägget bör prövas. blir också provocerad av att läsa om folk som lägger undan hela b-bidrag för framtida lägenheter osv. På grund av er så kommer väl politikerna plocka bort detta bidrag.
  • riversnroads
    Jonnynilsson skrev 2022-08-02 09:19:48 följande:
    Du är ju bara avundsjuk på alla som har studerat och kämpat för att idag ha ett välbetalt jobb.

Jag kan inte för mitt liv begripa varför ni som gått livets hårda skolla och helt misslyckats i livet skall vara avundsjuka på oss som målmedvetet kämpat oss till den standarden vi har i dag. Jävla kommunistfasoner.

- Om inte jag har det skall du inte du heller ha det!

Jag misstänker att jag betalt mer i skatt per månad än du har i socialbidrag.
    Jag har en fin akademisk utbildning i ryggen med examensbevis. Sedan har jag ynnesten att min arbetsgivare precis har betalat en ytterligare dyr och fin utbildning som jag precis genomfört. jag är långt ifrån röd, som du refererar till men jag kan bli något provocerad av vissa bitar i träden. Jag har högre årsinkomst än många i min ålder däremot är jag bekymrad över din ruttna syn på människor som faktiskt är mindre bemedlade och är i behov av att ansöka om försörjningsstöd.
  • riversnroads
    Anonym (Jenny) skrev 2022-08-02 11:55:05 följande:
    Det där argumentet är så barnsligt. Så bara för att någon inte håller med dig är de ett "bidragstagande socialfall"?

Det är ju såklart även lustigt att du pratar om att ta bidrag som något negativt, när hela tråden handlar om hur folk utnyttjar Sveriges väldigt generösa barnbidrag för att kunna ge sina barn en handpenning till lägenhet och körkort...
    Huvudet på spiken!
  • Anonym (Signe)
    riversnroads skrev 2022-08-05 16:50:12 följande:
     Men vad är det för skit du svamlar om? jag bor på ?vishan? och pendlar varje dag till mitt kontorsjobb. jag tillsammans med mina kollego, som arbetar som tjänstemän har inte alls samma utrymme till att arbeta hemifrån som under pandemin. med högre bränsle- och elkostnader så har det blivit snävare ekonomiskt trots två heltidsarbetade vuxna med goda årsinkomster. Vi ska vara glada om barnbidraget inte får användas till elräkningar snart istället. känner dessutom få på landet, som enligt din beskrivning lever så billigt. barnbidraget är jag glad för finns med familjetillägget bör prövas. blir också provocerad av att läsa om folk som lägger undan hela b-bidrag för framtida lägenheter osv. På grund av er så kommer väl politikerna plocka bort detta bidrag.
    Fast samtidig har jag visat ett mål i rätten, paret ville inte ha barnbidrag utbetalt.

Förvaltningsrätten berätta att ni har ingen laglig rätt att vägra ta emot barnbidraget, ni är tvungen att ta emot barnbidraget. och fast slog det i en dom, där paret får pengarna vare sig dom vill det eller inte.

Nu är det många som arbetar hemifrån, sedan finns det dom som inte kan arbeta hemifrån, men bland exempel HR personal är det många som arbetar hemifrån, man sköter intervjuer osv via dator och behöver inte hänga på kontoret, även möten osv.

Sedan har många el bil, kostar inte som en bensinbil per mil, spec om man laddar hemma.

Varav TS fråga är så bra, vad gör ni med barnbidraget? man är tvungen och ta emot barnbidraget, det har regeringen fastslagit, att detta är bästa för den Svenska ekonomin, kanske för att slippa bygga hyresrätter, att fler får råd till köpt bostad, på så sätt slipper dom betala socialbidrag o andra bidrag i långa loppet.
  • Xenia

Frågan visar att ni inte behöver några barnbidrag eftersom ni har råd att spara dem.

Barnbidragen kom väl till just för att folk skulle ha råd att skaffa barn. Det är alltså till för att användas, inte för att läggas på hög. Är ni så rika kan ni lika gärna lägga en annan summa (mindre el större än barnbidraget) på barnen.

Nej, vi kom aldrig på tanken. Barnbidragent gick åt till hushållskostnaderna. Det vi sparade, sparade vi på våra egna konton. Det kommer barnet till godo när vi dör. Skulle hon behöva pengar dessförinnan t ex för att köpa en bostadsrätt får hon det gärna, som lån eller gåva. 

Nu får barnet iaf egna pengar genom en försäkring från morföräldrarna som galler ut och gäller i fem år. Så att hon slipper ta studielån.

Jag kan tycka att skattepengarna kan gå till annat än att ge rika föräldrar barnbidrag som de inte behöver. Men det blir väl enklast så, svårt att dra gränsen och svårt att kolla.

Men det verkar som det har blivit en oskriven regel att man ska spara alla barnbidrag som barnen får när de blivit myndiga (och kan sätta sprätt på som de vill). Annars är man en dålig förälder?

• Anonym (Fel)
    Anonym (Signe) skrev 2022-08-05 12:30:23 följande:
    Det är ingen skillnad på ränteavdraget o barnbidraget, bägge är bidrag från staten.
    Bara för att du tar lån och köper hus så ska du har rätt att få bidrag från staten? en som bor i hyresrätt får inte bidrag när hyran går upp, men det får du.

Du får även bidrag till att låna på en bil osv, samma ränteavdrag.

Tycker du ska ringa skatteverket o be dom räkna ut allt du fått i ränteavdrag genom åren o betala tillbaka. nämn att du tycker det är fel att staten ska sänka din boendekostnad, då du kunnat amortera mera för just ränteavdraget. dvs du har sparat åt dig själv genom bidraget.
    Jag tycker det är fel med bidrag från staten när man inte behöver dem ja.

Jag kommer fortsätta anse att barnbidraget är fel om man inte behöver det.

Att det även finns andra bidrag som kan vara felaktiga och som personer får som jade klarat sig utan dem kan hara sant och det är då också fel.

Men du försöker nu bara hitta sätt att komma undan det som diskuteras genom att lyfta andra saker som också kan diskuteras. Klassiskt. Samma som många män gör om man tex lyfter problem som kvinnor har - att det minsann är synd om männen med. 
  • Anonym (Fel)
    Anonym (Signe) skrev 2022-08-05 13:20:11 följande:
    Det tycker även jag, jag har köpt kontant mitt boende.

Men (Skribent Fel) verkar inte förstå att han får bidrag från staten fast han inte behöver bidraget via ränteavdrag, han har som dom flesta bostadsköpare kontanta medel för kontantinsats.

Han är en riktig kålsupare, han hatar att andra får bidrag, samtidigt plockar han själv ut bidrag varje månad.
    Jag är en kvinna. Och du har nu börjat gå på med personliga påhopp. Se där.
  • Anonym (Fel)
    Anonym (4barnsmamma) skrev 2022-08-05 16:44:20 följande:
    Och vad exakt är detta för skillnad från hur du diskuterar? Du drar själv parallellen att du borde ha rätt till andra bidrag när familjer med bra inkomster har rätt till barnbidrag. Du låter bara som en girig person utan egna barn som är avundsjuk på hur systemet är utformat. 
    Ironi, kära du, ironi.
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Signe) skrev 2022-08-05 12:30:23 följande:
    Det är ingen skillnad på ränteavdraget o barnbidraget,
    Här måste jag stoppa, stopp, stopp, stopp.

En skattesubvention är aldrig ens lite samma sak som ett bidrag, aldrig, inte ens lite.

Nettoeffekten blir för de flesta sak samma, men det är en helt annan sak.

Den stora skillnaden ligger i att vem som helst kan "FÅ" pengar av staten, men för att dra nytta av en skattesubvention så måste man först ha gjort något som gjort en skyldig att betala skatt till staten, annars finns det inget att dra av ifrån.

Detta har väldigt många svårt att förstå.
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)

Ett väldigt enkelt sätt att se på detta är att om man har så små marginaler i sin privatekonomi att dessa hundralappar i månaden spelar en avgörande roll så borde man inte skaffa barn, för man har inte råd att försörja dem.

Punkt slut.

Har du inte marginaler nog att sätta undan 1000:-/barn o månad i genomsnitt så är inte din privatekonomi i balans, det är så enkelt.

Svar på tråden Spara barnbidraget?