• Anonym (4barnsmamma)

Spara barnbidraget?

Hur gör ni med barnbidraget + flerbarnstillägget varje månad? Lägger ni det på sparkonton som barnen får när de fyllt 18? Så gör nämligen alla i vår vänskapskrets inklusive oss. Nu väntar vi vårt 5e barn och vi får då alltså 9240 kr i månaden som går direkt till barnens sparkonton (1848kr per barn i mån). Vårt yngsta barn kommer därför få ca 400.000kr när hen fyllt 18 år plus annat sparande som ska gå till första lägenheten och körkort. Tänker ni likadant eller använder ni upp barnbidraget till annat varje månad? Sparar ni mer utöver detta och i så fall hur mycket? Vi har även funderat på att börja spara i fonder till barnen utöver detta. Alla tips mottages gärna hur ni andra lägger upp sparandet för barnen månadsvis. 

• Svar på tråden Spara barnbidraget?
  • Anonym (Fel)
    Anonym (S) skrev 2022-08-06 15:36:36 följande:

Ser att många tycker att bidraget ska vara behovsbaserat. Jag tycker inte att jag ska få en sämre standard än någon annan baserat på de beslut vi har tagit i livet. Bättre att slopa bidraget helt i så fall, skaffa inte barn om du inte har råd. 

Men tycker du att deras barn ska få det sämre?
  • Anonym (Fel)

Så fascinerad över den nedlåtande tonen många har här i tråden på de som har det sämre ekonomiskt. Jag förfäras över vilken människosyn många av er har. Alla är inte rika men får liven att gå runt ändå trots att man inte fondsparar eller gjort fastighetskarriärer. Har själv föräldrar som inte kunnat skämma bort mig ekonomiskt med flera hundra tusen på ett konto men som skämt bort mig med trygghet och kärlek. Vi var inte alls fattiga men inte var vi rika så pengar kunde läggas på hög så. Barnbidrag användes till förskola och sådana omkostnader. 

Jag blev en fungerande vuxen jag med, och älskar mina föräldrar som de bästa jag kunde fått. 

Men den här tonen några av er har att man bara är bra om man kan spara bidraget och ge som nån slags vuxenbelöning? Fy bubblan.

• Elin pelin
    Anonym (Fel) skrev 2022-08-07 07:53:55 följande:

Så fascinerad över den nedlåtande tonen många har här i tråden på de som har det sämre ekonomiskt. Jag förfäras över vilken människosyn många av er har. Alla är inte rika men får liven att gå runt ändå trots att man inte fondsparar eller gjort fastighetskarriärer. Har själv föräldrar som inte kunnat skämma bort mig ekonomiskt med flera hundra tusen på ett konto men som skämt bort mig med trygghet och kärlek. Vi var inte alls fattiga men inte var vi rika så pengar kunde läggas på hög så. Barnbidrag användes till förskola och sådana omkostnader. 

Jag blev en fungerande vuxen jag med, och älskar mina föräldrar som de bästa jag kunde fått. 

Men den här tonen några av er har att man bara är bra om man kan spara bidraget och ge som nån slags vuxenbelöning? Fy bubblan.

Du fick det finaste man kan ge sina barn, trygghet och vetskapen om att man alltid finns där oavsett vad!
    I Sverige har vi möjlighet att utbilda oss utan att föräldrarna är med och betalar så man kan lyckas utan att få massa pengar när man blir arton.

Sen är det mycket viktigare att man som förälder sparar till sig själv än sina barn, när man har sin egen buffert kan man satsa på sina barn.
  • Anonym (S)
    Anonym (Fel) skrev 2022-08-07 07:46:41 följande:
    Men tycker du att deras barn ska få det sämre?
    Nu får de inte det sämre, eftersom de också får barnbidrag. Om du menar att de får det sämre för att -Jag- gjort smarta val i livet som ger oss andra förutsättningar med mer inkomst, så är det så livet fungerar. 
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Fel) skrev 2022-08-07 07:45:00 följande:

Så din lösning är att de här välbärgade familjerna ska få bidrag av staten och bjussa skna barn på ett sexsiffrigt belopp - givet dem av Svenska staten och alla skattebetalare -  när de är 18?

Huh?

Sexsiffrigt når du på bara spara halva barnbidraget ex 625 kr av barnbidraget placerat kan hamna på 250000kr till barnet.

En som placerar hela barnbidraget har högre mål. eller en dröm gräns man vill uppnå.

www.di.se/nyheter/experterna-tipsar-satsa-barnbidraget-och-gor-ditt-barn-till-miljonar/
  • Anonym (Fel)
    Anonym (S) skrev 2022-08-07 11:24:58 följande:
    Nu får de inte det sämre, eftersom de också får barnbidrag. Om du menar att de får det sämre för att -Jag- gjort smarta val i livet som ger oss andra förutsättningar med mer inkomst, så är det så livet fungerar. 

Vad du håller på att svamla. Du borde  inte få barnbidrag om du inte har behov av bidrag. Punkt.

Anonym (Signe) skrev 2022-08-07 14:38:11 följande:
    Sexsiffrigt når du på bara spara halva barnbidraget ex 625 kr av barnbidraget placerat kan hamna på 250000kr till barnet.

En som placerar hela barnbidraget har högre mål. eller en dröm gräns man vill uppnå.

www.di.se/nyheter/experterna-tipsar-satsa-barnbidraget-och-gor-ditt-barn-till-miljonar/

Detta gör mig illamående. Statens pengar ska inte användas såhär. Få bidrag och bara placera det i 18 år. Herregud.

• Anonym (Fel)
    Elin pelin skrev 2022-08-07 09:14:53 följande:
    Du fick det finaste man kan ge sina barn, trygghet och vetskapen om att man alltid finns där oavsett vad!
    I Sverige har vi möjlighet att utbilda oss utan att föräldrarna är med och betalar så man kan lyckas utan att få massa pengar när man blir arton.

Sen är det mycket viktigare att man som förälder sparar till sig själv än sina barn, när man har sin egen buffert kan man satsa på sina barn.
    Ja. Jag har alltid haft mina föräldrars stöd - alltid. De har verkligen givit mig allt så, alltid funnits där vid varje med- och motgång i livet. De planerade och gjorde allt efter bästa förmåga när jag var liten och jag förstår ju att de verkligen satt mig och mitt syskon före mycket annat. Och jag gjorde precis så - utbildade mig och har en god inkomst nu.

Jag håller också med om att det är viktigt att man sparar till sig själv som vuxen. Jag hoppas också att mina föräldrar använder så mycket av sina pengar de kan som pensionärer, så att jag inte en dag får ärva så mycket. Jag har fått allt stöd jag behöver för att själv skapa mig ett liv där jag klarar mig själv - så jag har inget behov av pengar av dem nu som vuxen. Det är jag tacksam för.
  • Elin pelin
    Anonym (Fel) skrev 2022-08-07 16:11:04 följande:
    Ja. Jag har alltid haft mina föräldrars stöd - alltid. De har verkligen givit mig allt så, alltid funnits där vid varje med- och motgång i livet. De planerade och gjorde allt efter bästa förmåga när jag var liten och jag förstår ju att de verkligen satt mig och mitt syskon före mycket annat. Och jag gjorde precis så - utbildade mig och har en god inkomst nu.

Jag håller också med om att det är viktigt att man sparar till sig själv som vuxen. Jag hoppas också att mina föräldrar använder så mycket av sina pengar de kan som pensionärer, så att jag inte en dag får ärva så mycket. Jag har fått allt stöd jag behöver för att själv skapa mig ett liv där jag klarar mig själv - så jag har inget behov av pengar av dem nu som vuxen. Det är jag tacksam för.
    Vad glad jag blir av att läsa det! Hoppas att alla föräldrar som inte har ekonomiska möjligheter att spara till sina barn läser detta. 

Mina föräldrar har också alltid funnits där, och de försöker verkligen leva upp sina egna pengar, de brukar säga att jag får bara städa upp efter dem (de skämtar nog en hel del). Jag ser hellre att de är lyckliga än att jag ska ärva, det är de värda. Jag försöker verkligen ge detta till mina barn, att alltid finnas där!
  • Anonym (S)
    Anonym (Fel) skrev 2022-08-07 16:05:24 följande:

Vad du håller på att svamla. Du borde  inte få barnbidrag om du inte har behov av bidrag. Punkt.

Är det svårt att bemöta med faktiska argument? Hålla för öronen och skrika "bla bla bla" leder ingenstans.

Mina barn ska inte få det sämre för att andra har gjort kassa val. Punkt. 
  • Anonym (Fel)
    Anonym (S) skrev 2022-08-07 20:59:16 följande:
    Är det svårt att bemöta med faktiska argument? Hålla för öronen och skrika "bla bla bla" leder ingenstans.

Mina barn ska inte få det sämre för att andra har gjort kassa val. Punkt. 
    Men du (och andra) borde inte få barnbidrag om du inte behöver bidraget. Varför anser du att man skall kunna få bidrag man inte behöver? 

Vilka andra bidrag tycker du att du borde få? Bostadsbidrag? 
Svar på tråden Spara barnbidraget?