• Anonym (4barnsmamma)

Spara barnbidraget?

Hur gör ni med barnbidraget + flerbarnstillägget varje månad? Lägger ni det på sparkonton som barnen får när de fyllt 18? Så gör nämligen alla i vår vänskapskrets inklusive oss. Nu väntar vi vårt 5e barn och vi får då alltså 9240 kr i månaden som går direkt till barnens sparkonton (1848kr per barn i mån). Vårt yngsta barn kommer därför få ca 400.000kr när hen fyllt 18 år plus annat sparande som ska gå till första lägenheten och körkort. Tänker ni likadant eller använder ni upp barnbidraget till annat varje månad? Sparar ni mer utöver detta och i så fall hur mycket? Vi har även funderat på att börja spara i fonder till barnen utöver detta. Alla tips mottages gärna hur ni andra lägger upp sparandet för barnen månadsvis. 

• Svar på tråden Spara barnbidraget?
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-08-04 12:20:14 följande:
    Som sagt, du har missförstått mitt inlägg. 
    Finns inte så mycket o missförstå när man investerar i fonder osv.

Antingen sparar man på ett konto eller så placerar man sparandet. svårare är det inte.
    Kanske handlar om utbildning och allmänt kunnande.
  • anonym2005
    Anonym (4barnsmamma) skrev 2022-08-04 12:27:33 följande:

Öh, ja? Varför sparar då folk pengar till sina barn som anser sig behöva barnbidraget menar du? Att det är pengar från lönen betyder ju att familjen inte behöver barnbidrag. Korkad kommentar att säga att man behöver barnbidraget för att man minsann sparar från sin lön och inte från barnbidraget.

Barnbidraget har vi alla varit med och betalat skatt för, därmed har alla bidragit till göra sig förtjänta av det - detta verkar med att förtjäna något verkar ju vara så otroligt viktigt för er allihopa! 

Vi ser barnbidraget som pengar vårt barn har rätt till, det är hans pengar och vi sparar dem för hans framtida kommande behov. Finns inget fel i det, man gör som man vill i varje familj. 

Ni kan köpa upp godis för det, eller kläder till era barn om ni så vill - vi sparar det tills våra barn är gamla nog att behöva köpa mobiltelefon eller bostad etc. 

Det är samma princip, pengarna går till barnets behov! 

Att handla mat eller liknande för barnbidraget när vi är två heltidsarbetande föräldrar - DET hade ju känts fel.

• Anonym (Fel)
    anonym2005 skrev 2022-08-04 12:36:11 följande:

Barnbidraget har vi alla varit med och betalat skatt för, därmed har alla bidragit till göra sig förtjänta av det - detta verkar med att förtjäna något verkar ju vara så otroligt viktigt för er allihopa! 

Vi ser barnbidraget som pengar vårt barn har rätt till, det är hans pengar och vi sparar dem för hans framtida kommande behov. Finns inget fel i det, man gör som man vill i varje familj. 

Ni kan köpa upp godis för det, eller kläder till era barn om ni så vill - vi sparar det tills våra barn är gamla nog att behöva köpa mobiltelefon eller bostad etc. 

Det är samma princip, pengarna går till barnets behov! 

Att handla mat eller liknande för barnbidraget när vi är två heltidsarbetande föräldrar - DET hade ju känts fel.

Barnbidraget är för barnet så det ska ha det bra under sin uppväxt.

Barnbidraget är dock ett ekonomiskt stöd till föräldrar och syftar till att ge ett tillskott för de extra utgifter som ett barn innebär. Barnbidraget ska alltså i första hand täcka barnets behov såsom exempelvis kläder och mat.

(
    https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/familj--barn/vad-ska-barnbidraget-ga-till/)

Dvs inte menat att det ska få en lägenhet SOM VUXEN. Det är att utnyttja systemet, ni kan göra det och det är krasst sett svårt att inte ta emot bidraget - men det är inte syftet mef barnbidraget så det slår faktiskt fel idag. Att försöka hitta på nåt skäl att det är rätt låter ärligt talat bara girigt och korkat.

Då vill jag gärna ha andra bidrag för egen del med tack.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Fel) skrev 2022-08-04 13:06:45 följande:

Barnbidraget är dock ett ekonomiskt stöd till föräldrar och syftar till att ge ett tillskott för de extra utgifter som ett barn innebär. Barnbidraget ska alltså i första hand täcka barnets behov såsom exempelvis kläder och mat.

(https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/familj--barn/vad-ska-barnbidraget-ga-till/)

Dvs inte menat att det ska få en lägenhet SOM VUXEN. Det är att utnyttja systemet, ni kan göra det och det är krasst sett svårt att inte ta emot bidraget - men det är inte syftet mef barnbidraget så det slår faktiskt fel idag. Att försöka hitta på nåt skäl att det är rätt låter ärligt talat bara girigt och korkat.

Du är verkligen en bitter människa.

Du tänker inte på skillnader, ta en familj som ute i vischan, dom har knappt någon boendekostnad, kan tjäna 25k per månad, jobbar hemifrån, bakar och odlar stora delar av sin mat, dom har låga utgifter och sparar till sina barn.

Tar man sedan en som bor i stan, liknande inkomster, lever som en "kung för en dag" det är pizza,osv, dom kan inte veckohandla osv. dom får inte ihop inkomst varje månad.

Bägge blir berättiga barnbidrag även om man inför inkomstbaserad barnbidrag.

Skillnad en kan spara hela barnbidraget åt sina barn.

Vart ska man dra gränsen?  ska "slösa" få bidrag och "spara" ska inte få bidrag?
  • Elin pelin
    Anonym (Fel) skrev 2022-08-04 13:06:45 följande:

(https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/familj--barn/vad-ska-barnbidraget-ga-till/)

Jag är själv en av de som kan månadsspara till mina barn och jag kan tycka att barnbidraget borde göras om, men med ditt resonemang borde ingen som kan spara få barnbdrag. Varför kan personen inte spara, om föräldern röker t.ex. ska den först sluta med det? Vilka krav ska vi ställa på föräldrarna? 

Jag shoppar inte mycket, jag har ingen bil som kostar pengar varje månad, jag tänker på vad jag handlar, allt detta gör att jag kan spara pengar varje månad.  Jag har kollegor som klagar på att allt är dyrt, men de köper också kläder flera gånger / månad, hade jag gjort det hade jag kanske inte kunnat spara - skulle jag då vara berättigad till barnbidrag trots att jag egentligen har samma förutsättningar som jag har nu???

Jag har inget emot att bli av med barnbidraget men det är svårt att dra en gräns för vem som skulle bli berättigad till det. Då ser jag hellre att det istället skulle gå till vård, skola eller omsorg.
  • Anonym (Fel)
    Elin pelin skrev 2022-08-04 21:22:03 följande:
    Jag är själv en av de som kan månadsspara till mina barn och jag kan tycka att barnbidraget borde göras om, men med ditt resonemang borde ingen som kan spara få barnbdrag. Varför kan personen inte spara, om föräldern röker t.ex. ska den först sluta med det? Vilka krav ska vi ställa på föräldrarna? 

Jag shoppar inte mycket, jag har ingen bil som kostar pengar varje månad, jag tänker på vad jag handlar, allt detta gör att jag kan spara pengar varje månad.  Jag har kollegor som klagar på att allt är dyrt, men de köper också kläder flera gånger / månad, hade jag gjort det hade jag kanske inte kunnat spara - skulle jag då vara berättigad till barnbidrag trots att jag egentligen har samma förutsättningar som jag har nu???

Jag har inget emot att bli av med barnbidraget men det är svårt att dra en gräns för vem som skulle bli berättigad till det. Då ser jag hellre att det istället skulle gå till vård, skola eller omsorg.
    Mitt resonemang är samma som för andra bidrag. det ska prövas. Du får ju inte bostadsbidrag eller socialbidrag hursomhelst. Varför ska du få barnbidrag som för vissa bara blir bonusbidrag som gör att deras barn får eb stor summa vid 18-årsdagen.

Då ser jag hellre att ingen får ett generellt barnbidrag alls utan att andra bidrag täcker upp för det i de fall de krävs.
  • Anonym (Fel)
    Anonym (Signe) skrev 2022-08-04 13:59:03 följande:
    Du är verkligen en bitter människa.

Du tänker inte på skillnader, ta en familj som ute i vischan, dom har knappt någon boendekostnad, kan tjäna 25k per månad, jobbar hemifrån, bakar och odlar stora delar av sin mat, dom har låga utgifter och sparar till sina barn.

Tar man sedan en som bor i stan, liknande inkomster, lever som en "kung för en dag" det är pizza,osv, dom kan inte veckohandla osv. dom får inte ihop inkomst varje månad.

Bägge blir berättiga barnbidrag även om man inför inkomstbaserad barnbidrag.

Skillnad en kan spara hela barnbidraget åt sina barn.

Vart ska man dra gränsen?  ska "slösa" få bidrag och "spara" ska inte få bidrag?
    Nej jag är inte bitter men jag jobbar själv med skattemedel och ser hur saker inte blir av pga att medel saknas. Samtidigt ska vi ge skattemedel i bidrag till folk som inte alls behövder dem utan lägger dem på sparkonton så barnen kan köpa en lägenhet när de är 18.

Det stör mig något enormt. Statens medel är inte oändliga och ska inte gå till bostäder för framför allt rika föräldrars barn.

Ditt exempel glömmer också av den mkt högre bensinkostnaden för familjen på vischan och att deras löner generellt är lägre än den som bor i storstad.
  • Xlr8
    Anonym (4barnsmamma) skrev 2022-08-03 22:45:52 följande:
    Men är du helt efterbliven? ISK står för investeringssparkonto. Jag räknar inte med att behöva skiva på dagisnivå för att folk ska behöva förstå men det behövs till dig tydligen. 

hahahah efterbliven. har bara fått en avkastning på drygt 300% på 3 år.

Du......... 4% per år.

"Teknikfonderna har gett en avkastning pa? sa? mycket som 366 procent senaste 10 åren, vilket motsvarar en a?rsavkastning 17 procent."- Johanna kull   (Avanza)

"det senaste decenniet da? a?rsavkastningen fo?r de aktiefonder som sa?ljs i Sverige i snitt har landat pa? 9 procent" - enligt Morningstars fondindex.

Hur lyckas man ej få högre än 4%, missförstått shorting eller köpt trisslotter som "investering"?     

• Anonym (Signe)
    Anonym (Fel) skrev 2022-08-04 21:33:10 följande:
    Nej jag är inte bitter men jag jobbar själv med skattemedel och ser hur saker inte blir av pga att medel saknas. Samtidigt ska vi ge skattemedel i bidrag till folk som inte alls behövder dem utan lägger dem på sparkonton så barnen kan köpa en lägenhet när de är 18.

Det stör mig något enormt. Statens medel är inte oändliga och ska inte gå till bostäder för framför allt rika föräldrars barn.

Ditt exempel glömmer också av den mkt högre bensinkostnaden för familjen på vischan och att deras löner generellt är lägre än den som bor i storstad.
    Hur tänkte du med resekostnader, många jobbar hemifrån, via dator, det är inte ofta alla behöver åka in.

Jag tar bara upp exempel, där där man kan ha två exakt lika kostnader, bägge kan bo i 4:a med två barn, ena bakar o lagar maten själv, handlar medvetet billigt och följer en budget, medans den andra familjen inte gör det.

Bara för att ena familjen snålar o handlar ekonomiskt så ska dom straffas enligt dig, medans familjen som inte snålar ska gynnas med bidrag?

Då vi kan ta exempel på två grannar som har exakt lika i lön och hyra.

Tror inte det är beloppen eller bidragen som stör dig, utan det är att folk kan spara pengar som stör dig, att man sedan kan ge sina barn större pengar 20 år senare.
  • Anonym (Fel)
    Anonym (Signe) skrev 2022-08-05 00:50:31 följande:
    Hur tänkte du med resekostnader, många jobbar hemifrån, via dator, det är inte ofta alla behöver åka in.

Jag tar bara upp exempel, där där man kan ha två exakt lika kostnader, bägge kan bo i 4:a med två barn, ena bakar o lagar maten själv, handlar medvetet billigt och följer en budget, medans den andra familjen inte gör det.

Bara för att ena familjen snålar o handlar ekonomiskt så ska dom straffas enligt dig, medans familjen som inte snålar ska gynnas med bidrag?

Då vi kan ta exempel på två grannar som har exakt lika i lön och hyra.

Tror inte det är beloppen eller bidragen som stör dig, utan det är att folk kan spara pengar som stör dig, att man sedan kan ge sina barn större pengar 20 år senare.
    Alla ksn inte jobba hemifrån, vilken värld lever du i?

Och jo - det är bidrag till obehövande som stör mig. Det är FEL och det stör mig. staten ska INTE ge pengar till de som inte behöver. Statens pengar behövs verkligen på annat håll. Jag bor själv i hus och har eätt låga utgifter pga planerande men det här konceptet stör mig ändå.

Och något som stör mig med är folk på FL som antar saker om en, som du gör. 
Svar på tråden Spara barnbidraget?