• Anonym (Vad gör jag)

Varit otrogen, vad bör jag göra

Har varit Ihop med min nuvarande sedan tonåren, 17 år i år och har 3 barn. Har aldrig tidigare varit otrogen men nu skedde det tyvärr. Känner mig som ett svin vilket jag kanske också är i detta. Jag har aldrig tidigare varit otrogen men denna kvinna tog mig med storm och sen var det kört. Mina känslor för min sambo är jag osäker på. Det går upp och ner som allt annat men det som verkligen skrämmer mig är att riva upp barnens vardag om jag berättar vad jag gjort. Jag är Inte kär i den andra kvinnan men vet att hon har känslor för mig Vilket blir jobbigt. Kommer inte träffa henne fler gånger. Mitt samvete äter upp mig efter vad jag gjort och jag har svikit både min sambo och mina barn. Vad anser ni, är det värt att berätta sanningen eller ska jag tiga om det för att mitt jävla misstag inte ska påverka barnens liv? Någon med liknande erfarenhet?

och moralpoliser undanbedes. jag vet att jag gjort fel .

• Svar på tråden Varit otrogen, vad bör jag göra
  • Anonym (once betrayed)
    Anonym (jaha) skrev 2022-10-18 12:55:12 följande:
    De flesta som varit otrogna vill inte gå in på detaljer ja, den som blivit bedragen vill däremot ha detaljer för det är det enda sättet personen kan avgöra exakt VAD det är han eller hon ska förlåta. Och givetvis vill ingen ge en person som sitter och ljuger dig rakt i ansiktet och undanhåller sanningen för dig en andra chans, varför skulle någon vilja fortsätta leva med en lögnare och en fegis som inte kan stå för sina "misstag"?

Det märkliga här är snarare hur människor som varit otrogna inte kan förstå att man inte blir förlåten genom att ljuga folk rakt i fejset.. och där har du förmodligen svaret på varför så många förhållanden går i kras efter en otrohet. För att den som varit otrogen helt enkelt inte fattar att det är HAN eller HON som ska reparera skadorna han eller hon gjort, INTE den som de bedragit.

Det går liksom inte att smula sönder andras förtroende genom att bete sig som ett rövhål och sen förvänta sig att bli förlåten gratis. Andras förtroende är något man måste göra sig förtjänt av, inte något man får gratis, Och är man så urbota korkad att man missbrukar det så är det upp till DIG att återfå det.
    + 1
  • Anonym (?)
    Anonym (jaha) skrev 2022-10-18 12:55:12 följande:
    De flesta som varit otrogna vill inte gå in på detaljer ja, den som blivit bedragen vill däremot ha detaljer för det är det enda sättet personen kan avgöra exakt VAD det är han eller hon ska förlåta. Och givetvis vill ingen ge en person som sitter och ljuger dig rakt i ansiktet och undanhåller sanningen för dig en andra chans, varför skulle någon vilja fortsätta leva med en lögnare och en fegis som inte kan stå för sina "misstag"?

Det märkliga här är snarare hur människor som varit otrogna inte kan förstå att man inte blir förlåten genom att ljuga folk rakt i fejset.. och där har du förmodligen svaret på varför så många förhållanden går i kras efter en otrohet. För att den som varit otrogen helt enkelt inte fattar att det är HAN eller HON som ska reparera skadorna han eller hon gjort, INTE den som de bedragit.

Det går liksom inte att smula sönder andras förtroende genom att bete sig som ett rövhål och sen förvänta sig att bli förlåten gratis. Andras förtroende är något man måste göra sig förtjänt av, inte något man får gratis, Och är man så urbota korkad att man missbrukar det så är det upp till DIG att återfå det.

Du begår misstaget att tro att alla andra känner och tänker som du. Och försöker projicera din upplevelse på dem. Och fullkomligt blåljuga om hur en terapeut närmar sig ämnet eller vad denne ska ge för råd enlig utbildning och erfarenhet. 

Din partner har givetvis ingen möjlighet att reparera "skador" du åstadkommit. Eller de ni skapat gemensamt. 

De flesta reagerar inte som du. Det krävs ganska omfattande blindhet gällande förhållandet och omgivningen. Och en djup självupptagenhet och förvrängd självbild. Vidare att man ställer enorma, övermänskliga, krav på sin partner. 

Att gå vidare handlar om att kommunicera och förlåta. Att kommunicera innebär inte att titt som tätt starta konfrontationer och skuldbeläggande om detaljer, det är tvärtom ett kvitto på att man inte förlåtit. Då går man inte vidare. 

• Anonym (jaha)
    Anonym (?) skrev 2022-10-18 15:42:24 följande:

Du begår misstaget att tro att alla andra känner och tänker som du. Och försöker projicera din upplevelse på dem. Och fullkomligt blåljuga om hur en terapeut närmar sig ämnet eller vad denne ska ge för råd enlig utbildning och erfarenhet. 

Din partner har givetvis ingen möjlighet att reparera "skador" du åstadkommit. Eller de ni skapat gemensamt. 

De flesta reagerar inte som du. Det krävs ganska omfattande blindhet gällande förhållandet och omgivningen. Och en djup självupptagenhet och förvrängd självbild. Vidare att man ställer enorma, övermänskliga, krav på sin partner. 

Att gå vidare handlar om att kommunicera och förlåta. Att kommunicera innebär inte att titt som tätt starta konfrontationer och skuldbeläggande om detaljer, det är tvärtom ett kvitto på att man inte förlåtit. Då går man inte vidare. 

Och du begår misstaget att tro att du kan snacka bort självklarheter med en massa BS om projiceringar.
    Ja att gå vidare handlar om att kommunicera, men det du bara råkar utelämna där är att kommunikationen då måste vara  ÄRLIG och inte bara en massa BS, undanflykter och rena lögner och förlåtelse är något man gör sig förtjänt av just genom att vara ärlig. Man kommer liksom inte bli förlåten om man bara sitter och kläcker ur sig BS, undanflykter och lögner.... ärlighet är ganska centralt för förlåten. Det går absolut att förlåta någon som är ärlig och står för sina "misstag" men att förlåta någon som ljuger för dig är ju bara självdestruktivt.

Som sagt, det är hela den här mentaliteten med att tro att man kan ljuga, mörka, bluffa och bullshita sig ur ett enormt klavertramp som gör att relationer går i kras för som sagt, vem fan vill fortsätta leva med någon som beter sig på det sättet efter att ha klantat sig?
  • Anonym (?)
    Anonym (jaha) skrev 2022-10-18 15:59:57 följande:
    Och du begår misstaget att tro att du kan snacka bort självklarheter med en massa BS om projiceringar.
    Ja att gå vidare handlar om att kommunicera, men det du bara råkar utelämna där är att kommunikationen då måste vara  ÄRLIG och inte bara en massa BS, undanflykter och rena lögner och förlåtelse är något man gör sig förtjänt av just genom att vara ärlig. Man kommer liksom inte bli förlåten om man bara sitter och kläcker ur sig BS, undanflykter och lögner.... ärlighet är ganska centralt för förlåten. Det går absolut att förlåta någon som är ärlig och står för sina "misstag" men att förlåta någon som ljuger för dig är ju bara självdestruktivt.

Som sagt, det är hela den här mentaliteten med att tro att man kan ljuga, mörka, bluffa och bullshita sig ur ett enormt klavertramp som gör att relationer går i kras för som sagt, vem fan vill fortsätta leva med någon som beter sig på det sättet efter att ha klantat sig?

Det är inte ett enormt klavertramp. Och klavertrampet beror vanligtvis på någon typ av försummelse. 
    Om inte båda parter kan acceptera sin del i allt är det ganska kört. 
    Om någon tror sig vara moraliskt överlägsen, ofelbar och alla signaler du sänder kommer det ju aldrig finnas tvåsamhet. Grunden till att någon, även psykiskt misshandlad, försöker slå sig fri. 

Allt har sin orsak. Du visar ju offentligt i din egenbubbla att du inte klarar av saker. Vem vill dela sanningen med ett bräckligt ego man på förhand vet reagerar som en tvååring? I vuxna relationer kan man dela med sig av sanningen, 2 eller 200 knull som du uttrycker det, för att man vet att partnern kan processa det på ett acceptabelt vis och sätta det i sammanhang. 

Du har bäddat din egen säng. Det är naivt och förmätet att tro att andra är lika debila. 

• Anonym (once betrayed)
    Anonym (Elias) skrev 2022-10-16 18:07:25 följande:
    Once betrayed:

Jag känner konstigt nog en viss lättnad över hennes val då hon alltid har varit den som har varit alla till lags och sätter sällan sig själv i första rummet.
    Samtidigt som jag tycker att det är fruktansvärt svek så tror jag att hon lär sig mer om sig själv som gör att hon blir en starkare person.
    Hur jag själv kommer växa av det här har jag svårt att se just nu när allt är nattsvart men längre fram hoppas jag att vi pratar öppet om det och ser tillbaka på det hela med andra ögon och vad vi har lärt oss.
    Eller så är jag bara naiv och försöker intala mig själv sånt, vem vet.

En paus bort från allt är nog dumt hur lockande det än må vara men jag tror att vi ska försöka komma iväg tillsammans från allt och se om det kan hjälpa.

Tack för din input på det hela, jag är väldigt tacksam för det och kommer ta tillvara på det hela när det känns extra tungt.
    Tack själv Elias, för att du delar ditt processande med oss. För det är just vad det är. En bearbetningsprocess som drar igång vid blotta misstanken om en otrohet; för att sen dra iväg ordentligt när vetskapen finns. Vet ännu inte om din kvinna självmant kom ut med sanningen eller om den uppdagades på annat vis. Får lite svårt att följa dig när otroheten skulle vara ett sätt för henne att tänka på sig själv. Men om du kan se den så, i det ljuset, så är det naturligtvis rätt för dig/er. I den mån hon kommer ut som en starkare person har mycket att göra med er hantering och er gemensamma resa i det här.    Hoppas verkligen ni redan nu kan tala öppet om trolösheten och inte skjuter samtalen på framtiden. Vad gäller dig finns goda förutsättningar att du kommer stärkt ur erfarenheten. Med hjälp av de idag öppna korten och med din förmåga att betrakta saker ur fler perspektiv än ett. 

Att ta en paus från vardagen tillsammans låter som ett mycket bra val. Då ges ni en god chans till bearbetning utan stress och lite på välbehövligt avstånd. Så återstår att önska dig/er Lycka till på er gemensamma resa! Tveka inte att skriva på nytt här i tråden vid behov!
  • Anonym (jaha)
    Anonym (?) skrev 2022-10-18 19:31:23 följande:

Det är inte ett enormt klavertramp. Och klavertrampet beror vanligtvis på någon typ av försummelse. 
    Om någon tror sig vara moraliskt överlägsen, ofelbar och alla signaler du sänder kommer det ju aldrig finnas tvåsamhet. Grunden till att någon, även psykiskt misshandlad, försöker slå sig fri. 

Allt har sin orsak. Du visar ju offentligt i din egenbubbla att du inte klarar av saker. Vem vill dela sanningen med ett bräckligt ego man på förhand vet reagerar som en tvååring? I vuxna relationer kan man dela med sig av sanningen, 2 eller 200 knull som du uttrycker det, för att man vet att partnern kan processa det på ett acceptabelt vis och sätta det i sammanhang. 

Du har bäddat din egen säng. Det är naivt och förmätet att tro att andra är lika debila. 

Om man inte ens kan inse att en otrohet är ett enormt klavertramp så förtjänar man absolut inte att bli förlåten utan bör dumpas omedelbart.
  • Anonym (once betrayed)
    Anonym (jaha) skrev 2022-10-19 10:20:46 följande:
    Om man inte ens kan inse att en otrohet är ett enormt klavertramp så förtjänar man absolut inte att bli förlåten utan bör dumpas omedelbart.

Där befinner vi oss på samma sida i boken! 👍

Delar de flesta av dina kloka opinions 🙏

• Anonym (Ärlig)

Vara ärlig och berätta. Svek och lögner är det värsta som finns. Man får stå för sina handlingar. 

• nihka
    Anonym (?) skrev 2022-10-18 19:31:23 följande:

Om man anser att det finns en "försummelse" tar man upp det med sin partner. Man går inte bakom partnerns rygg och knullar någon annan för att sedan försöka dumpa (halva) ansvaret på partnern.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Varit otrogen, vad bör jag göra