• Anonym (Vad gör jag)

Varit otrogen, vad bör jag göra

Har varit Ihop med min nuvarande sedan tonåren, 17 år i år och har 3 barn. Har aldrig tidigare varit otrogen men nu skedde det tyvärr. Känner mig som ett svin vilket jag kanske också är i detta. Jag har aldrig tidigare varit otrogen men denna kvinna tog mig med storm och sen var det kört. Mina känslor för min sambo är jag osäker på. Det går upp och ner som allt annat men det som verkligen skrämmer mig är att riva upp barnens vardag om jag berättar vad jag gjort. Jag är Inte kär i den andra kvinnan men vet att hon har känslor för mig Vilket blir jobbigt. Kommer inte träffa henne fler gånger. Mitt samvete äter upp mig efter vad jag gjort och jag har svikit både min sambo och mina barn. Vad anser ni, är det värt att berätta sanningen eller ska jag tiga om det för att mitt jävla misstag inte ska påverka barnens liv? Någon med liknande erfarenhet?

och moralpoliser undanbedes. jag vet att jag gjort fel .

• Svar på tråden Varit otrogen, vad bör jag göra
  • Anonym (Morsan)
    Anonym (?) skrev 2022-10-17 14:13:47 följande:
    Gör inte det då. Det gör man ju bara om man verkligen vill ha anledningar att vara förorättad som man använder i något sjukt maktspel. 
    Sunda förhållanden ser inte ut på det viset. 
    Sant!
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Elias) skrev 2022-10-16 18:07:25 följande:
    Once betrayed:

Jag känner konstigt nog en viss lättnad över hennes val då hon alltid har varit den som har varit alla till lags och sätter sällan sig själv i första rummet.
    Samtidigt som jag tycker att det är fruktansvärt svek så tror jag att hon lär sig mer om sig själv som gör att hon blir en starkare person.
    Hur jag själv kommer växa av det här har jag svårt att se just nu när allt är nattsvart men längre fram hoppas jag att vi pratar öppet om det och ser tillbaka på det hela med andra ögon och vad vi har lärt oss.
    Eller så är jag bara naiv och försöker intala mig själv sånt, vem vet.

En paus bort från allt är nog dumt hur lockande det än må vara men jag tror att vi ska försöka komma iväg tillsammans från allt och se om det kan hjälpa.

Tack för din input på det hela, jag är väldigt tacksam för det och kommer ta tillvara på det hela när det känns extra tungt.
    Fast blir man verkligen starkare av att svika människor som lita på en och som man ska föreställas älska?

Är att gå bakom ryggen på andra istället för att dra upp saker till diskussion oavsett hur obehagligt ämnet är verkligen ett tecken på styrka eller är det snarare ett tecken på svaghet?

Du kommer garanterat påverkas av din partner otrohet, alla kriser har en tendens att skaka om en och ifrågasätta det man tidigare tagit för givet. MEN det betyder inte att du ska vika dig baklänges tills du knäcks för att försöka få det att fungera till varje pris vilket tyvärr oxå är väldigt vanligt... att få ett förhållande att fortsätta kan vem som helst klara om man är beredd att sudda bort sig själv och anpassa sig till vad som helst... men är det värt det?

OBS! Jag säger inte att det inte är det, jag säger att det är något du hela tiden bör ha i minnet. Det handlar ju inte bara om att hålla ihop till varje pris, det handlar ju lika mycket om att hålla ihop med din värdighet och självkänsla i behåll.
  • Anonym (jaha)
    Gör inte det då. Det gör man ju bara om man verkligen vill ha anledningar att vara förorättad som man använder i något sjukt maktspel. 
    Japp, det är liksom poängen med det jag skriver att det är något man INTE ska göra.... men det är lätt att säga det i efterhand med facit i hand och erfarenhet i bagaget.... inte alltid lika lätt när man står där för första gången och inte har en aning om vad som är sant eller falskt.

Det är ju den stora problematiken med otrohet, den slår sönder förtroende och då går det ju inte längre att veta om ens partner talar sanning eller ej. Man kan gissa, tro och önska men inte veta.
  • Anonym (?)
    Anonym (jaha) skrev 2022-10-17 14:24:26 följande:
    Japp, det är liksom poängen med det jag skriver att det är något man INTE ska göra.... men det är lätt att säga det i efterhand med facit i hand och erfarenhet i bagaget.... inte alltid lika lätt när man står där för första gången och inte har en aning om vad som är sant eller falskt.

Det är ju den stora problematiken med otrohet, den slår sönder förtroende och då går det ju inte längre att veta om ens partner talar sanning eller ej. Man kan gissa, tro och önska men inte veta.

Ok. Då missuppfattar jag det hela. I princip alla dina inlägg. 

"Och framför allt ärligt med alla korten på bordet... ink de som man helst inte vill prata om. ALLT precis allt måste upp på borden och vridas och vändas på för att samtal med eller utan terapeut ska ge någon effekt. 

Men tyvärr är det just det som väldigt många inte gör utan lägger bara fram en bantad light version  som man tror att ens partner kommer ha lättare att svälja och så diskuterar man med det som utgångspunkt." 

Betyder alltså att man låter saken bero? Inte att "Att behöva dra fram hela sanningen i småbitar tär bara ännu mer på ett redan skadat förtroende."? 

"Att behöva dra" är en aktiv handling du själv väljer. Det är även ett aktivt val att inte acceptera och gå vidare. Det är också en utdragen process där du upprepat skuldbelägger och pressar din partner.

Och sedan undrar du hur någon kan bete sig på ett visst sätt mot någon man ska älska?

• Anonym (Anonym@)
    Anonym (Morsan) skrev 2022-10-17 14:18:11 följande:
    Sant!
    Måste ändå ställa mig frågande till detta. Menar ni att det är sunt i ett förhållande att vara otrogen? Eller är det osunt att reagera på svek och otrohet?

• Anonym (jaha)
    Anonym (?) skrev 2022-10-17 14:43:35 följande:

Ok. Då missuppfattar jag det hela. I princip alla dina inlägg. 

"Och framför allt ärligt med alla korten på bordet... ink de som man helst inte vill prata om. ALLT precis allt måste upp på borden och vridas och vändas på för att samtal med eller utan terapeut ska ge någon effekt. 

Men tyvärr är det just det som väldigt många inte gör utan lägger bara fram en bantad light version  som man tror att ens partner kommer ha lättare att svälja och så diskuterar man med det som utgångspunkt." 

Betyder alltså att man låter saken bero? Inte att "Att behöva dra fram hela sanningen i småbitar tär bara ännu mer på ett redan skadat förtroende."? 

"Att behöva dra" är en aktiv handling du själv väljer. Det är även ett aktivt val att inte acceptera och gå vidare. Det är också en utdragen process där du upprepat skuldbelägger och pressar din partner.

Och sedan undrar du hur någon kan bete sig på ett visst sätt mot någon man ska älska? 

För att lösa ett problem som tex en otrohet behöver man veta vad problemet är i sin helhet. Och det är tyvärr där det ofta skiter sig där vidden av sveket inte alltid läggs fram i sin helhet från början... dvs det är vanligt att man lägger fram det på ett bantat sätt för minimera skador och öka chanserna att bli förlåten...vilket man absolut kan förstå när så mycket står på spel.. MEN det man ofta inte tänker på är att det blir lite som att låta ett sår läka utan att först rengöra det i djupet vilket i sin tur sen kan leda till att det blir infekterat... dvs när det hela tiden ploppar upp nya "detaljer" tex... vi låg 2 ggr... ok vi låg 10 ggr, ok vi knullade som kaniner i 6 månader....eller.... det var bara ett ligg, känner inget för personen till... ok, vi är kära i varandra....till... ok jag övervägde att lämna dig för honom/henne...etc.

Hela denna process kan vara väldigt förödande för alla försök att reparera relationen eftersom det gör ännu mer skada på det redan skadade förtroendet. Så det är extremt viktigt att den som varit otrogen förstå detta.

Den som blivit bedragen har ju oftast ingen möjlighet att dubbelkolla om det som lagts fram stämmer eller ej, om det är hela storyn eller ej och är då helt beroende av att den som varit otrogen säger sanningen. Men då personen bevisligen inte varit ärlig så kan man ju inte vara säker på att det som sägs är sanningen... det blir lite moment 22. 

Förstår du nu vad jag menar?
  • Anonym (jaha)
    I ett sunt förhållande sviker man inte varandra heller. I ett sunt förhållande borde man ju kunna lita på varandra men när den ene var otrogen så höll ju inte det bevisligen så att prata om sunda förhållanden i ett förhållande som redan är trasigt efter en otrohet är ju lite irrelevant.

Förhållande har ju redan blivit osunt pga ett svek och den intressanta frågan är, kan man göra det sunt igen eller är det bättre att gå skilda vägar?
  • Anonym (?)
    Anonym (jaha) skrev 2022-10-17 15:36:41 följande:
    I ett sunt förhållande sviker man inte varandra heller. I ett sunt förhållande borde man ju kunna lita på varandra men när den ene var otrogen så höll ju inte det bevisligen så att prata om sunda förhållanden i ett förhållande som redan är trasigt efter en otrohet är ju lite irrelevant.

Förhållande har ju redan blivit osunt pga ett svek och den intressanta frågan är, kan man göra det sunt igen eller är det bättre att gå skilda vägar?

Man kan inte göra det till sunt genom att "dra fram detaljer och sanning". Det är inte att läka något sår, det är att hålla det öppet och peta i det. 
    De flesta vill inte ha detaljer. Om man ska leva vidare bör man fokusera på den bakomliggande problematiken och vägen framåt. 
    Det märkliga är att du påstår saker och sedan drar in terapeuter i det. Det finns inga terapeuter som sitter och petar i detaljer, menar att allt måste upp på bordet eller låter någon snöa in sig i det. 

Är du tillsammans med någon som bedragit dig?

• Anonym (jaha)
    Anonym (?) skrev 2022-10-17 17:37:52 följande:

Man kan inte göra det till sunt genom att "dra fram detaljer och sanning". Det är inte att läka något sår, det är att hålla det öppet och peta i det. 
    De flesta vill inte ha detaljer. Om man ska leva vidare bör man fokusera på den bakomliggande problematiken och vägen framåt. 
    Det märkliga är att du påstår saker och sedan drar in terapeuter i det. Det finns inga terapeuter som sitter och petar i detaljer, menar att allt måste upp på bordet eller låter någon snöa in sig i det. 

Vadå, du tror att man kan reparera ett trasigt förhållande genom att gräva ner sanningen och skita i att gå in på detaljer?

Typ , vem fan bryr sig om min partner säger sanningen om sin otrohet eller ej, jag menar 2 knull eller 100, om de är kära i varandra och har funderat på en framtid tillsammans är ju totalt irrelevant... nu gräver vi ner skiten så så kär vi bara.

Tror du på allvar att någon annan än den som varit otrogen resonerar så? 
  • Anonym (jaha)
    Anonym (?) skrev 2022-10-17 17:37:52 följande:

De flesta som varit otrogna vill inte gå in på detaljer ja, den som blivit bedragen vill däremot ha detaljer för det är det enda sättet personen kan avgöra exakt VAD det är han eller hon ska förlåta. Och givetvis vill ingen ge en person som sitter och ljuger dig rakt i ansiktet och undanhåller sanningen för dig en andra chans, varför skulle någon vilja fortsätta leva med en lögnare och en fegis som inte kan stå för sina "misstag"?

Det märkliga här är snarare hur människor som varit otrogna inte kan förstå att man inte blir förlåten genom att ljuga folk rakt i fejset.. och där har du förmodligen svaret på varför så många förhållanden går i kras efter en otrohet. För att den som varit otrogen helt enkelt inte fattar att det är HAN eller HON som ska reparera skadorna han eller hon gjort, INTE den som de bedragit.

Det går liksom inte att smula sönder andras förtroende genom att bete sig som ett rövhål och sen förvänta sig att bli förlåten gratis. Andras förtroende är något man måste göra sig förtjänt av, inte något man får gratis, Och är man så urbota korkad att man missbrukar det så är det upp till DIG att återfå det.
Svar på tråden Varit otrogen, vad bör jag göra