• Anonym (Vad gör jag)

Varit otrogen, vad bör jag göra

Har varit Ihop med min nuvarande sedan tonåren, 17 år i år och har 3 barn. Har aldrig tidigare varit otrogen men nu skedde det tyvärr. Känner mig som ett svin vilket jag kanske också är i detta. Jag har aldrig tidigare varit otrogen men denna kvinna tog mig med storm och sen var det kört. Mina känslor för min sambo är jag osäker på. Det går upp och ner som allt annat men det som verkligen skrämmer mig är att riva upp barnens vardag om jag berättar vad jag gjort. Jag är Inte kär i den andra kvinnan men vet att hon har känslor för mig Vilket blir jobbigt. Kommer inte träffa henne fler gånger. Mitt samvete äter upp mig efter vad jag gjort och jag har svikit både min sambo och mina barn. Vad anser ni, är det värt att berätta sanningen eller ska jag tiga om det för att mitt jävla misstag inte ska påverka barnens liv? Någon med liknande erfarenhet?

och moralpoliser undanbedes. jag vet att jag gjort fel .

• Svar på tråden Varit otrogen, vad bör jag göra
  • Anonym (?)
    nihka skrev 2022-10-11 02:02:34 följande:
    Naturligtvis förstod jag att du var sarkastisk. Det framgick av kontexten och min åsikt är motsatsen till din.

Hmm. En sak till bara, sedan grinar jag inget mer.

Ja, det framgick för dig när du klippte ut min text eftersom du läste vad det var svaret på. Men när du sedan klistrar in en mening som enskilt citat är det ju inte i kontext som ett svar längre, snarare ett uttalande.
    Som du förstärkte genom att svara på. 

Kanske larvigt med formaliteter, men det bjuder jag på.

• Anonym (jaha)
    Mimosa86 skrev 2022-10-11 00:31:18 följande:
    Hmm... jag kan hålla med dig och samtidigt inte i detta. Detta är ju som sagt ett stort svek. Men misstag kan vi alla göra någon gång i en svag situation. Ska ett sådant snedtramp (som verkar ha varit spontant och inget som kommer upprepas) förstöra relationen och familjen? Jag vet inte,.. hade min man hamnat i säng med en kvinna men det var en oplanerad engångs händelse så hade jag själv INTE velat veta det. Hade det däremot varit en relation vid sidan av, absolut. Men inte ett tillfälligt snedsprång.. och vem vet, TS sambo kanske känner samma. Hon kanske bara vill veta ifall det är något som sker kontinuerligt.

-Lär dig livets stora gåta, älska, glömma och förlåta.-
    Problemet med "jag skulle inte vilja veta om det var ett engångsligg men veta om det var ett förhållande" är att....

1) Det spelar ingen roll vad vi eller TS tycker i slutändan är det upp till TS partner att avgöra vad hon vill veta. Och hela den här diskussionen vi har här pågår ju bakom hennes rygg utan att ta någon hänsyn till vad hon tycker.

2) Vad får dig att tro att din partner skulle respektera det? Är det inte lite naivt att tro att en person som sket i att respektera dina önskemål om trohet kommer respektera dina önskemål att få veta?

I sin egen fantasi kan man själv bestämma exakt hur man vill att allt ska utspela sig och ens partner kommer agera så som man önskar... men i praktiken har du ingen kontroll öht över någonting och din partner kommer agera precis hur hen vill själv och vad som passar honom/henne bäst.

Angående "Livets stora gåta, älska glömma och förlåta" så låter det ju väldigt fint men är väldigt irrationellt.

Är det verkligen nyttigt för en att älska någon som inte älskar eller respekterar dig utan sviker, ljuger och manipulerar? Eller kan det vara rent destruktivt?

Ska man verkligen glömma ett svek? Om man suddar bort allt människor gjort mot en som man inte gillar, hur ska man då kunna förhålla sig till dem på ett realistiskt sett? Våra minnen är ju hur vi lär oss, om vi raderar allt obehagligt, hur ska vi då kunna undvika det i framtiden?

Ska man verkligen förlåta precis allt? Om man förlåter allt alla gör, hur ska de då förstå att det var fel att göra så mot dig?
  • Sommar vinter

Såhär nu ett gäng veckor efter det som hänt och att ha läst ikapp tråden. Mår fortsatt skit av det hela, den andra kvinnan fortsatt borta ut mitt liv men jag bär fortfarande på hemligheten. Någonstans skönt att veta att man är mänsklig och har känslor som berättar för en vad som är rätt och fel mot de man verkligen håller av. Tyvärr inte under stundens hetta. Kan komma med 100 ursäkter men känns mest löjligt. Ett stort jäkla misstag är gjort, inget snack om det. Hade jag berättat för min sambo så hade jag knäckt henne, mig själv och mest troligt även barnen med allt vad en separation innebär. Att leva med denna hemlighet kommer inte vara lätt då det tär på mig men känner inte att alternativen som finns kommer få någon av oss att må bättre utan snarare tvärtom. Här är det dock är det svårare för mig med vad som är rätt eller fel. Känner mer just nu att jag får må dåligt medans mina barn och sambo får leva vidare ovetandes. Vet att många inte håller med men så resonerar jag just nu.

• Anonym (Anonym@)
    Sommar vinter skrev 2022-10-11 14:37:16 följande:
    Varit otrogen, vad bör jag göra

Såhär nu ett gäng veckor efter det som hänt och att ha läst ikapp tråden. Mår fortsatt skit av det hela, den andra kvinnan fortsatt borta ut mitt liv men jag bär fortfarande på hemligheten. Någonstans skönt att veta att man är mänsklig och har känslor som berättar för en vad som är rätt och fel mot de man verkligen håller av. Tyvärr inte under stundens hetta. Kan komma med 100 ursäkter men känns mest löjligt. Ett stort jäkla misstag är gjort, inget snack om det. Hade jag berättat för min sambo så hade jag knäckt henne, mig själv och mest troligt även barnen med allt vad en separation innebär. Att leva med denna hemlighet kommer inte vara lätt då det tär på mig men känner inte att alternativen som finns kommer få någon av oss att må bättre utan snarare tvärtom. Här är det dock är det svårare för mig med vad som är rätt eller fel. Känner mer just nu att jag får må dåligt medans mina barn och sambo får leva vidare ovetandes. Vet att många inte håller med men så resonerar jag just nu.

Nytt nic???Obestämd
  • Sommar vinter
    Anonym (Anonym@) skrev 2022-10-11 14:55:53 följande:
    Nytt nic??? // Obestämd
    Ja,  Eller rättare sagt valde fel. Går ju inte att ändra i efterhand heller så blir ju lite märkligt det där när ett nytt namn svarar.
  • Elefantmannen2
    Anonym (jaha) skrev 2022-10-11 11:52:07 följande:
    Problemet med "jag skulle inte vilja veta om det var ett engångsligg men veta om det var ett förhållande" är att....

1) Det spelar ingen roll vad vi eller TS tycker i slutändan är det upp till TS partner att avgöra vad hon vill veta. Och hela den här diskussionen vi har här pågår ju bakom hennes rygg utan att ta någon hänsyn till vad hon tycker.

2) Vad får dig att tro att din partner skulle respektera det? Är det inte lite naivt att tro att en person som sket i att respektera dina önskemål om trohet kommer respektera dina önskemål att få veta?

I sin egen fantasi kan man själv bestämma exakt hur man vill att allt ska utspela sig och ens partner kommer agera så som man önskar... men i praktiken har du ingen kontroll öht över någonting och din partner kommer agera precis hur hen vill själv och vad som passar honom/henne bäst.

Angående "Livets stora gåta, älska glömma och förlåta" så låter det ju väldigt fint men är väldigt irrationellt.

Är det verkligen nyttigt för en att älska någon som inte älskar eller respekterar dig utan sviker, ljuger och manipulerar? Eller kan det vara rent destruktivt?

Ska man verkligen glömma ett svek? Om man suddar bort allt människor gjort mot en som man inte gillar, hur ska man då kunna förhålla sig till dem på ett realistiskt sett? Våra minnen är ju hur vi lär oss, om vi raderar allt obehagligt, hur ska vi då kunna undvika det i framtiden?

Ska man verkligen förlåta precis allt? Om man förlåter allt alla gör, hur ska de då förstå att det var fel att göra så mot dig?

Det är helt klart bättre att bära med sig alla svek. Så man kan sitta ensam och bitter och häva ur sig misantropiska resonemang på nätet. 
    Det är livet det. Du är verkligen din egen lyckas smed..

• Anonym (Varitdär)

Nej säg inget, sjukt onödigt?..Om du nu inte vill lämna.
    Lev med det du gjort och gå vidare. Bli en bättre person till din respektive.

• Anonym (jaha)
    Sommar vinter skrev 2022-10-11 14:37:16 följande:

Så kort sagt du "offrar" dig stoiskt för din familj genom att manipulera din fru leva i en lögn och det har såklart ingenting att göra med att du slipper stå för ditt "misstag" och slipper ta konsekvenserna för det... aaaaallt är såklart bara för din familjs bästa.

Tror du att din partner håller med dig om ditt resonemang?

Om man ska utgå ifrån att du inte så gärna vill att frun får reda på nåt så verkar det ju som att du är väl medveten om att hon inte skulle hålla med dig om det. Så hur kan du då påstå att det du gör är för "allas bästa"?
  • Anonym (jaha)
    Elefantmannen2 skrev 2022-10-11 15:17:23 följande:

Det är helt klart bättre att bära med sig alla svek. Så man kan sitta ensam och bitter och häva ur sig misantropiska resonemang på nätet. 
    Det är livet det. Du är verkligen din egen lyckas smed..

Bäst för vem?

Tror du hans fru håller med om det?
  • Elefantmannen2
    Anonym (jaha) skrev 2022-10-11 16:15:14 följande:
    Bäst för vem?

Tror du hans fru håller med om det?
    Jag citerar dig, kompis. Du behöver inte nämna dig själv i tredje person. Det blir lite over the top även för en certifierad egoist. 
Svar på tråden Varit otrogen, vad bör jag göra