Mimosa86 skrev 2022-10-11 00:31:18 följande:
Hmm... jag kan hålla med dig och samtidigt inte i detta. Detta är ju som sagt ett stort svek. Men misstag kan vi alla göra någon gång i en svag situation. Ska ett sådant snedtramp (som verkar ha varit spontant och inget som kommer upprepas) förstöra relationen och familjen? Jag vet inte,.. hade min man hamnat i säng med en kvinna men det var en oplanerad engångs händelse så hade jag själv INTE velat veta det. Hade det däremot varit en relation vid sidan av, absolut. Men inte ett tillfälligt snedsprång.. och vem vet, TS sambo kanske känner samma. Hon kanske bara vill veta ifall det är något som sker kontinuerligt.
-Lär dig livets stora gåta, älska, glömma och förlåta.-
Problemet med "jag skulle inte vilja veta om det var ett engångsligg men veta om det var ett förhållande" är att....
1) Det spelar ingen roll vad vi eller TS tycker i slutändan är det upp till TS partner att avgöra vad hon vill veta. Och hela den här diskussionen vi har här pågår ju bakom hennes rygg utan att ta någon hänsyn till vad hon tycker.
2) Vad får dig att tro att din partner skulle respektera det? Är det inte lite naivt att tro att en person som sket i att respektera dina önskemål om trohet kommer respektera dina önskemål att få veta?
I sin egen fantasi kan man själv bestämma exakt hur man vill att allt ska utspela sig och ens partner kommer agera så som man önskar... men i praktiken har du ingen kontroll öht över någonting och din partner kommer agera precis hur hen vill själv och vad som passar honom/henne bäst.
Angående "Livets stora gåta, älska glömma och förlåta" så låter det ju väldigt fint men är väldigt irrationellt.
Är det verkligen nyttigt för en att älska någon som inte älskar eller respekterar dig utan sviker, ljuger och manipulerar? Eller kan det vara rent destruktivt?
Ska man verkligen glömma ett svek? Om man suddar bort allt människor gjort mot en som man inte gillar, hur ska man då kunna förhålla sig till dem på ett realistiskt sett? Våra minnen är ju hur vi lär oss, om vi raderar allt obehagligt, hur ska vi då kunna undvika det i framtiden?
Ska man verkligen förlåta precis allt? Om man förlåter allt alla gör, hur ska de då förstå att det var fel att göra så mot dig?