• Anonym (Vad gör jag)

Varit otrogen, vad bör jag göra

Har varit Ihop med min nuvarande sedan tonåren, 17 år i år och har 3 barn. Har aldrig tidigare varit otrogen men nu skedde det tyvärr. Känner mig som ett svin vilket jag kanske också är i detta. Jag har aldrig tidigare varit otrogen men denna kvinna tog mig med storm och sen var det kört. Mina känslor för min sambo är jag osäker på. Det går upp och ner som allt annat men det som verkligen skrämmer mig är att riva upp barnens vardag om jag berättar vad jag gjort. Jag är Inte kär i den andra kvinnan men vet att hon har känslor för mig Vilket blir jobbigt. Kommer inte träffa henne fler gånger. Mitt samvete äter upp mig efter vad jag gjort och jag har svikit både min sambo och mina barn. Vad anser ni, är det värt att berätta sanningen eller ska jag tiga om det för att mitt jävla misstag inte ska påverka barnens liv? Någon med liknande erfarenhet?

och moralpoliser undanbedes. jag vet att jag gjort fel .

• Svar på tråden Varit otrogen, vad bör jag göra
  • Anonym (Elias)

Jag skapade ett konto här idag för att jag ville se hur folk hanterar just det du beskriver.
    Jag är ungefär i samma position, långt förhållande bakom oss och barn inblandade.
    Senaste tiden har jag mått väldigt dåligt och inte varit mig själv och jag har känt att jag inte har räckt till åt familjen som jag brukar.
    Vi har precis börjat prata om det och vi har kommit fram till problemet och försöker lösa det.
    Då avslöjar min sambo att hon har varit otrogen och det kom som en chock för mig, att det var hon som var otrogen. Jag har nästan alltid trott att om någon av oss skulle vara det så skulle det vara jag och inte hon.
    Jag har haft flera tillfällen under åren då det kunde ha inträffat men jag har aldrig ens kysst någon annan tjej.
    Min sambo har dock trott några gånger att jag har varit otrogen, jag kan nog uppfattas som flörtig och tjejer brukar vara väldigt öppna med mig men det känns som att hon tvivlar på mig.

Hur som helst, när hon berättade så blev jag så fruktansvärt ledsen och naturligtvis sårad. Hon skämdes och ville inte prata mer om det men jag känner att jag måste veta allt för att komma vidare.
    För jag älskar henne fortfarande över allt annat och kan inte föreställa mig ett liv utan henne och även om otrohet är ett otroligt svek så vill jag vända det till något positivt, hur vet jag bara inte just nu.
    Men det får bli ett försök att komma varandra närmare och hitta tillbaka till varandra och jag förstår att jag måste ta tag i mina egna demoner som är ganska vanliga enkla saker som många råkar ut för.
    Men jag lider med henne för att hon har gått och mått så otroligt dåligt över det hela och jag är mest arg för att hon inte berättade direkt när det hände.
    Jag skulle inte kunna leva med en sån tyngd så jag hoppas för ditt eget bästa att du tar tjuren vid hornen och berättar precis allt för din sambo/fru om vad som har hänt.

Jag har kompisar som säger att de skulle aldrig kunna leva med en tjej som har varit otrogen men jag lägger faktiskt inte så stor vikt vid själva otroheten i sig utan mer om det skulle vara lögner kopplade till det, om hon skulle ljuga vid en direkt fråga på om hon har varit otrogen. Att bli sårad är hemskt men jag hoppas att känslorna går över, eller är jag helt fel ute där?
    När jag var som argast så kände jag bara att jag ville ringa en kvinnlig vän som jag vet skulle ställa upp på hämndsex med mig men det är ingen lösning på problemet utan bara en dämpning av känslan för stunden tror jag.

• nihka
    Anonym (Elias) skrev 2022-10-15 11:44:01 följande:

Jag skapade ett konto här idag för att jag ville se hur folk hanterar just det du beskriver.
    Jag är ungefär i samma position, långt förhållande bakom oss och barn inblandade.
    Senaste tiden har jag mått väldigt dåligt och inte varit mig själv och jag har känt att jag inte har räckt till åt familjen som jag brukar.
    Vi har precis börjat prata om det och vi har kommit fram till problemet och försöker lösa det.
    Då avslöjar min sambo att hon har varit otrogen och det kom som en chock för mig, att det var hon som var otrogen. Jag har nästan alltid trott att om någon av oss skulle vara det så skulle det vara jag och inte hon.
    Jag har haft flera tillfällen under åren då det kunde ha inträffat men jag har aldrig ens kysst någon annan tjej.
    Min sambo har dock trott några gånger att jag har varit otrogen, jag kan nog uppfattas som flörtig och tjejer brukar vara väldigt öppna med mig men det känns som att hon tvivlar på mig.

Hur som helst, när hon berättade så blev jag så fruktansvärt ledsen och naturligtvis sårad. Hon skämdes och ville inte prata mer om det men jag känner att jag måste veta allt för att komma vidare.
    För jag älskar henne fortfarande över allt annat och kan inte föreställa mig ett liv utan henne och även om otrohet är ett otroligt svek så vill jag vända det till något positivt, hur vet jag bara inte just nu.
    Men det får bli ett försök att komma varandra närmare och hitta tillbaka till varandra och jag förstår att jag måste ta tag i mina egna demoner som är ganska vanliga enkla saker som många råkar ut för.
    Men jag lider med henne för att hon har gått och mått så otroligt dåligt över det hela och jag är mest arg för att hon inte berättade direkt när det hände.
    Jag skulle inte kunna leva med en sån tyngd så jag hoppas för ditt eget bästa att du tar tjuren vid hornen och berättar precis allt för din sambo/fru om vad som har hänt.

Jag har kompisar som säger att de skulle aldrig kunna leva med en tjej som har varit otrogen men jag lägger faktiskt inte så stor vikt vid själva otroheten i sig utan mer om det skulle vara lögner kopplade till det, om hon skulle ljuga vid en direkt fråga på om hon har varit otrogen. Att bli sårad är hemskt men jag hoppas att känslorna går över, eller är jag helt fel ute där?
    När jag var som argast så kände jag bara att jag ville ringa en kvinnlig vän som jag vet skulle ställa upp på hämndsex med mig men det är ingen lösning på problemet utan bara en dämpning av känslan för stunden tror jag.

Så fungerar många att man känner sig mer sviken av att man inte varit renhårig. Människor kan begå fel, men två fel gör inte ett rätt. Två fel blir bara två fel.

Hon kanske inte alls tvivlar på dig utan använder det som en ursäkt för sig själv för att lite rättfärdiga vad hon gjorde. Om man tror att ens partner är otrogen tar man upp det. Man är inte om ifall att otrogen själv. Ett förhållande ska vara byggt på tillit, inte på hämnd.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Elefantmannen2
    Anonym (once betrayed) skrev 2022-10-15 08:37:31 följande:
    önskas till (Jaha)/(Igen)/(Elefantmannen2). 

Vänligen dra inte in mig i den cirkusen med anonyma och/eller multipla nick, tack. 
    Jag har medlemskap. Det går utmärkt att PM:a etc. 

Fundera istället över ironin över hur du skriver om on topic och sedan ägnar merparten av inläggen till att fräsa över andra nick och hur du missuppfattat regelverk. Likadant med ad hominem. 

På det här forumet är det tillåtet och möjligt att ha anonyma, oregistrerade nick, flera nick, smurfkonton etc. Det kommer inte att ändras. Om det känns så jobbigt att du måste adressera det i var och vartannat inlägg skulle jag rekommendera forumbyte eller en längre paus. Det senare rådet brukar jag själv använda mig av. 

• Anonym (once betrayed)
    nihka skrev 2022-10-15 12:49:31 följande:
    Så fungerar många att man känner sig mer sviken av att man inte varit renhårig. Människor kan begå fel, men två fel gör inte ett rätt. Två fel blir bara två fel.

Hon kanske inte alls tvivlar på dig utan använder det som en ursäkt för sig själv för att lite rättfärdiga vad hon gjorde. Om man tror att ens partner är otrogen tar man upp det. Man är inte om ifall att otrogen själv. Ett förhållande ska vara byggt på tillit, inte på hämnd.

Det stämmer så väl det du nämner i första passus. Exakt så tänkte jag när min mans affär uppdagades. Två fel gör inte ett rätt. Precis som @ Elias är inne på är det lätt att känna en uns av längtan till en egen otrohets revansch. Jag avstod även en sån. 

Känner också igen resonemanget i min mans tänk. Eftersom han utgick från att jag varit fysiskt otrogen (fel) gav han sig själv en s k otrohets immunitet dvs kusten klar. Istället för att ta upp sina misstankar till samtal. Och föreslå en omförhandling av vår relation. 

• nihka
    Anonym (once betrayed) skrev 2022-10-15 14:16:43 följande:

Det stämmer så väl det du nämner i första passus. Exakt så tänkte jag när min mans affär uppdagades. Två fel gör inte ett rätt. Precis som @ Elias är inne på är det lätt att känna en uns av längtan till en egen otrohets revansch. Jag avstod även en sån. 

Känner också igen resonemanget i min mans tänk. Eftersom han utgick från att jag varit fysiskt otrogen (fel) gav han sig själv en s k otrohets immunitet dvs kusten klar. Istället för att ta upp sina misstankar till samtal. Och föreslå en omförhandling av vår relation. 

Hur fungerade hans strategi? Var står ni idag?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (once betrayed)
    Elefantmannen2 skrev 2022-10-15 13:41:01 följande:

Fundera istället över ironin över hur du skriver om on topic och sedan ägnar merparten av inläggen till att fräsa över andra nick och hur du missuppfattat regelverk. Likadant med ad hominem. 

På det här forumet är det tillåtet och möjligt att ha anonyma, oregistrerade nick, flera nick, smurfkonton etc. Det kommer inte att ändras. Om det känns så jobbigt att du måste adressera det i var och vartannat inlägg skulle jag rekommendera forumbyte eller en längre paus. Det senare rådet brukar jag själv använda mig av. 

Var finns ironin i vad jag skriver i ämnet anser du. Hitintills till dags datum har jag riktat min lilla medverkan direkt till vår TS (Sommar Vinter). Precis som många andra skribenter med mig (i annan tråd iofs)har jag påtalat att retoriklektioner bäst läggs upp i forum eller i trådar där de hör hemma.

Anser när OT- storgräl bryter ut mellan ett par tre debattörer med kränkande personangrepp och tillmälen behöver man få påtala saken. Det blir bara obehagligt och en otrevlig stämning att ta del av pajkastningen (er). Närmast omänskliga påhopp i en tråd som handlar om otrohet. Hur försvarar du schismer ärligt talat? Den som vädjar till besinning angrips sekundärt av samlad trupp. Om TS tar hand om sin tråd, blir mer närvarande, och är fine med en ny inriktning eller kapning av ämnet - så är jag fine med det.
  • Elefantmannen2
    Anonym (once betrayed) skrev 2022-10-15 14:34:03 följande:
    Var finns ironin i vad jag skriver i ämnet anser du. Hitintills till dags datum har jag riktat min lilla medverkan direkt till vår TS (Sommar Vinter). Precis som många andra skribenter med mig (i annan tråd iofs)har jag påtalat att retoriklektioner bäst läggs upp i forum eller i trådar där de hör hemma.

Anser när OT- storgräl bryter ut mellan ett par tre debattörer med kränkande personangrepp och tillmälen behöver man få påtala saken. Det blir bara obehagligt och en otrevlig stämning att ta del av pajkastningen (er). Närmast omänskliga påhopp i en tråd som handlar om otrohet. Hur försvarar du schismer ärligt talat? Den som vädjar till besinning angrips sekundärt av samlad trupp. Om TS tar hand om sin tråd, blir mer närvarande, och är fine med en ny inriktning eller kapning av ämnet - så är jag fine med det.

Grand och bjälke. Du sitter ju till och med och hänvisar till vad du skrivit i andra trådar.

Avsaknad av självreflektion leder ingen vart. Precis som att försöka kontrollera vad andra skriver på öppna forum. 

Ha det. 

• Anonym (once betrayed)
    nihka skrev 2022-10-15 14:33:57 följande:
    Hur fungerade hans strategi? Var står ni idag?

Ärligt talat har det gått troll för mig personligen i den här otrohetstråden. I korthet kan sägas att otrohetsstrategier som anammas av den ena parten, utan någon kommunikation med den andra parten fungerar mindre bra. Det går inte att bygga sin otrohet på lösa antaganden, i det här fallet en förutfattad mening om att den andre är trolös. Enligt en färsk demoskop undersökning bryter endast 2% av paren upp vid upptäckt otrohet. 98% förblir i sina relationer. Vi tillhör med andra ord den klara majoriteten. Även om det så klart är illa med otrohet går att återvinna respekten för den andre. 

• Anonym (once betrayed)
    Elefantmannen2 skrev 2022-10-15 16:03:03 följande:

Grand och bjälke. Du sitter ju till och med och hänvisar till vad du skrivit i andra trådar.

Avsaknad av självreflektion leder ingen vart. Precis som att försöka kontrollera vad andra skriver på öppna forum. 

Ha det. 

Herre jösses! Det här tycks vara missförståndens Eldorado. 

Nej, jag hänvisade eg till vad andra deltagare uttryckt om OT diskussioner som drar ut på tid och utrymme. Ja, jag instämde gladeligen i dem. Som den nybörjare jag är på forumet. Tyckte det lät resonligt. Anser alltjämt så på goda grunder. 

Vill alltjämt du besvarar min undran till dig! Ett förtydligande: Hur försvarar du de schismer som pågick - över tid i dagar - och som du aktivt deltog i? På vilket sätt anser du egentligen dessa öppna verbala konflikter förde tråden framåt? I själva sakfrågan? 

Du fortsätter skriva till min signatur. Om det går lättare för dig i PM form att beskriva för mig återstår att se. Vill inte kapa ttrådar med OT samtal och droppar möjligen en rad. 

Välkommen att kliva in i trådens subjekt där ytterligare debattörer kommit till - som tycks intressera sig för ämnets natur. :) häng på vet ja. 

• Anonym (Igen)
    Anonym (once betrayed) skrev 2022-10-15 08:27:07 följande:

@(Igen), Kolla gärna i FL tråden Flera konton? från 2019.

Vad jag minns finns fler upplagda trådar i saken. 

Anonym (brrrrr) skriver i tråden Flera konton? #1 Tror det är jättevanligt, och att det är högst ett litet antal aktiva här inne. Men dessa skriver aldrig egna trådstarter i sitt eget namn har jag noterat. 

Stämmer mycket väl med min egen iakttagelse.
    Ställer mig även frågande till din totala förnekelse till det mest uppenbara? I vår pågående tråd bytte vidare TS sitt Nick.

The saddest thing about betrayal is that it never comes from your enemies.

Man kan ha två nick i en tråd och det är inget nytt fenomen du upptäckt. Medlemmar har sitt egna medlemsnick men kan även använda ett anonymt per tråd. Det anonyma går inte ändra när du väl valt det men du kan ju alltid välja vem du ska skriva som. Jag använder sällan mitt egna för att undvika  dm. 
    Att hoppa in och ut mellan medlemskonton vore överkurs.  Så viktiga är inte mina inlägg att det vore befogat. 

Nej jag ids inte läsa nåt inlägg från 2019 där en person tror det är vanligt med många nick. 
    Hur hittar man ens allt sånt? (retorisk fråga, svara inte)

Du lägger mycket tid och engagemang på  att skriva massor med inlägg men även för  att "bevisa" dina teser som om det vore vetskapliga fakta i ett obetydligt forum som FL. Det i sig är fascinerande.
    Nu räcker det med trådkap och ot från mig. 
Svar på tråden Varit otrogen, vad bör jag göra