• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 20:19:18 följande:

#162 nej det gör jag inte vi har med våra två barn levt på exat den inkomsten i över två år nu när det ena av våra barn flyttat så skulle utbytesstudenten bara ta dennes plats och vi slipper ju utgifter som man normalt har för ett barn som ska gå under studentens fickpengar kläder osv.. därför ansåg vi att vi hade råd. 

Men han äter mer än våra barn någonsin gjort tillsammans och därför blir det för dyrt nu

Fast det normala i er situation hade ju varit att börja spara pengar i stället, lägga upp en buffert. Eller leva mindre snålt. 

Inte ta in en utbytesstudent för att ni har så det räcker precis.

4000 kr i mån är som sagt väldigt lite för 4 personer. Att ni har klarat er på det tidigare är inte relevant.

Hade ni haft stora marginaler eller sparpengar, hade ju denna situation inte uppstått. Många tonåringar äter som hästar, men det ska inte stå och falla på matkostnaderna. Köp billig mat, man måste inte köpa lyxmat, men alla ska kunna äta sig mätta.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Varför?) skrev 2022-10-11 20:18:34 följande:

Men varför valde ni att lägga pengarna på att föda någon annans tonåring istället för att låta era egna barn få lite guldkant på tillvaron?
    Knappast någon guldkant ens för barnet som bor hemma med den inkomsten.  Tragiskt OM detta är sant.
  • Anonym (Varför?)

Tips till nästa år, TS. Ta emot en vuxen utbytesstudent istället! De som pluggar på universitetet betalar sin egen mat OCH hyra dessutom.

• Bibbidi

Du får nog gå "all in" på mer grönsaker till maten som mättar, och exempelvis lägga upp maten på allas tallrikar innan ni går till bords. Broccoli mättar exempelvis jättebra, och är inte så dyrt heller. Broccoli på en stor del av allas tallrikar, sedan lite kött och kolhydrater. Välj fullkorn som mättar om pasta. Baka eget bröd. Knäckebröd mättar. Om någon behöver matlåda till jobbet så lägg upp i matlådan först.
    Läs reklambladen www.tiendeo.se/ 

Släng ingen mat. Om det blir något över läggs det i frysen, går att blanda i en annan rätt. Släng exempelvis aldrig oanvända ägggulor eller äggvitor om du använder ägg till något.

Drick bara vatten till maten.
    Ät mer gröt. 

Man kan tex hälla i havregryn i pannkaksmeten så blir den mer mättande. Är jättegott också. 

Gör matsedlar och veckoplanera vad ni ska laga. Lägg upp budget. Du får räkna med att utbytesstudenten äter mer än era utflygna barn, för ni äter onormalt lite låter det som. Dessutom är 15årsåldern en ålder då de flesta äter supermycket... 

www.fattiglappen.com/matsedlar-god-och-billig-mat 
    sparamedsara.com/billiga-veckomenyer/ 

• Mandel
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 12:44:20 följande:
    Ja han äter skolmat och ja, vi har valt att ta emot honom och ge honom ett mål mat under veckorna och två på helgerna. Men ett mål är en portion. om vi är fyra och lagar mat till fyra då kan en inte äta för två och en halv eller hur? Och laga mer mat kostar mer och det har vi inte råd med.
    vi har försökt att förklara men det går liksom inte in. Fyra köttbullar var är inte tio till en person om man är fyra som ska äta
    Om du räknar med 4 köttbullar per person så tycker jag du räknar ectremt snålt och typ vad en 3-åring kanske äter. Jag räknar med minst 10 köttbullar per person.
    Är skillnad om det spontant ramlar in 3 tonåringar till för då får man del på det som finns, men är det tänkt med köttbullar till 4 personer steker jag minst 40 stycken.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Colourfulrainbow

TS, kan det vara så att han kommer från ett land där de tror att alla i Sverige är rika. Jag har flera vänner från utlandet och de har alla vanliga jobb såsom vårdbiträde, förskolelärare osv. men de förväntas skicka hem pengar för "alla i Sverige är rika". 

Han köper ju inte ens schampo, tvål och dyl. utan tar av ert fastän det står klart och tydligt i kontraktet att han ska köpa detta själv. 

Har han sett kontraktet? Plocka fram det. Förklara för honom att han själv ska stå för hygienartiklar. 

Det låter som han äter mycket för att klara sig under kvällen. Köper han själv hem kvällsmat? För om han inte har någon mat själv till kvällen så är det ju förståeligt att han äter mer under middagen. 

Är han snål eller kommer han från en familj med lite pengar? 

Servera billigt bröd till maten. 

• Kallemjau
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 20:19:18 följande:

#162 nej det gör jag inte vi har med våra två barn levt på exat den inkomsten i över två år nu när det ena av våra barn flyttat så skulle utbytesstudenten bara ta dennes plats och vi slipper ju utgifter som man normalt har för ett barn som ska gå under studentens fickpengar kläder osv.. därför ansåg vi att vi hade råd. 

Men han äter mer än våra barn någonsin gjort tillsammans och därför blir det för dyrt nu

Men snälla människa! Svara på frågan varfär ni tog emot honom?

Att ni har fysisk plats har vi fattat vid det här laget. Det måste finnas ett annat skäl som du av någon anledning inte vill berätta. Eller fattar du inte frågan? Skäms du över något?

Jag är genuint nyfiken på varför när ni har det så knapert. 
  • Anonym (LM)
    Kallemjau skrev 2022-10-11 22:31:58 följande:
    Men snälla människa! Svara på frågan varfär ni tog emot honom?

Att ni har fysisk plats har vi fattat vid det här laget. Det måste finnas ett annat skäl som du av någon anledning inte vill berätta. Eller fattar du inte frågan? Skäms du över något?

Jag är genuint nyfiken på varför när ni har det så knapert. 
    Detta är en trolltråd, den svältande killen existerar inte, du kan sova gott i natt
  • Överste Senap

Med tanke på att TS systematiskt vägrar svara på vissa frågor så finns all anledning att tvivla på äktheten i detta.

• Rektumregeln

Kan tänka mig att betala ett par av TS skämt-månadslöner till henne om hon bara kan ta till sig något av det som skrivits i tråden samt svara på frågorna som ställts upprepade ggr. Kan lätt swischa om det är intressant.

Anser inte TS att det är lite märkligt att HELA världen har fel, förresten?

Svar på tråden Har knappt råd