• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • mammatill6
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 10:31:52 följande:

#415 min son Sköter sina utg själv på sommaren arbetar han och får på så sätt pengar att leva för. 
    Han klarar sig utmärkt på det pengar han får

Men ni är ju försörjningsskylldiga. Jobbar sonen är det ju hans pengar. Mat och husrum och allt sånt är det ni som ska betala.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 10:23:40 följande:

Ja det går för mycket pengar på mat klart man blir missnöjd när dom pengarna inte finns, svårt att trolla med knäna vet du? 

men ingen annan är missnöjd 

Så hur löser ni det? Ger ni honom mindre mat än vad han vill ha, men han är nöjd ändå?
  • Anonym (Mmmm)

Vem tusan nekar sitt barn att komma hem över jul och istället får spendera julen på ett internat för att man lånat ut hans rum?
    vem nekar sitt egna barn att sova på soffan nån natt för att hälsa på? Människor som kommer bli ensamma i ålderdomen?..

det är ingen extra kostnad det är den kostnaden som skulle ha varit om vår 17 åring bott hemma dvs precis samma som innan.
    vi har inga sjukdagar! 
    är vår barn sjuk en dag är han hemma eller på kontoret om han vill. Är man sjuk vill man ändå inte äta mat utan äter yoghurt eller blåbärssoppa och macka eller så. Och vid magsjuka så dricker man endast tills man inte kräks och det går över på en dag oftast 

• Anonym (xxx)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 10:40:27 följande:

det är ingen extra kostnad det är den kostnaden som skulle ha varit om vår 17 åring bott hemma dvs precis samma som innan.
    vi har inga sjukdagar! 
    är vår barn sjuk en dag är han hemma eller på kontoret om han vill. Är man sjuk vill man ändå inte äta mat utan äter yoghurt eller blåbärssoppa och macka eller så. Och vid magsjuka så dricker man endast tills man inte kräks och det går över på en dag oftast 

Det är visst en extrakostnad, det är ju det din trådstart handlar om. Era pengar räcker inte till, för han äter så mycket. 

#421 vi sätter över CSN pengarna till honom och det klarar han sig på, han har det han behöver 

• mammatill6

vi har inga sjukdagar! 

Och sen ska man vara hemma 48 timmar för att inte smitta.
  • Anonym (Mmmm)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 10:42:54 följande:

#421 vi sätter över CSN pengarna till honom och det klarar han sig på, han har det han behöver 

Men på sommaren får man inte CSN. Då skriver du att han får jobba. Men hans lön är hans. Inte till mat o h husrum utan hans egna pengar. Ni ska betala för honom.
    Hans CSN ska han ju inte köpa mat för, det är ni som betalar hans mat.
  • mammatill6

vi har inga sjukdagar! 

Hade ni inte tagit emot studenten vad eni haft hans matpengar att lägga på era egna barn.
  • Anonym (Kvinna)

Ni verkar helt ha abdikerat som föräldrar till er äldsta son. Förhoppningsvis kan er yngre son flytta så fort som möjligt så att även han kan få ett bra liv och slippa den misär han tvingas leva i nu.

Studenten MÅSTE få byta värdfamilj så han klarar sina studier och får lära känna Sverige på riktigt.

Svar på tråden Har knappt råd