• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Anonym (Perka)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-14 00:06:41 följande:
    Jag har en vän som har ett kafé där hon kan behöva folk över jul, annars finns det alltid enklare uppgifter på vårt kontor så jobb är nog inget problem
    Ni är ju så dåliga på föetagande att ni bara får ut en lön fast både jobbar, hur skulle ni då kunna betala honom? 
  • Anonym (Matglad)

Med det kontrollbehovet gällande maten känns det som att ätstörningar föreligger?
    Om inte, så är risken stor att utveckla det.
    Fyra små köttbullar?  Allvarligt? 

• Anonym (Liz)

Men problemet är fortfarande maten, du skrev att de var tvungna att ha sparat ihop 100.000 för att få vara utbytesstudent, skulle det funka att han betalade 1000 kr av de pengarna till mat i månaden?

Jag VET att de inte ska vara till det osv men ni måste ju hitta en lösning och killen måste få bli mätt.

För de 100.000 har han 8000 kr i fickpengar varje månad som han kan leva för... 1000 kr av det så har han fortfarande 7000 som han kan spendera hur han vill... 

• Anonym (Teddy)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-14 00:11:36 följande:

#597 Ganska oviktigt hur vi fördelar julklappar i vår familj tycker du inte, det tycker jag faktiskt är upp till oss. 
    och hur studenten gör i hans familj vet jag faktiskt inte och om julen skulle vara en viktig högtid för dom så är jag säker på att hans egna föräldrar skickar någonting till honom på posten tror du inte? Det ligger verkligen inte på mitt ansvar

Du påstår att en anledning till att ni ville ha en utbytesstudent var för att lära er om en ny kultur. Men du vet inte ifall julen är en viktig högtid där han kommer ifrån?....
  • Xlr8
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 12:08:30 följande:
    Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

Blanda alltid kolhydrater med protein. Pasta såsen ner i pastan sen servera. Minska protein och dylikt, 10-25% och 75-90 pasta, ris mm. 
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-14 00:06:41 följande:
    Jag har en vän som har ett kafé där hon kan behöva folk över jul, annars finns det alltid enklare uppgifter på vårt kontor så jobb är nog inget problem
    Ska ni till kontoret och jobba på självaste julafton? Har din väninnan sitt kafé öppet på julaftons dag? Jag undrade mest var er äldsta son skulle tillbringa julaftons dag eftersom han inte kan komma hem?
  • Anonym (*)

TS, hur ska han kunna jobba på ert kontor om han inte får komma hem över julen?

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (*) skrev 2022-10-14 05:51:26 följande:

TS, hur ska han kunna jobba på ert kontor om han inte får komma hem över julen?

Ts menar att studenten ska jobba GRATIS på deras kontor över jullovet för han får inte vara hemma.
  • Anonym (*)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-10-14 06:25:04 följande:
    Ts menar att studenten ska jobba GRATIS på deras kontor över jullovet för han får inte vara hemma.
    Ok, jag trodde vi pratade om den 17-årige sonen. Blandade ihop inläggen.
Svar på tråden Har knappt råd