• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Anonym (Annat)
    Han ska vara här ett år det finns tid till att göra saker

Nämn gärna en utflykt/resa/aktivitet som är inplanerad att ske under detta år?
    Anonym (Annat) skrev 2022-10-14 09:49:34 följande:
    Han ska vara här ett år det finns tid till att göra saker

Nämn gärna en utflykt/resa/aktivitet som är inplanerad att ske under detta år?
     vi planerar ingenting i förväg och det är inget krav på att man ska göra det heller. 
    kanske besöker något berg eller åker skidor i vinter vad vet jag.. Planerar du allt som ska hända under ett år
  • Anonym (Annat)
     Planerar du allt som ska hända under ett år

Det händer rätt mycket i mitt liv under ett helt år och många saker är planerade.
    Skulle inte vilja byta mot ert liv. Så med andra ord, inga saker inplanerade heller för studentens räkning. 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-14 09:56:14 följande:
     vi planerar ingenting i förväg och det är inget krav på att man ska göra det heller. 
    kanske besöker något berg eller åker skidor i vinter vad vet jag.. Planerar du allt som ska hända under ett år

Jag gör inte heller så mycket planerade aktiviteter. Det är inte poängen. Man kan istället satsa på att ha det lugnt och mysigt. 

Tycker du att era barn har det lugnt och mysigt? När man inte får gå hem efter skolan, inte får göra spontana planer med vänner, inte får äta när man är hungrig, inte får vara hemma på lov, inte får fira jul. Det låter som sagt som ett gammaldags barnhem. 

Vad har du lärt dig hittills om den här pojken och han kultur förutom att han äter mer än er? 

• mammatill6
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-14 08:51:26 följande:
    vet ärligt inte vilken organisation du har kontaktat men dom frågorna fick inte vi i alla fall. Dom undrade om vi gjorde saker som familj och vi gör det mesta tillsammans. Hur vi firar högtider var aldrig en fråga. Däremot har vi fått beskriva vad vi förväntar oss av ungdomen och där har vi sagt att vi förväntar oss respekt och att man kommunicerar och talar om var man ska och att man inte drar hem okända osv och det är ingenting som organisationen tyckt varit konstig. Dom har intervjuat oss per telefon vi har fått skriva om vår familj, dom har gjort hembesök och träffat både oss vuxna och vår yngsta. Vi har lämnat utdrag ur brottsregistret och referenser som dom kontaktat. Och vi har blivit godkända synd för dig va?

Men frågan om ni gör saker som familj menar de om ni faktiskt hittar på och gör saker. Inte om ni sitter ihop som klister.

Lördagar när din man jobbar, kan ni inte hitta på saker då

om ni har råd att åka på en skidresa, skit i det och genuan mat för pengarna istället.

Kan du med handen på hjärtat anse att du ger dina barn en rolig uppväxt? skola-kontor- hem-middag- tv- sova på repets.

Du svarade aldrig på frågan, hur tror du dina barn ska klara sig den dagen de fyller 18? Eller snarare hur ska du klara dig?

Anonym (Stina) skrev 2022-10-14 10:01:26 följande:

Jag gör inte heller så mycket planerade aktiviteter. Det är inte poängen. Man kan istället satsa på att ha det lugnt och mysigt. 

Tycker du att era barn har det lugnt och mysigt? När man inte får gå hem efter skolan, inte får göra spontana planer med vänner, inte får äta när man är hungrig, inte får vara hemma på lov, inte får fira jul. Det låter som sagt som ett gammaldags barnhem. 

Vad har du lärt dig hittills om den här pojken och han kultur förutom att han äter mer än er? 

Ja faktiskt så mår dom bra med det liv vi har! Nä alla barn behöver inte gå hem efter skolan, en del går på fritid, någon sport (vårt barn sjunger i kör) sen tycker barnet det ÄR roligare att vara på vårt kontor än ensam hemma i flera timmar. och vänner har barnet inget behov av. Familjeföretag är inte alls ovanligt att man inte kan pausa på skollov och många barn hjälper till i företaget gratis efter skolan, fullt normalt och lagligt dessutom. 

och vadå inte firar jul, barnen får julklappar vi äter risgrynsgröt har både julpynt och gran. Eller måste man ha stora julfiranden för att det ska räknas?

ja vi vet att han har syskon, gillar basket och spelar i ett skollag vi har sett bilder från hemstaden och fått berättat hur han bor.
    sen har vi fått en massa presenter från landet 

• Anonym (Annat)

Men i tänker inte ge honom en julklapp trots det?
    Anonym (Annat) skrev 2022-10-14 10:17:50 följande:

Men i tänker inte ge honom en julklapp trots det?
    Fasiken vad du hakar upp dig på julklapp, presenterna var som tacksamhet från han föräldrar att vi låter honom bo här
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-14 10:21:07 följande:
    Fasiken vad du hakar upp dig på julklapp, presenterna var som tacksamhet från han föräldrar att vi låter honom bo här
    Tur för er att de inte vet sanningen, vilken enorm misär deras stackars pojke har hamnat i. :(
  • Anonym (Annat)

Ja, det kanske jag gör men jag kan inte förstå hur ni kan resonera att ert barn ska få öppna klappar och studenten ska sitta och titta på bara. Tycker du inte själv att det är rätt elakt?
Svar på tråden Har knappt råd