• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Anonym (Feltänk)

Studenten verkar plugga till kl 19 varje dag. Du tycker inte han har gjort sig förtjänt av ett par veckors ledighet över jul?
    Vad gör ni om han inte vill jobba? Vad gör ni när han vill vara i sitt hem hela dagarna?
    Det vanligaste när man är 15 är att vara ledig på jul.
    Skall han jobba hos er måste ni ge honom flera mål mat + lön. Jobbar han någon annanstans skall ni ändå ge honom all mat.

• Anonym (*)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-13 23:20:57 följande:
    Vadå stora familjehögtid, vad är så speciell? varför måste en Nästan vuxen absolut  hälsa på just då? Jag har inte firat alla jular med mina föräldrar och inte min man heller.

TS, genomgående i tråden verkar du chockad och förvånad över att alla reagerar så starkt på det du skriver. Är du inte medveten om att du och din man uppfostrar era barn ett sätt som inte är normen i samhället? Att t.ex. inte låta sin 17-åring komma hem till jul pga att man inte vill ha honom sovande på soffan, skulle de allra flesta tycka var väldigt hårt och känslokallt. Jag får intrycket att du och din familj lever ganska isolerat. Ni träffar sällan vänner, har brutit kontakten med nästan hela släkten och era barn får bara umgås med vissa kompisar. Det hemmavarande barnet är hårt kontrollerat, får inte vara ensam hemma och måste tillbringa all ledig tid på ert jobb. Är det så att ni lever i en sluten grupp med människor och har väldigt liten kontakt med omvärlden, och att du därför är omedveten om hur folk i allmänhet ser på barnuppfostran?

• Anonym (Stina)
    Anonym (*) skrev 2022-10-14 07:14:17 följande:

TS, genomgående i tråden verkar du chockad och förvånad över att alla reagerar så starkt på det du skriver. Är du inte medveten om att du och din man uppfostrar era barn ett sätt som inte är normen i samhället? Att t.ex. inte låta sin 17-åring komma hem till jul pga att man inte vill ha honom sovande på soffan, skulle de allra flesta tycka var väldigt hårt och känslokallt. Jag får intrycket att du och din familj lever ganska isolerat. Ni träffar sällan vänner, har brutit kontakten med nästan hela släkten och era barn får bara umgås med vissa kompisar. Det hemmavarande barnet är hårt kontrollerat, får inte vara ensam hemma och måste tillbringa all ledig tid på ert jobb. Är det så att ni lever i en sluten grupp med människor och har väldigt liten kontakt med omvärlden, och att du därför är omedveten om hur folk i allmänhet ser på barnuppfostran?

Äsch det är en trolltråd. När man ska ta emot en utbytesstudent frågar de bl a vad man gör på fritid och helger, hur mycket tid man har till att hjälpa ungdomen att vara med på aktiviteter osv och inte minst hur man firar högtider. 

Finns inte en chans att TS skulle blivit godkänd som värdfamilj. INGEN organisation skulle kunna stå för att den familj de valt lever på det här sättet. 

Anonym (Stina) skrev 2022-10-14 07:19:10 följande:

Äsch det är en trolltråd. När man ska ta emot en utbytesstudent frågar de bl a vad man gör på fritid och helger, hur mycket tid man har till att hjälpa ungdomen att vara med på aktiviteter osv och inte minst hur man firar högtider. 

Finns inte en chans att TS skulle blivit godkänd som värdfamilj. INGEN organisation skulle kunna stå för att den familj de valt lever på det här sättet. 

vet ärligt inte vilken organisation du har kontaktat men dom frågorna fick inte vi i alla fall. Dom undrade om vi gjorde saker som familj och vi gör det mesta tillsammans. Hur vi firar högtider var aldrig en fråga. Däremot har vi fått beskriva vad vi förväntar oss av ungdomen och där har vi sagt att vi förväntar oss respekt och att man kommunicerar och talar om var man ska och att man inte drar hem okända osv och det är ingenting som organisationen tyckt varit konstig. Dom har intervjuat oss per telefon vi har fått skriva om vår familj, dom har gjort hembesök och träffat både oss vuxna och vår yngsta. Vi har lämnat utdrag ur brottsregistret och referenser som dom kontaktat. Och vi har blivit godkända synd för dig va?
  • Anonym (Annat)
    Och vi har blivit godkända synd för dig va?

Nej, synd om studenten. Klart som tusan att man förväntas visa upp lite av Sverige och våra högtider.
    Ingen ser framför sig att sitta och plugga varje dag fram till 19, gå hem och äta en torftig middag, gå in på sitt rum 21 för att göra samma sak nästa dag som utbytesstudent.

Ja vi kanske inte lever som alla andra men måste alla människor leva på samma sätt hela tiden. Får man inte anpassa sitt liv så att det passar en själv och sin familj bäst?
    Ja vi har brutit kontakten med folk som vi inte vill att våra barn ska träffa och ja jag bestämmer faktiskt vilka folk mina barn träffar.
    och jag vill inte ha barn i hemmet när jag själv inte är hemma det har jag rätt att ha som regel, för varje familj bestämmer vad som gäller i deras hem. Vi har skrivit ner våra regler i det dokument som har skickats till studenten och dennes föräldrar så dom/han har varit fullt medvetna om vad som förväntas när han kommer till oss så det har inte varit en chock att vi har regler i vårt hem. 

#616 så du tycker att vi ska göra utflykter efter 19 på vardagar och tvinga oss att fira saker vi vanligtvis inte gör. Kanske bjuda in lite statister från gatan också så vi blir fler än bara familjen. 
    Det gäller att anpassa sig till den familjen man hamnar i också. Kanske hjälpa till lite i hemmet osv då kanske det finns mer tid till skogspromenader och en titt på omgivningarna. 

• Anonym (3barnsmorsa)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-14 09:01:00 följande:

Ja vi kanske inte lever som alla andra men måste alla människor leva på samma sätt hela tiden. Får man inte anpassa sitt liv så att det passar en själv och sin familj bäst?
    Ja vi har brutit kontakten med folk som vi inte vill att våra barn ska träffa och ja jag bestämmer faktiskt vilka folk mina barn träffar.
    och jag vill inte ha barn i hemmet när jag själv inte är hemma det har jag rätt att ha som regel, för varje familj bestämmer vad som gäller i deras hem. Vi har skrivit ner våra regler i det dokument som har skickats till studenten och dennes föräldrar så dom/han har varit fullt medvetna om vad som förväntas när han kommer till oss så det har inte varit en chock att vi har regler i vårt hem. 

Jag undrar hur mycket ni har varit ärliga om för studenten, hans föräldrar och organisationen. Med dessa regler, kontrollbehov, taskig ekonomi osv borde ni aldrig varit i närheten av godkända.
  • Anonym (Annat)
    #616 så du tycker att vi ska göra utflykter efter 19 på vardagar och tvinga oss att fira saker vi vanligtvis inte gör. Kanske bjuda in lite statister från gatan också så vi blir fler än bara familjen. 

Helgerna? Du är så motvalls att jag inte ens vet varför jag fortsätter att svara
    Anonym (Annat) skrev 2022-10-14 09:12:40 följande:

Helgerna? Du är så motvalls att jag inte ens vet varför jag fortsätter att svara
    Min man jobbar lördagar och söndagar brukar vi vilja ta det lugnt och inte stressa fram aktiviteter. sen behöver det inte hända saker varje vecka 
    Han ska vara här ett år det finns tid till att göra saker
Svar på tråden Har knappt råd