• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-16 16:48:20 följande:
    Usch, vilka hemska människor ni är som beter er så mot en femtonåring.
    Ska vi tacka nej till att umgås med VÅRAN släkt, eller bli bjudna på mat under hela hans vistelse i Sverige menar du? 
    Ska vi låta en 16 åring bestämma över våra liv, äta upp vår mat och få oss att inte besöka barnens farfar med sambo!
    tanken är inte att han ska sitta ihop med oss hela tiden vi måste få egentid som familj
  • Anonym (3barnsmorsa)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-16 17:03:01 följande:
    Ska vi tacka nej till att umgås med VÅRAN släkt, eller bli bjudna på mat under hela hans vistelse i Sverige menar du? 
    Ska vi låta en 16 åring bestämma över våra liv, äta upp vår mat och få oss att inte besöka barnens farfar med sambo!
    tanken är inte att han ska sitta ihop med oss hela tiden vi måste få egentid som familj
    Man tar med studenten, låter honom vara en del av familjen han ska bo hos. 
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-16 17:03:01 följande:
    Ok så han har fyllt år nu då? Vad gjorde ni på hans födelsedag?
    Ni beter er hemskt eftersom barnet varken fick följa med på middag men heller inte vara hemma själv när ni inte är där. Därför blir han dumpad på ett köpcentrum som ett jobbigt bihang. Har ni inga känslor alls för det här barnet ni har tagit ansvar för?
    Anonym (3barnsmorsa) skrev 2022-11-16 17:06:55 följande:
    Man tar med studenten, låter honom vara en del av familjen han ska bo hos. 

Är du dum, när man är bortbjuden på middag så tar man inte med sig en extra som inte är bjuden. Skulle bli skitsur om någon gjorde så hemma hos oss. 
    Han är inte bjuden till svärfar alltså kan han inte följa med? 
    Hur tänker du om man ska sova över hos någon då som inte har sängplats för en student också ska vi tvinga in honom ändå där också? Ge dig han får följa med på skogspromenad eller dit han är välkommen men inte överallt, vi tar inte ens med våra egna barn på allt vi gör. Vissa saker passar helt enkelt inte 

• Anonym (Teddy)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-16 17:47:05 följande:

Är du dum, när man är bortbjuden på middag så tar man inte med sig en extra som inte är bjuden. Skulle bli skitsur om någon gjorde så hemma hos oss. 
    Hur tänker du om man ska sova över hos någon då som inte har sängplats för en student också ska vi tvinga in honom ändå där också? Ge dig han får följa med på skogspromenad eller dit han är välkommen men inte överallt, vi tar inte ens med våra egna barn på allt vi gör. Vissa saker passar helt enkelt inte 

Är du dum, hade svärfar varit vettig så hade han naturligtvis bjudit med studenten också. 
  • Anonym (Feltänk)

Frågade ni svärfar om ni kunde ta med honom? Det skulle jag gjort om vi skulle till mina föräldrar. 
    Din svärfar har ju dessutom gott om pengar. 
  • elmadumle
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-16 16:23:40 följande:

Det var svärföräldrarna som bjöd oss hem till sig dvs sin son och hans familj (hans barnbarn och mig) studenten är inte hans barnbarn och inte vårt barn heller. Han var alltså inte bjuden! 
    släkten har inte tackat ja till en utbytesstudent liksom, så varför tvinga på dom det? 
    Dessutom skönt för oss att få göra något med familjen, så vi släppte av honom vid köpcentret på vägen, tyckte att han kunde kolla lite där - han tyckte det var kul sa han. 

och varför fick han då inte vara kvar i det som ska vara hans hem under året i Sverige?
    elmadumle skrev 2022-11-16 18:09:45 följande:
              och varför fick han då inte vara kvar i det som ska vara hans hem under året i Sverige?
    Jag vill inte ha honom ensam i mitt hem 
  • Anonym (3barnsmorsa)

Han tillhör familjen under det året han bor hos er. Då anser jag att han kan få följa med. Hade nån i min släkt haft en utbytesstudent så hade jag tagit för givet att denne följer med hem till mig på middag. Vill/kan han inte så är det en annan sak, men man bjuder med alla i familjen, där ingår just nu en extra person för er del. 

Kan säga att min mamma hade 2 tonåringar extra boende hos sig för några år sen, dom var inräknade i alla familjeankomster under den tiden, inklusive jul. 
    Syrran har ett barn som har rätt till assistans, vid kalas osv är assistenten alltid inräknad som gäst och har en plats dukad hos alla. 

Det är så man gör när det finns en/ flera extra personer i en familj
  • Krocko
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-16 18:27:53 följande:
    Jag vill inte ha honom ensam i mitt hem 
    Så om ni ska iväg och sova över nånstans, vart tar stackarn vägen då??
Svar på tråden Har knappt råd