• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Anonym (Pillan)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-16 09:09:28 följande:
    Det finns inga familjer 

Du får väl hitta andra sött att lösa detta som tex att fråga dina bekanta på facebook eller liknande om någon kan ställa upp.

jag hade gladeligen gett pojken ordentligt med mat (och då är jag ändå ensamstående med 2 barn) men jag har inte platsen att ta in en extra person. Man får trolla med de medel man har, göra billigare mat vissa dagar osv. En rejäl portion pasta med köttfärssås, pesto eller tomatsås kostar liksom inte så mycket. Saker som färdiga köttbullar eller renskav känns rätt korkat att använda om man har det knapert.

• Anonym (aaa)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-15 15:30:15 följande:
    Vi har råd med fyra personer i familjen inte fem! Och då kan en inte äta för två 
    Förstår verkligen inte varför ni valde att ta in en student i ert hem över huvud taget? Trodde ni att ni skulle få mycket i ersättning eller vad är grejen? 

Ni verkar inte gilla honom, ni ser bara problem. Alla familjer passar inte att vara värdfamiljer så det är nog så det är (oavsett matkostnaden).

Fast jag tror att det här är en trolltråd ärligt talat. 

Vad sker när era barn blir äldre och börjar äta som hästar för att de växer och behöver mer näring? 
    Anonym (aaa) skrev 2022-11-16 11:01:39 följande:
    Förstår verkligen inte varför ni valde att ta in en student i ert hem över huvud taget? Trodde ni att ni skulle få mycket i ersättning eller vad är grejen? 

Ni verkar inte gilla honom, ni ser bara problem. Alla familjer passar inte att vara värdfamiljer så det är nog så det är (oavsett matkostnaden).

Fast jag tror att det här är en trolltråd ärligt talat. 

Vad sker när era barn blir äldre och börjar äta som hästar för att de växer och behöver mer näring? 

Mina barn äter inte oss ur huset och har aldrig gjort dom äter tills dom är mätta och det blir dom på den mat vi lagar. Och det måste studenten börja acceptera och rätta sig efter. han är bara gäst här och bör vara tacksam över det han får. 
    Tänkt dig själv att man tar sina sista 120 kronor och köper middag sen glufsar EN i sig allt så någon i familjen blir utan mat, personen ångar sig inte heller när mannen Skäller på honom fö att han inte fick någon middag. 

• Anonya

Men TS, reagerar du inte på att ALLA här tycker att ni äter mycket mindre portioner än vad som är normalt?! Du har fått så många exempel också. Till exempel att 5 köttbullar på IKEA är en barnportion! 

Två mackor till frukost är inte mycket för en vanlig tonårskille. Min sambo, som är normalviktig och motionerar ibland men inte så ofta, äter tex två mackor plus en ganska stor portion med yoghurt och müsli. 

Man skulle kunna tro att detta är en trolltråd, men jag tvivlar på att ett troll skulle orka hålla i den så länge och bara upprepa samma sak gång på gång.

Samtidigt är det knappast någon idé att skriva mer, för TS är helt tydligt inte kapabel till att ta in ny information eller förstå att deras mängder mat är mycket mindre än vanliga personers, för att inte tala om tonårskillars (men självklart finns det tonårskillar som är små i maten också, TS, som din äldre son tex, men det är inte det vanliga)

Inte heller övriga saker som att studenten inte får vara hemma ensam verkar TS förstå att alla anser är fel och att det då är något de borde tänka om kring. Alla familjer är inte lika och behöver inte vara lika, men när ALLA påpekar att något är fel, då behöver man tänka efter och reflektera kring sakerna och vara beredd på att ändra det.

Anonya skrev 2022-11-16 12:27:09 följande:

Men TS, reagerar du inte på att ALLA här tycker att ni äter mycket mindre portioner än vad som är normalt?! Du har fått så många exempel också. Till exempel att 5 köttbullar på IKEA är en barnportion! 

Två mackor till frukost är inte mycket för en vanlig tonårskille. Min sambo, som är normalviktig och motionerar ibland men inte så ofta, äter tex två mackor plus en ganska stor portion med yoghurt och müsli. 

Man skulle kunna tro att detta är en trolltråd, men jag tvivlar på att ett troll skulle orka hålla i den så länge och bara upprepa samma sak gång på gång.

Samtidigt är det knappast någon idé att skriva mer, för TS är helt tydligt inte kapabel till att ta in ny information eller förstå att deras mängder mat är mycket mindre än vanliga personers, för att inte tala om tonårskillars (men självklart finns det tonårskillar som är små i maten också, TS, som din äldre son tex, men det är inte det vanliga)

Inte heller övriga saker som att studenten inte får vara hemma ensam verkar TS förstå att alla anser är fel och att det då är något de borde tänka om kring. Alla familjer är inte lika och behöver inte vara lika, men när ALLA påpekar att något är fel, då behöver man tänka efter och reflektera kring sakerna och vara beredd på att ändra det.

Men för i helvete, det finns inte pengar till större portioner och min familj blir mätta på hur vi äter - varför kan ingen ta till sig det?
    Man får rätta sig efter det man har!

och jag vill inte ha människor som är i mitt hem när jag inte är där. Och nej det är inte studentens hem - den är mitt och min mans hem och våra regler gäller i vårt hem! Så är det i alla familjer man måste få bestämma själv i sitt eget hem och över sin familj 
  • Anonym (Annat)
    Men för i helvete, det finns inte pengar till större portioner och min familj blir mätta på hur vi äter - varför kan ingen ta till sig det?

Frågan kvarstår hur du inte kan ta in att andra äter mer än er? Förefaller det dig helt otroligt?
  • Anonym (3barnsmorsa)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-16 12:50:24 följande:

och jag vill inte ha människor som är i mitt hem när jag inte är där. Och nej det är inte studentens hem - den är mitt och min mans hem och våra regler gäller i vårt hem! Så är det i alla familjer man måste få bestämma själv i sitt eget hem och över sin familj 
    Men för i helvete, fatta att man INTE tar in en helt främmande människa när man inte har råd med det! Han äter med största sannolikhet helt normala portioner. 

Det är lika mycket hans hem under tiden han bor hos er, precis som det är dina barns hem. 
  • Anonym (Teddy)

Var var han när ni var på farsdag-middag?
  • olof 45

Nej, man ska rätta sig efter vad som är RIMLIGT att kunna förvänta sig som utbytesstudent! Och det är rimligt att få äta en middag som består av betydligt mer än två smörgåsar!

Jag HOPPAS du trollar! Annars är detta banne mig barnmisshandel!!

När ska du fatta att DU måste förstå vad som är en normalportion, och att du itne kan utsätta en GÄST för vad han upplever som svält = att få gå hungrig?

Har du ingen empati människa? Du kan väl inte fortfarande tro att det är ok att tvångsbanta en gäst???
Svar på tråden Har knappt råd