• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Anonym (K)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-15 11:48:26 följande:
    Nu är det studenten som kommer in i vårt hem och ska rätta sig efter oss och inte tvärt om 
    Om organisationen inte tyckt att vi haft råd eller passat så hade dom inte godkänt oss eller hu? 
    Det är organisationen som gjort bedömningen inte FL 
    Vilken bedömning då?? Har ni verkligen redogjort för hur mycket pengar ni lägger på mat per månad t ex? 
    Anonym (K) skrev 2022-11-15 18:23:44 följande:
    Vilken bedömning då?? Har ni verkligen redogjort för hur mycket pengar ni lägger på mat per månad t ex? 
     vi har så klart uppgett inkoms men inte vad vi specifikt lägger på mat. Det finns inget måste där ?alla familjer? ska lägga 
    Men vi ska inte behöva servera större portioner än vi normalt äter pga honom. 
    och han får två mackor till frukost och middag. Andra tider ska han äta i skolan eller fixa själv. 
    Däremot har han 2500 i månaden som han kan lägga om han inte är mätt 
  • Anonym (K)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-15 19:59:12 följande:
     vi har så klart uppgett inkoms men inte vad vi specifikt lägger på mat. Det finns inget måste där ?alla familjer? ska lägga 
    och han får två mackor till frukost och middag. Andra tider ska han äta i skolan eller fixa själv. 
    Om de beräknar att ni har råd så borde ni ju rimligen också HA råd. Era portioner är inte normalstora, det måste du fatta. Och de där 2500:- han har ska säkert gå till helt andra saker än mat.
  • Anonym (Teddy)
    Du har inte svarat på varför ni inte tar med studenten på familjesammankomster när du själv har skrivit att det är meningen att ni ska visa studenten svensk kultur?
  • Bis mis

Varför inte? Han är ju er gäst.
  • Anonym (Feltänk)
    Jo, eftersom ni äter onormalt lite behöver ni servera större portioner än ni normalt äter. 
    Anonym (Feltänk) skrev 2022-11-15 21:31:45 följande:
    Jo, eftersom ni äter onormalt lite behöver ni servera större portioner än ni normalt äter. 
    Och då blir det fler portioner dvs mer än fyra i hushållet och det har vi inte råd med. vi har beräknat mat och kostnader för fyra personer inte fem eller sex, utan endast fyra. När vårt stora barn bodde hemma lagade vi exakt lika mycket mat som vi gör nu och vi klarade oss på det. Så att ta in en extra baseras på det, alltså fyra personer! 
  • Bis mis

Hur går det med bytet till en annan familj som kan erbjuda det som en utbytesstudent borde ha?

Bis mis skrev 2022-11-15 22:14:01 följande:

Hur går det med bytet till en annan familj som kan erbjuda det som en utbytesstudent borde ha?

Det finns inga familjer 
  • LFF
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-16 09:09:28 följande:
    Det finns inga familjer 
    Om ni inte bor "mitt i ingenstans" så borde det finnas någon annan som den stackars studenten kan bo hos!

Be föreningen kolla med andra familjer på skolan där barnet går. Se till att barnet omplaceras omgående. Hota med att kasta ut barnet så ska du se att de kan skaka fram en ny, bättre, famlij där man får följa med på sammankomster och äta sig mätt. Mina 9-åringar äter ju för fasiken mer än ni gör. 
Svar på tråden Har knappt råd