• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • lillablå25
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-13 23:43:00 följande:

#720 mannens föräldrar bjuder oss i familjen på farsdagsmiddag som dom brukar, dvs mig mannen och vårt barn och hans syster. studenten ingår inte i vår familj och vi kan inte be släkten att bjuda utomstående fattar du väl. Dom har inte sagt ja till en student. 

Dessutom man kan åter igen INTE KÖPA mer mat än man har råd med 

Då ska man bannemej inte ta emot någon student heller. !!!
    lillablå25 skrev 2022-11-15 07:40:48 följande:
    Då ska man bannemej inte ta emot någon student heller. !!!
    Nu är det studenten som kommer in i vårt hem och ska rätta sig efter oss och inte tvärt om 
    Om organisationen inte tyckt att vi haft råd eller passat så hade dom inte godkänt oss eller hu? 
    Det är organisationen som gjort bedömningen inte FL 
  • Krocko
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-15 11:48:26 följande:
    Nu är det studenten som kommer in i vårt hem och ska rätta sig efter oss och inte tvärt om 
    Om organisationen inte tyckt att vi haft råd eller passat så hade dom inte godkänt oss eller hu? 
    Men hade de över huvudet taget någon aning om att ni ligger på svält matmässigt och inte har råd att servera normalt med mat?
  • Anonym (Otroligt)
    Du pratar om organisationen som om ni vore utvalda av gud som sänt er en utbytesstudent från himlen. 
    De kan enbart göra sina bedömningar baserat på vad ni säger och hade ni sagt till dem att ni 4 delar på en fryspizza och äter Max 4-5 köttbullar var, är man fräck nog att vara hungrigare än så får man ta av egna pengar eller äta skrovmål på skolan så man överlever och att personen inte är välkommen på några familjeaktiviteter. Då hade ingen vettig förälder skickat sitt bara till er, men vem vet, stackarn kanske inte ens har vettiga föräldra.
    Fast ingen som varit eller haft utbytesstudent jag känner har heller fått förbud mot att värdfamiljen och föräldrarna har kontakt.  
  • Bis mis
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-13 21:16:00 följande:

Vadå skylla allt, NÄR det ÄR studentens fel!!
    häromdagen kokade vi pasta och ett helt paket renskav och gjorde en massa sås. Jag och barnet tog mat och pappan var ute sen kom han in när vi andra satt till bords men då fanns INGEN MAT KVAR TILL HONOM  studenten hade lassat all mat  på sin egen tallrik så pappan blev utan mat den kvällen och fick äta en macka. 
    När vi sen pratade med studenten så trodde han inte att pappan skulle komma hem, men inte fan är det ok att ta någon annans portion ändå. Även om han inte kommit hem så kanske HAN hade velat ha sin mat senare.
    SÅ det är studentens jävla fel. är man fyra personer så tar man inte mer än att det räcker till alla i hushållet!!
    Allt vi lämnat tror han att det är fritt fram för honom att ta. Jag har inte haft råd med lunch på veckor för ungen äter upp allt det går inte att spara någonting här hemma. 

idag var vi som tur var bjudna till mannens familj på farsdagsmiddag bara vi familjen, studenten fick köpa mat själv men har väl ätit upp en hel limpa därhemma 

Ett helt paket renskav? Det äter man lätt upp två vuxna med mkt annat till.

Sen så verkar killen inte ha koll på att man inte tar allt utan antingen lämnar mat åt andra eller frågar om det är ok att man tar det sista. Vilket land kommer han ifrån?
  • olof 45
    Ärligt talat, visst måste ni ha mörkat en del för att få dem att godkänna er? För er situation och främst er attityd är ju inte direkt 'välkomnande' från utbytesstudentens point-of-view... Eller så har de varit inkompetenta - för itne ens du TS kan ju tro på allvar att denna student hamnat i ett bra hem? De flesta skulle nog vilja se sin gäst mätt. De flesta skulle nog bjuda med studenten till familjeaktiviteter eftersom studenten SKA räknas som en familjemedlem under den tiden de är här!

Sedan kan man ju igen nämna det många skrivit tidigare; NEJ, studenten ska inte "anpassa sig till er" om ni de factro skiljer er från den standard man som utbytesstudent rimligen bör kunna förvänta sig!
  • Anonym (Teddy)
    Men ni tycker ju inte själva att ni har råd!!!
    Varför svarar du inte på alla frågor du får?
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-15 15:10:56 följande:
    Men ni tycker ju inte själva att ni har råd!!!
    Varför svarar du inte på alla frågor du får?
    Vi har råd med fyra personer i familjen inte fem! Och då kan en inte äta för två 
  • olof 45
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-15 15:30:15 följande:
    Vi har råd med fyra personer i familjen inte fem! Och då kan en inte äta för två 
    Nej, men vi får inte intrycket att han äter "för två" heller, utan som en helt normal tonårspojke.

Har du alls tagit till dig detta?

Du äter som en myra - det är ingen livsstil du har rätt att tvinga på någon annan!
  • Anonym (Liz)
    Begärde inte organisationen att ni uppgav inkomster till hushållet?  Vad uppgav ni?

Var ni ärliga då med att ni lever på socialbidragsnivå?
Svar på tråden Har knappt råd