• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
    olof 45 skrev 2022-11-16 14:00:08 följande:
    Nej, man ska rätta sig efter vad som är RIMLIGT att kunna förvänta sig som utbytesstudent! Och det är rimligt att få äta en middag som består av betydligt mer än två smörgåsar!

Jag HOPPAS du trollar! Annars är detta banne mig barnmisshandel!!

När ska du fatta att DU måste förstå vad som är en normalportion, och att du itne kan utsätta en GÄST för vad han upplever som svält = att få gå hungrig?

Har du ingen empati människa? Du kan väl inte fortfarande tro att det är ok att tvångsbanta en gäst???

Han har pengar att handla mat och snacks för utöver vad som serveras om han inte är nöjd. vi håller inte full buffé för en person och var får du två mackor till middag ifrån? 

ikväll kommer han att få risgrynsgröt och skinksmörgås till middag så håll käften 

• Anonym (P)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-16 14:38:17 följande:

Han har pengar att handla mat och snacks för utöver vad som serveras om han inte är nöjd. vi håller inte full buffé för en person och var får du två mackor till middag ifrån? 

ikväll kommer han att få risgrynsgröt och skinksmörgås till middag så håll käften 

Hur mycket får han då?
  • Bis mis

Laga vegetarisk mat, det är mkt billigare. Kolla t ex portionen under tian, lite extra ris kostar liksom nästan ingenting. Eftersom ni är inriktade på att familjen ska överleva på 22' innan skatt så behöver ni ändå dra åt svångremmen imo. Jag tjänar tre gånger så mkt som ni gör som ensamstående förälder med två tonårsbarn, jag tycker det är kärvt ärligt talat.

• Anonym (SKÄMT)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-16 12:50:24 följande:
    Men för i helvete, det finns inte pengar till större portioner och min familj blir mätta på hur vi äter - varför kan ingen ta till sig det?
    Man får rätta sig efter det man har!

och jag vill inte ha människor som är i mitt hem när jag inte är där. Och nej det är inte studentens hem - den är mitt och min mans hem och våra regler gäller i vårt hem! Så är det i alla familjer man måste få bestämma själv i sitt eget hem och över sin familj 
    Du vet att det är sådana barn som dina som VRÅLÄTER när dom är borta. När man sen frågar å säger dom att "vi får aldrig så här mycket mat hemma". 

DU ÄR BARNMISSHANDLARE
    Anonym (SKÄMT) skrev 2022-11-16 15:02:58 följande:
    Du vet att det är sådana barn som dina som VRÅLÄTER när dom är borta. När man sen frågar å säger dom att "vi får aldrig så här mycket mat hemma". 

DU ÄR BARNMISSHANDLARE
    Så fel du har, mina barn äter knappt någon skolmat heller och vräker definitivt inte i sig mat när vi är hos folk. Nu senat hos svärfar åt han en liten köttbit och två potatisar - det är inte att vräka i sig!
    Hade studenten däremot varit med kanske svärisarna inte haft mat kvar.. mina barn har den goda tonen att inte ta för mycket och tänka på figuren. 
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-16 15:44:04 följande:
    Så fel du har, mina barn äter knappt någon skolmat heller och vräker definitivt inte i sig mat när vi är hos folk. Nu senat hos svärfar åt han en liten köttbit och två potatisar - det är inte att vräka i sig!
    Hade studenten däremot varit med kanske svärisarna inte haft mat kvar.. mina barn har den goda tonen att inte ta för mycket och tänka på figuren. 
    Jag ger mig inte; var var studenten när ni var på middagen? 
    Varför fick han inte följa med trots att ni ska visa honom svenska seder?
  • Anonym (*)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-16 15:44:04 följande:
    Är det så du har sagt till dina barn? Att de inte får äta så mycket mat för att de måste tänka på figuren? Tonåringar växer snabbt och behöver mycket energi och näring. De kan lugnt äta mer än en liten köttbit och två potatisar varje kväll utan att bli tjocka. Det är betydligt skadligare att lära barn och tonåringar att vara oroliga över sina kroppar och utseenden.
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-16 16:08:27 följande:
    Jag ger mig inte; var var studenten när ni var på middagen? 
    Varför fick han inte följa med trots att ni ska visa honom svenska seder?

Det var svärföräldrarna som bjöd oss hem till sig dvs sin son och hans familj (hans barnbarn och mig) studenten är inte hans barnbarn och inte vårt barn heller. Han var alltså inte bjuden! 
    släkten har inte tackat ja till en utbytesstudent liksom, så varför tvinga på dom det? 
    Dessutom skönt för oss att få göra något med familjen, så vi släppte av honom vid köpcentret på vägen, tyckte att han kunde kolla lite där - han tyckte det var kul sa han. 

• Anonym (Teddy)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-16 16:23:40 följande:

Det var svärföräldrarna som bjöd oss hem till sig dvs sin son och hans familj (hans barnbarn och mig) studenten är inte hans barnbarn och inte vårt barn heller. Han var alltså inte bjuden! 
    släkten har inte tackat ja till en utbytesstudent liksom, så varför tvinga på dom det? 
    Dessutom skönt för oss att få göra något med familjen, så vi släppte av honom vid köpcentret på vägen, tyckte att han kunde kolla lite där - han tyckte det var kul sa han. 

Usch, vilka hemska människor ni är som beter er så mot en femtonåring.
  • Um Hamza
    Bis mis skrev 2022-11-16 14:54:24 följande:

Laga vegetarisk mat, det är mkt billigare. Kolla t ex portionen under tian, lite extra ris kostar liksom nästan ingenting. Eftersom ni är inriktade på att familjen ska överleva på 22' innan skatt så behöver ni ändå dra åt svångremmen imo. Jag tjänar tre gånger så mkt som ni gör som ensamstående förälder med två tonårsbarn, jag tycker det är kärvt ärligt talat.

Det är ingen ide att tipsa ts om hur man kan hålla nere matkostnaderna, sådans inlägg besvaras inte. Jag har också kommit med många förslag. Känns som ts betalar tusentals kronor mer för halva mängden mat än vi gör i min familj. Jag förstår inte riktigt ts syfte, det känns inte som ts vill hitta en lösning, utan bara få upprepa att barnet är bortskämt ouppfostrat och stjäl familjens mat hut de än försöker säga till. Ja okej, då vet vi. 
Svar på tråden Har knappt råd