• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Anonym (M)
    Waterproof skrev 2022-10-21 11:38:10 följande:

Jösses vad folk väljer att miss- och övertolka det TS skriver.
    De har gått med på att ha en utbytesstudent boendes hos sig som ska serveras frukost och middag vilket både organisationen och TS vid tidpunkten för den bedömningen ansett att de har råd med. Men TS kunde naturligtvis inte förutspå att det skulle komma en ungdom som äter för tre. Lägg därtill skenande inflation som driver upp levnadskostnaderna.
    Förutsättningarna har helt klart ändrats från vad TS gick med på och alla har inte lika stora marginaler att ösa från. Det är väl inte så märkligt om TS upplever att det nu blivit för kostsamt.

Sen alla som rackar ned på och förkastar hur TS familj valt att leva sitt liv. Varför klagar ni så mycket på det? Vad är det som säger att ert eget sätt att leva skulle vara någon slags norm? Vad är det som säger att just era sätt att resonera och agera skulle vara det självklara och bästa?
    Många här som sitter på sina höga hästar och dömer andra människor för hur de väljer att leva sina liv...

Tyvärr har jag inget förslag på lösning på hur utbytesstudenten ska börja äta mindre förutom att laga mat som inte är god. Men det är ju inte en särskilt trevlig lösning för någon.

Det hela är väldigt enkelt. Alla människor behöver en viss mängd mat varje dag för att inte bli undernärda. TS har genom sina många exempel på hur lite familjen äter bevisat att deras portioner inte når upp till detta. När då utbytesstudenten är hungrig och vill ha mer (för att komma upp i en normal måltid eller kanske lite mer än så) retar TS upp sig på detta och anser att han äter som 3 personer istället för 1.

Normer är bra i ett syfte - att kunna se när man själv har ett avvikande och i det här fallet, potentiellt skadligt beteende. Om alla ansåg att familjen äter onormalt lite kanske TS borde tagit sig en funderare på om de verkligen får i sig vad de behöver om dagarna. Istället valde TS att slå dövörat till och fortsätta envisas med att hennes uppfattning om hur mycket en normal måltid innehåller var korrekt. 

Att TS inte har råd med utbytesstudenten beror på att TS som sagt inte förstår vilken mängd föda en människa behöver och därför inte har klarat av att beräkna vad maten skulle kosta. Sen är det olyckligt med rusande matpriser, inflation mm men en vuxen ansvarstagande människa inser att oförutsedda händelser kan inträffa. Det är därför man alltid ska ha en buffert. Och har man inte råd att spara ihop till en buffert så har man heller inte råd att gå och lova utbytesstudenter att de ska få bo och äta hos en i ett år. Därför är detta helt och hållet TS eget fel då hon agerat oansvarslöst och borde ha insett att de inte hade råd från första början. Att folk varit hårda i den här tråden kan väl ha något att göra med att hon istället valt att skylla allt på den stackars utbytesstudenten. 
    Anonym (M) skrev 2022-11-12 09:05:01 följande:
    Det hela är väldigt enkelt. Alla människor behöver en viss mängd mat varje dag för att inte bli undernärda. TS har genom sina många exempel på hur lite familjen äter bevisat att deras portioner inte når upp till detta. När då utbytesstudenten är hungrig och vill ha mer (för att komma upp i en normal måltid eller kanske lite mer än så) retar TS upp sig på detta och anser att han äter som 3 personer istället för 1.

Normer är bra i ett syfte - att kunna se när man själv har ett avvikande och i det här fallet, potentiellt skadligt beteende. Om alla ansåg att familjen äter onormalt lite kanske TS borde tagit sig en funderare på om de verkligen får i sig vad de behöver om dagarna. Istället valde TS att slå dövörat till och fortsätta envisas med att hennes uppfattning om hur mycket en normal måltid innehåller var korrekt. 

Att TS inte har råd med utbytesstudenten beror på att TS som sagt inte förstår vilken mängd föda en människa behöver och därför inte har klarat av att beräkna vad maten skulle kosta. Sen är det olyckligt med rusande matpriser, inflation mm men en vuxen ansvarstagande människa inser att oförutsedda händelser kan inträffa. Det är därför man alltid ska ha en buffert. Och har man inte råd att spara ihop till en buffert så har man heller inte råd att gå och lova utbytesstudenter att de ska få bo och äta hos en i ett år. Därför är detta helt och hållet TS eget fel då hon agerat oansvarslöst och borde ha insett att de inte hade råd från första början. Att folk varit hårda i den här tråden kan väl ha något att göra med att hon istället valt att skylla allt på den stackars utbytesstudenten. 

Vadå skylla allt, NÄR det ÄR studentens fel!!
    häromdagen kokade vi pasta och ett helt paket renskav och gjorde en massa sås. Jag och barnet tog mat och pappan var ute sen kom han in när vi andra satt till bords men då fanns INGEN MAT KVAR TILL HONOM  studenten hade lassat all mat  på sin egen tallrik så pappan blev utan mat den kvällen och fick äta en macka. 
    När vi sen pratade med studenten så trodde han inte att pappan skulle komma hem, men inte fan är det ok att ta någon annans portion ändå. Även om han inte kommit hem så kanske HAN hade velat ha sin mat senare.
    SÅ det är studentens jävla fel. är man fyra personer så tar man inte mer än att det räcker till alla i hushållet!!
    Allt vi lämnat tror han att det är fritt fram för honom att ta. Jag har inte haft råd med lunch på veckor för ungen äter upp allt det går inte att spara någonting här hemma. 

idag var vi som tur var bjudna till mannens familj på farsdagsmiddag bara vi familjen, studenten fick köpa mat själv men har väl ätit upp en hel limpa därhemma 

Jag mår på riktigt illa av att någon sitter och trycker i sig mina pengar på det viset, helt utan hänsyn till någon annan här! 

• Anonym (*)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-13 21:16:00 följande:

häromdagen kokade vi pasta och ett helt paket renskav och gjorde en massa sås. Jag och barnet tog mat och pappan var ute sen kom han in när vi andra satt till bords men då fanns INGEN MAT KVAR TILL HONOM  studenten hade lassat all mat  på sin egen tallrik så pappan blev utan mat den kvällen och fick äta en macka. 
    När vi sen pratade med studenten så trodde han inte att pappan skulle komma hem, men inte fan är det ok att ta någon annans portion ändå. Även om han inte kommit hem så kanske HAN hade velat ha sin mat senare.
    SÅ det är studentens jävla fel. är man fyra personer så tar man inte mer än att det räcker till alla i hushållet!!
    Allt vi lämnat tror han att det är fritt fram för honom att ta. Jag har inte haft råd med lunch på veckor för ungen äter upp allt det går inte att spara någonting här hemma. 

idag var vi som tur var bjudna till mannens familj på farsdagsmiddag bara vi familjen, studenten fick köpa mat själv men har väl ätit upp en hel limpa därhemma 

Men varför stoppade du inte studenten när han tog allt som var kvar? Varför sa du inte att det skulle räcka till pappan också?
    Anonym (*) skrev 2022-11-13 22:03:54 följande:
    Men varför stoppade du inte studenten när han tog allt som var kvar? Varför sa du inte att det skulle räcka till pappan också?
    Vi tog mat och satte oss och det stod två tallrikar på diskbänken så han borde väl ha fattat att hela familjen ska ha mat! Men tydligen inte. Trodde inte att han tagit allt fören mannen kommer hem och inser att det är helt barskrapat på spisen 
  • Anonym (K)

Åh wow. Ett helt paket renskav. Är man fyra som ska äta så behöver man minst två såna.

Jag förstår att studenten kunde tro att pappan skulle fixa middag på egen hand om han inte var där när ni skulle äta, då är den mat som serveras beräknad för tre. Varför sa du inte ifrån...? Och har du talat om för honom att du räknar med att kunna göra lunchlådor av resterna?
  • Anonym (Biobonus)

Ett paket renskav är 240 gram och avsett för 2 portioner
    GRÄDDIG RENSKAV

TILLAGNINGSTID 30 MINUTER | 2 PORTIONER

Gräddig renskav med smör- och persiljesvängda ärtor, lingon och mandelpotatispuré.

1 pkt Polarica Renskav, 240 g

1 gul lök, skivad

25 g smör

2 dl vispgrädde

1/2 msk kalvfond på flaska

1/2 msk svartvinbärsgelé

5 enbär, krossade

2 msk messmör (valfritt)

salt och vitpeppar

• Anonym (K)
    Anonym (Biobonus) skrev 2022-11-13 22:23:04 följande:
    Ett paket renskav är 240 gram och avsett för 2 portioner
    GRÄDDIG RENSKAV

TILLAGNINGSTID 30 MINUTER | 2 PORTIONER

Gräddig renskav med smör- och persiljesvängda ärtor, lingon och mandelpotatispuré.

1 pkt Polarica Renskav, 240 g

1 gul lök, skivad

25 g smör

2 dl vispgrädde

1/2 msk kalvfond på flaska

1/2 msk svartvinbärsgelé

5 enbär, krossade

2 msk messmör (valfritt)

salt och vitpeppar

Wow, det lät gott, tack för receptet! :D
  • Anonym

Det är ju återigen helt sanslöst att en hel värld har fel. Tvivla inte, TS! Universum handlar fortfarande om dig och bara du har rätt!

• elmadumle

Ett paket renskav till fyra personer? det räcker ju knappt till två! Nej ts du lagar alldeles för lite mat. Du menar på fullt allvar att pojken du tagit emot i ditt hem inte får följa med när ni åker bort på middag? Skrämmande syn du har på andra människor... 
Svar på tråden Har knappt råd