• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • mammatill6
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-17 13:14:51 följande:
    varför Så svårt att förstå han har pengar att handla för om han vill äta mer. vi har fem minuters gångväg till affären! 
    Varför så svårt att förstå efter 800 svar som säger samma sak, att ni som värdfamilj självklart ska hålla med mat så studenten blir mätt? Det ingår i erat uppdrag. Det finns inge speceficerat hur mycket mat ni ska hålla med, man serverar så personen blir mätt.
    mammatill6 skrev 2022-11-17 13:17:27 följande:
    Varför så svårt att förstå efter 800 svar som säger samma sak, att ni som värdfamilj självklart ska hålla med mat så studenten blir mätt? Det ingår i erat uppdrag. Det finns inge speceficerat hur mycket mat ni ska hålla med, man serverar så personen blir mätt.
    I så fall skulle vi behöva dubbla vår matkostnad för EN person och det är ohållbart och inte ens möjligt att vi gör. 
  • Anonym (Pillan)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-17 13:46:13 följande:
    I så fall skulle vi behöva dubbla vår matkostnad för EN person och det är ohållbart och inte ens möjligt att vi gör. 
    Men nu har ni satt er i denna sitsen så får ni lösa det så gott det går istället för att skylla allt på ett barn.
    En lösning är ju att försöka behålla samma matkostnad och ändra på menyn istället, halvfabrikat är dyrare. Hoppa över färdiga köttbullar o renskav o handla extraprisvaror och laga mat från grunden. Frys in storkok osv. För samma summa i veckan kan ni få mer mat och bättre näringsvärde.

Men det känns som du har bestämt dig för att pojken gör fel som är hungrig och en fullt normalt fungerande tonåring. Anpassa dig/er för och få det till att fungera och lär dig något av erfarenheten. 
  • Funderar81

Alltför oseriöst alltså. Kan inte läsa vidare mer. Hoppas föreningen får nys om denna tråd.

• Bis mis
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-17 13:46:13 följande:
    Varför om ni lagar billigare mat? Varför äta färdiga köttbullar t ex?

Jag hoppas med att du är ett troll TS. Vilken uthållighet i så fall...
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-17 13:14:51 följande:
    varför Så svårt att förstå han har pengar att handla för om han vill äta mer. vi har fem minuters gångväg till affären! 
    Har ni hjälpt honom med det då? Eftersom ni vill att han handlar själv så kanske ni måste hjälpa honom och följa med honom till affären och visa vad man kan köpa för bra mat att fylla magen med när han är mer hungrig? Det är inte alltid som en femtonåring vet själv vad som bör köpas utan fyller kassen med chips istället. 
    Jag undrar om ni har en fruktskål som är tillåten att ta obegränsat av?
    Jag undrar också hur ni firade studentens födelsedag?
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-17 15:11:32 följande:
    Har ni hjälpt honom med det då? Eftersom ni vill att han handlar själv så kanske ni måste hjälpa honom och följa med honom till affären och visa vad man kan köpa för bra mat att fylla magen med när han är mer hungrig? Det är inte alltid som en femtonåring vet själv vad som bör köpas utan fyller kassen med chips istället. 
    Jag undrar om ni har en fruktskål som är tillåten att ta obegränsat av?
    Jag undrar också hur ni firade studentens födelsedag?

Följer vi med honom till affären tror han att vi ska betala. och vill han äta chips när han är hungrig är det hans eget val 
    han får väl köpa det han vill fylla magen med. 

och nej vi firade inte hans födelsedag han sa att han fyllde år och vi sa grattis 

• Anonym (Teddy)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-17 16:44:16 följande:

Följer vi med honom till affären tror han att vi ska betala. och vill han äta chips när han är hungrig är det hans eget val 
    han får väl köpa det han vill fylla magen med. 

och nej vi firade inte hans födelsedag han sa att han fyllde år och vi sa grattis 

Du gör dig dummare än vad du är. Naturligtvis ska ni berätta för honom att nu ska vi gå gemensamt till affären och visa dig vilken bra mat man kan ha hemma ifall man blir hungrig och det är du (studenten) som betalar. Det handlar nog mer om att ni inte har lust att göra det. Ni är inte ett dugg intresserade av den här människan eller av att hjälpa honom när han behöver hjälp. 
    Varför firade ni inte hans födelsedag ens med en enkel kaka? Ingår inte heller det i vad organisationen kräver av er? 
  • Anonya
    Anonym (*) skrev 2022-11-17 11:08:24 följande:
    Dysfunktionella familjer, ja, men då brukar det handla om att föräldrarna inte bryr sig och försummar barnen och/eller har aggressionsproblem och misshandlar barnen, pga psykisk ohälsa eller missbruk. Här handlar det istället om en familj som har ovanligt hårda och konstiga regler, till synes helt utan anledning.
    En familj kan vara dysfunktionell också för att en förälder pga diagnos eller psykisk sjukdom inte förmår att ta in vad barn och ungdomar behöver utan bara ser saker ur sin synvinkel.
  • Anonym (Styvmamma)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-17 13:05:10 följande:
    Varför ska vi anpassa oss i vårt hem? Det är studenten som ska anpassa sig efter vårt sätt att leva 
    Vilken skrämmande attityd... 

Skulle någon av mina vänner uttrycka denna åsikt skulle jag avsluta vänskapen utan att blinka...
Svar på tråden Har knappt råd