• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Bis mis
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-16 17:47:05 följande:

Är du dum, när man är bortbjuden på middag så tar man inte med sig en extra som inte är bjuden. Skulle bli skitsur om någon gjorde så hemma hos oss. 
    Han är inte bjuden till svärfar alltså kan han inte följa med? 
    Hur tänker du om man ska sova över hos någon då som inte har sängplats för en student också ska vi tvinga in honom ändå där också? Ge dig han får följa med på skogspromenad eller dit han är välkommen men inte överallt, vi tar inte ens med våra egna barn på allt vi gör. Vissa saker passar helt enkelt inte 

Jag hade frågat svärfadern om det är ok att studenten hänger med. Alla jag känner hade ju svarat ja på den frågan, det är ju kul att få nytillskott och sånt där borde väl ha varit syftet att ta emot en utbytesstudent? Du har ju skrivit att ni ville lära känna en annan kultur.
  • Anonym (Han äter för mycket)
    Bis mis skrev 2022-11-16 19:08:00 följande:
    Jag hade frågat svärfadern om det är ok att studenten hänger med. Alla jag känner hade ju svarat ja på den frågan, det är ju kul att få nytillskott och sånt där borde väl ha varit syftet att ta emot en utbytesstudent? Du har ju skrivit att ni ville lära känna en annan kultur.

Men nu sa han inte ja utan han vill träffa oss som familj ensamma då farsdag är hans dag då han ska vara i centrum och vi behöver få vara själva som familj. 

och nej, studenten bor hos oss men är inte en del av vår familj 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Att du orkar TS.

Har du inget liv? Inget bättre för dig än att fortsätta den här tråden.

• EpicF
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-16 16:23:40 följande:

Det var svärföräldrarna som bjöd oss hem till sig dvs sin son och hans familj (hans barnbarn och mig) studenten är inte hans barnbarn och inte vårt barn heller. Han var alltså inte bjuden! 
    släkten har inte tackat ja till en utbytesstudent liksom, så varför tvinga på dom det? 
    Dessutom skönt för oss att få göra något med familjen, så vi släppte av honom vid köpcentret på vägen, tyckte att han kunde kolla lite där - han tyckte det var kul sa han. 

Ni har totalt missuppfattat vad som förväntas av er när ni tar emot en utbytesstudent. Självklart ska även studenten med på middagar med övrig släkt, få fira svensk jul, fira farsdag och andra högtider. Det är en självklarhet att man inkluderar studenten i familjen under året. Skapar band. Visar hur Sverige är och svenska traditioner. 
  • EpicF
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-16 18:27:53 följande:
    Jag vill inte ha honom ensam i mitt hem 
    Varför har du ens tagit emot en utbytesstudent? 

Jag hoppas studenten har stake nog att klaga på eran beteende till organisationen. 
  • Bis mis
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-16 19:37:34 följande:

Men nu sa han inte ja utan han vill träffa oss som familj ensamma då farsdag är hans dag då han ska vara i centrum och vi behöver få vara själva som familj. 

och nej, studenten bor hos oss men är inte en del av vår familj 

Ni frågade alltså och han sa nej?

Såklart är studenten inte en del av er familj, men det har hänt att jag tagit med en kompis till julfirande t ex. Ser inte att man inte kan vara öppen för nya konstellationer, men man är ju olika.
  • EpicF
    Bis mis skrev 2022-11-16 20:41:29 följande:
    Ni frågade alltså och han sa nej?

Såklart är studenten inte en del av er familj, men det har hänt att jag tagit med en kompis till julfirande t ex. Ser inte att man inte kan vara öppen för nya konstellationer, men man är ju olika.
    Studenten är en del av deras familj under detta året. 
  • Corly

Jag röstar för att detta utnämns till årets knäppaste tråd. Antingen är TS ganska skruvad eller så är det en väldigt tålmodig trolltråd. Om tråden är på riktigt så lär utbytesstudentens föräldrar häpna över hur deras son kommer hem, ranglig som ett skelett. 
  • Anonym (*)
    Corly skrev 2022-11-16 23:41:25 följande:

Jag röstar för att detta utnämns till årets knäppaste tråd. Antingen är TS ganska skruvad eller så är det en väldigt tålmodig trolltråd. Om tråden är på riktigt så lär utbytesstudentens föräldrar häpna över hur deras son kommer hem, ranglig som ett skelett. 
    Med största sannolikhet en trolltråd.
  • EpicF
    Anonym (*) skrev 2022-11-17 07:58:53 följande:
    Med största sannolikhet en trolltråd.
    Jag hoppas verkligen det. Annars är det en väldigt oseriös organisation som godkänt ts som värdfamilj och väldigt synd om studenten. 
Svar på tråden Har knappt råd