• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
    EpicF skrev 2022-11-17 12:14:17 följande:
    Ännu ett tecken på att det hela är en trolltråd. 

större bevis på att du är ett Pucko, jag har sagt flera gånger att det INTE är en trolltråd - studentens matvanor är ett problem 

vår kontakt finns
    vi har en utbytesstudent 
    och min familj existerar 

• EpicF
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-17 12:22:18 följande:

större bevis på att du är ett Pucko, jag har sagt flera gånger att det INTE är en trolltråd - studentens matvanor är ett problem 

vår kontakt finns
    vi har en utbytesstudent 
    och min familj existerar 

Jag tvivlar inte på att din familj existerar. Men någon utbytesstudent existerar inte. 
  • Anonym (Annat)

Jag frågar igen då ts. Slog det aldrig dig innan ni tog emot studenten att hen kan äta mer än vad ni gör? Låter helt otroligt att ni inte kan se bortom er egen tallrik, att det finns folk som äter mer?

det är faktiskt så att vi träffar vår kontaktperson varje månad för uppföljning. självklart behöver man inte redogöra för ens måltider men vi tar upp sådant som vi är missnöjda med, likaså gör killen och han klagar inte! 
    Dvs allt är helt ok
    Sen drar han inte runt utan att ha någonstans att vara utan han sitter på skolan och pluggar eller på vårt kontor tills vi går hem gemensamt 

jag vet att det finns folk som äter mer än oss men i vårt hem anpassar man sig till hur vår familj lever 

• EpicF
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-17 12:35:52 följande:

jag vet att det finns folk som äter mer än oss men i vårt hem anpassar man sig till hur vår familj lever 

Och hur anpassar ni er? 
    EpicF skrev 2022-11-17 13:02:22 följande:
    Och hur anpassar ni er? 
    Varför ska vi anpassa oss i vårt hem? Det är studenten som ska anpassa sig efter vårt sätt att leva 
  • mammatill6
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-17 13:05:10 följande:
    Varför ska vi anpassa oss i vårt hem? Det är studenten som ska anpassa sig efter vårt sätt att leva 
    Nä inte vad det gäller maten. Det är ju olika mellan vad vi alla behöver rent fysikst. Ska en unge gå hungrig bara för att en vuxen bestämmer.
    mammatill6 skrev 2022-11-17 13:07:01 följande:
    Nä inte vad det gäller maten. Det är ju olika mellan vad vi alla behöver rent fysikst. Ska en unge gå hungrig bara för att en vuxen bestämmer.
    varför Så svårt att förstå han har pengar att handla för om han vill äta mer. vi har fem minuters gångväg till affären! 
  • EpicF

Ts: Varför tog ni emot en utbytesstudent när ni inte ens vill ha han där? Eller ens förstår vad som förväntas av er? 

Svar på tråden Har knappt råd