• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Anonym (A)
    Anonym (Biobonus) skrev 2022-11-13 22:23:04 följande:
    Ett paket renskav är 240 gram och avsett för 2 portioner
    GRÄDDIG RENSKAV

TILLAGNINGSTID 30 MINUTER | 2 PORTIONER

Gräddig renskav med smör- och persiljesvängda ärtor, lingon och mandelpotatispuré.

1 pkt Polarica Renskav, 240 g
    1 gul lök, skivad
    25 g smör
    2 dl vispgrädde
    1/2 msk kalvfond på flaska
    1/2 msk svartvinbärsgelé
    5 enbär, krossade
    2 msk messmör (valfritt)
    salt och vitpeppar

+1

#720 mannens föräldrar bjuder oss i familjen på farsdagsmiddag som dom brukar, dvs mig mannen och vårt barn och hans syster. studenten ingår inte i vår familj och vi kan inte be släkten att bjuda utomstående fattar du väl. Dom har inte sagt ja till en student. 

Dessutom man kan åter igen INTE KÖPA mer mat än man har råd med 

• Anonym (Teddy)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-13 23:43:00 följande:

#720 mannens föräldrar bjuder oss i familjen på farsdagsmiddag som dom brukar, dvs mig mannen och vårt barn och hans syster. studenten ingår inte i vår familj och vi kan inte be släkten att bjuda utomstående fattar du väl. Dom har inte sagt ja till en student. 

Dessutom man kan åter igen INTE KÖPA mer mat än man har råd med 

Så din mans föräldrar är lika snikna som ni är? Ja, det är ju inte förvånande. Vilken normal människa låter bli att bjuda utbytesstudenten i en familj? Ingår det inte i ert uppdrag att ni ska visa studenten svensk kultur? Hade ju varit jättefint att visa hur ett svenskt fars dagfirande ser ut.
  • Anonym (Liz)

Ts, har du gjort NÅGONTING för att försöka lösa situationen mer än klagat här i tråden?

Har du pratat med utbytningsfirman?
    Har du pratat med killen om att han får lägga till lite matpengar?
    Har du kollat om ni är berättigade soc-bidrag?

Vad säger killen när ni pratat med honom om portionsstorlekarna?

Anonym (Liz) skrev 2022-11-13 23:59:04 följande:

Ts, har du gjort NÅGONTING för att försöka lösa situationen mer än klagat här i tråden?

Har du pratat med utbytningsfirman?
    Har du pratat med killen om att han får lägga till lite matpengar?
    Har du kollat om ni är berättigade soc-bidrag?

Vad säger killen när ni pratat med honom om portionsstorlekarna?

Vi har pratat med organisationen men dom har inga familjer att flytta honom till 
    soc bidrag får man inte som egenföretagare då får man lägga ner sin firma eller lägga den vilande och det varken vill eller kan vi göra 

påverkar ofta att han tar för mycket mat, men då tar han ändå det som vi lämnat sen. oftast så äter han inte skolmaten heller för att han inte gillar svensk blodpudding ex, men inte ska vi hålla med extra mat på kvällen istället. Det har vi inte råd med och då får han köpa egen mat. 
    Han har över 2000 varje månad i fickpengar men vräker i sig vår mat som vi kämpar med eftersom han äter som två och inte en. 

sen har vi satt lås på skafferiet men funderar på att låsa köksdörren istället efter kl 22. Han har svårt att rätta sig efter regler 

• Anonym

Firman bör ni lägga ner ändå, dels för att den uppenbarligen leder till att en hel familj måste dela på ety paket renskav, dels för att ni tror att det i praktiken finns något som heter ?vilande? (den gamla, goa myten) och alltså tydligen inte riktigt reder ut varesig regelverk eller ekonomi.

• Anonym

Det ni egentligen borde göra är att starta en firma som tar hand om utbytesstudenter. För detta har ni ju både pengar och erfarenhet.

Har du förresten frångått din ståndpunkt att han äter onormalt mycket och att det inte gick att räkna med att någon i hela världen äter fem köttbullar?
    Nu är det istället att ni är utblottade och har tagit er vatten över huvudet som gäller?

• Anonym (Teddy)
    Anonym skrev 2022-11-14 19:58:13 följande:

Firman bör ni lägga ner ändå, dels för att den uppenbarligen leder till att en hel familj måste dela på ety paket renskav, dels för att ni tror att det i praktiken finns något som heter ?vilande? (den gamla, goa myten) och alltså tydligen inte riktigt reder ut varesig regelverk eller ekonomi.

För att inte prata om när hela familjen delar på en! fryspizza. Då är det fest!
  • Anonym (Otroligt)

Nu tror jag inte denna tråd är på riktigt men svarar ändå för blir så förbluffad om den nu skulle vara på riktigt.
    Är man familjen Ove Sundberg ska man kanske inte ta emot en utbytesstudent till att börja med.Hursomhelst så låter det som att ni äter väldigt mycket halvfabrikat som inte är särskilt billigt. Ett pack renskav kostar 60kr här för 240g. Du nämnde att köttbullepaketet kstar 40kr vet inte hur många köttbullar du får där i men 1 kg blandfärs kostar 80kr här och det kan iaf jag göra ca 100 ~20-25g köttbullar av och frysa in så man har.
    Bön och linsgrytor istället för rena köttgrytor är också väldigt billigt att göra storkok på.
    Ni prioriterar ju helt fel när ni lägger så mycket pengar på så små marginaler på halvfabrikat för att familjen ska gå hungrig. 

Sorgligt att den stackars killen hamnade i er familj, framförallt om han haft svårt att skaffa vänner och inte har någon att prata igenom om att han tvingas svälta hos en elak familj som behandlar honom såhär.
    har inte orkat läsa igenom alla sidor så vet inte om du svarar mer utförligt efter de första 20 jag läste om varför ni tog emot personen från första början. Känns som att ni hoppades på att få pengar på något sätt. Ni skulle istället flyttar till en mindre och billigare lägenhet - det brukar alltid gå att byta till mindre, och sett till att er egna familj får äta sig mätta och inte behöva vräka i sig mer skolmat för att överleva svälten över helgen pga snål mamma. 

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-14 13:44:27 följande:

Vi har pratat med organisationen men dom har inga familjer att flytta honom till 
    soc bidrag får man inte som egenföretagare då får man lägga ner sin firma eller lägga den vilande och det varken vill eller kan vi göra 

påverkar ofta att han tar för mycket mat, men då tar han ändå det som vi lämnat sen. oftast så äter han inte skolmaten heller för att han inte gillar svensk blodpudding ex, men inte ska vi hålla med extra mat på kvällen istället. Det har vi inte råd med och då får han köpa egen mat. 
    Han har över 2000 varje månad i fickpengar men vräker i sig vår mat som vi kämpar med eftersom han äter som två och inte en. 

sen har vi satt lås på skafferiet men funderar på att låsa köksdörren istället efter kl 22. Han har svårt att rätta sig efter regler 

Firman borde ni verkligen lägga ner och börja jobba istället. Ni går ju knappt ens runt på den firman och du personligen jobbar (om du nu gör det?) helt utan lön/gratis = vansinne. Ni har inte ens råd med mat, normala portioner för vuxna människor.
Svar på tråden Har knappt råd