• Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Har en student som äter oss ur huset. 

Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.

Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.

Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.

Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 

Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 

Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

• Svar på tråden Har knappt råd
  • Anonym (4?)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 17:38:14 följande:
    Vi pratade med organisationen och dom letar familj men det kan ta tid. många studenter fick inte ens komma till Sverige pga brist på familje. Tills dess får vi bara vänta. Föräldrarna får man inte ha kontakt med utan allt sånt sköter organisationen om dom tycker att det är nödvändigt. Andra kanske har massor med pengar med det har inte vi och organisationen tycker att så länge vi ger honom mat och han äter i skolan så är det okey. 
    Är det jobbigt att svara på frågan om det gällde dott barn? 
    Skulle du vilja att ett av dina barn behandlades så här i ett främmande land? 
    Att den snåla mamman dessutom beklagade sig på ett forum att din 15- åring äter för mycket? 
  • Anonym (B)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 15:11:46 följande:
    Ett paket kostar 40:- och mer än så har vi inte råd med om man ska hålla matbudgeten, så kan en person inte äta för tre förstår du. Då kanske man ska äta mer i skolan, så gör mina barn. Och att man ska erbjuda ett mål lagad mat är inte desamma som fri tillgång till mat och hur mycket man vill.. 
    Att man behöver MYCKET mer mat som tonåring medan man växer mycket kan omöjligt vara en nyhet.
    Hur kan du ens komma på att ta emot en utbytesstudent om du inte har råd att hen får vad hen behöver? Hur tänkte du där?
  • Anonym (Dahlia)

Detta var det sjukaste på länge.

TS, du har ju inte råd att ta på dig en tonårskille extra till middagen utan ersättning, hur kom ni ens på idén?

Se bara till att organisationen hittar en familj som har råd nu så löser sig allt för alla inblandade.

• Anonym (B)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 16:20:30 följande:

Organisationens kav var att vi skulle ha rum och mat för EN extra - det har vi!

Men inte två, tre, eller  fyra extra som ska äta vilket det blir om vi ska laga mer mat!

Nej ni har uppenbarligen möjligheter att ta emot en extra. Om ni äter väldigt mycket mindre än genomsnittsfamiljen kan ni inte ha er egen familj som måttstock.
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 17:57:36 följande:
    Men dom som utredde oss såg inte att vi inte hade råd dom gick på vår inkomst och kollande en massa annat. För dom ÄR vi godkända och ok vi har 4000 i månaden över när räkningarna är betalda och det är mat och annat för oss 3-4 

Varför, i hela friden, valde ni att ta emot en tonårskille i ert hem när ni har så små marginaler?! Oavsett hur organisationen räknat på saken så måste ni ju själva ha insett att det inte skulle funka.
  • Anonym (Annat)

Vad är det oseriös organisation som godkänt detta? 4000 kr till mat och annat. Låter knasigt.

• Anonym (Kulturer)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-10-11 17:38:14 följande:
    Vi pratade med organisationen och dom letar familj men det kan ta tid. många studenter fick inte ens komma till Sverige pga brist på familje. Tills dess får vi bara vänta. Föräldrarna får man inte ha kontakt med utan allt sånt sköter organisationen om dom tycker att det är nödvändigt. Andra kanske har massor med pengar med det har inte vi och organisationen tycker att så länge vi ger honom mat och han äter i skolan så är det okey. 
    Trolltråd!

det är bullshit att man inte får ha kontakt med familjen. Men du har verkligen fått igång en tråd med många engagerade 
  • Anonym (LM)
    Anonym (LM) skrev 2022-10-11 16:41:01 följande:

Trolltråd, ingen med så risig ekonomi drar på sig en extra kostnad på X tusenlappar under ett år. Och ingen tror att tonårskillar äter som en fyraårig tjej. 

För icke-troll kan jag rekommendera att alltid ha en hink bön och potatisgryta eller liknande i kylskåpet som mellanmål eller efterrätt till tonårskillar. 

Så väldigt underligt att TS inte besvarade detta inlägg! Vem kallar ens en 15-åring för student? 
    TS lyckades i alla fall skapa många sidor här på kort tid, det var väl meningen. 

• Anonym (Han äter för mycket)
    Anonym (Varför?) skrev 2022-10-11 18:56:18 följande:

Varför, i hela friden, valde ni att ta emot en tonårskille i ert hem när ni har så små marginaler?! Oavsett hur organisationen räknat på saken så måste ni ju själva ha insett att det inte skulle funka.

Vi har levt med tonåring på exakt samma summa i flera år, vårt egna stora barn på 17 har flyttat ut och studenten skulle bara ta dennes plats. Dessutom billigare då vi inte skulle behöva stå för kläder och mediciner och annat utan det skulle studenten ha egna pengar till. 

sen att det här barnet äter kopiösa mänger mer mat än våra två barn någonsin gjort tillsammans räknade vi inte med. Det är det som gör att det inte går ihop.

Svar på tråden Har knappt råd