• Gullvivor

    Ta hål i öronen på en 1-åring?

    Har man inget vettigt att skriva så kan man låta bli att skriva överhuvudtaget i tråden. Tack. 

    Min 1-åring har inga hål i öronen då jag skjutit upp det denna gång, men funderar på att ta tag i det nu men känner mig lite tveksam pga oro att det är en "dålig" ålder med tanke på risk för infektion, läker sämre osv. Alltså pga att barnet inte förstår och pillar/drar. Men kanske bara jag som fått för mig det? 

    Finns det möjligtvis någon som tagit hål i öronen på sin 1-åring och kan berätta om ni tycker det är en bra eller dålig ålder? Har bara erfarenhet av spädbarn men inte just 1-åringar, så skulle uppskatta om någon här kanske ville berätta.

  • Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?
  • molly50
    Gullvivor skrev 2022-11-25 00:24:24 följande:
    Problemet är väl snarare många kvinnors behov av att efterlikna män istället för att förstå att könen är olika och att det därmed är fullt rimligt att reglerna skiljer sig åt beroende på kön. 
    När det handlar om att kunna leva fritt och klä sig som man vill så ska det inte vara någon skillnad.
    Det är inte en fråga om att efterlikna män.
  • Anonym (Suck)

    Kvinnor lärs att efterlikna män? I vilken värld då? Menar du att jag får rösta? Utbilda mig och ta min högre examina? Fortsätta jobba? Välja vem jag vill gifta mig med? Ha byxor? Ha kort hår?

    Eller vad exakt menar du som är så fel i att en kvinna får göra det män har fått göra? 

    Förklara dig.

  • Anonym (KL)
    Gullvivor skrev 2022-11-25 17:51:56 följande:
    Han har redan förklarat sig och jag litar på förklaringen och har ett stort förtroende för honom. 

    Jag antar att du syftar på B. Ali och jag gillar honom inte, men tyvärr kan man inte tycka om alla i något parti. Jag ser helheten istället och av det jag sett hittills så är jag mycket nöjd.

    Tycker förresten att du har en mycket tråkig ton när du uttrycker dig, du får gärna sluta med det.
    Så obildat och naivt. Klart du har förtroende för någon som motarbetar yttrande- och pressfrihet. Rimmar väl med diktatorusja statsskick. Hade samhället sett ut som du och de du vurmar för vill, hade det varit färdigchattat för din del - igår. 
  • Gullvivor
    Anonym (Suck) skrev 2022-11-26 10:55:40 följande:

    Kvinnor lärs att efterlikna män? I vilken värld då? Menar du att jag får rösta? Utbilda mig och ta min högre examina? Fortsätta jobba? Välja vem jag vill gifta mig med? Ha byxor? Ha kort hår?

    Eller vad exakt menar du som är så fel i att en kvinna får göra det män har fått göra? 

    Förklara dig.


    Det är ju precis den synen som finns idag, att det är kvinnoförtryckande att inte kunna göra precis som män. Som ett exempel som togs upp tidigare så är det här med kläder. Nu menar jag inte när någon vill ha kort hår eller byxor, utan att man anser att det är kvinnoförtryckande att kvinnor inte kan visa lika mycket av sina kroppar som män. Eller så gäller det kanske bara när det handlar om Islam?
    Kropparna är olika, män och kvinnor är olika och därför är det inte ett dugg konstigt att det finns regler (eller lagar) som innebär att kvinnor ska täcka sig mer än män. 

    Annars gäller det rent allmänt om att det är bättre kvinnosyn ju mer kvinnor blir som män enligt väldigt många. Ännu ett exempel (i Sverige) är det här med föräldraledigheten. Den är tydligen så viktig för "jämställdheten" att politiker vill lägga sig i hur den ska fördelas. Allt ska vara millimeterrättvisa och det män gör ska kvinnor också göra, trots att det går emot naturen eller drabbar familjen. 

    Notera att jag inte bryr mig om hur individer gör. Denna fråga kom upp då en person beskrev att problemet är att det är olika regler för könen (mest ang klädregler) och det var därför jag skrev att problemet är att man vill efterlikna män, dvs få andra länder att ta efter det man själv menar är något positivt för kvinnan och där menade jag att det inte är något att eftersträva eftersom könen är olika, det är okej med olika regler då. 

    Ta av dig offerkoftan förresten, vi båda är kvinnor och ingenting jag skrivit tyder på att jag skulle självhata på mitt eget kön genom att anse att kvinnor inte får rösta, utbilda sig, arbeta osv. Vad tror du om mig egentligen?
  • Gullvivor
    Anonym (KL) skrev 2022-11-26 14:05:56 följande:
    Så obildat och naivt. Klart du har förtroende för någon som motarbetar yttrande- och pressfrihet. Rimmar väl med diktatorusja statsskick. Hade samhället sett ut som du och de du vurmar för vill, hade det varit färdigchattat för din del - igår. 
     Jag har ingenting emot yttrandefriheten, tvärtom tycker jag, likt alla andra, att den är väldigt viktig. Den är dock inte absolut idag i Sverige, man får inte yttra sig precis som man vill utan konsekvenser. Jag tycker därför att det inte vore något negativt att begränsa den lite ytterligare för att värna om religionsfriheten. Detta anser också Partiet Nyans, det är ingen som är emot yttrandefriheten utan det man är emot är att den används på ett sätt för att förolämpa religiösa. 

    Religionsfriheten kommer före någons rätt att bränna en helig bok. 
  • Anonym

    Det framgick TYDLIGT i TS att om man inte hade något vettigt att skriva så skulle man låta bli. Inte ett vettigt ord har skrivits i tråden, inte ens i TS. Så sluta nu!

  • Anonym (KL)
    Gullvivor skrev 2022-11-26 19:58:45 följande:
     Jag har ingenting emot yttrandefriheten, tvärtom tycker jag, likt alla andra, att den är väldigt viktig. Den är dock inte absolut idag i Sverige, man får inte yttra sig precis som man vill utan konsekvenser. Jag tycker därför att det inte vore något negativt att begränsa den lite ytterligare för att värna om religionsfriheten. Detta anser också Partiet Nyans, det är ingen som är emot yttrandefriheten utan det man är emot är att den används på ett sätt för att förolämpa religiösa. 

    Religionsfriheten kommer före någons rätt att bränna en helig bok. 
    På vilket sätt värnas religionsfrihet genom "lite ytterligare begränsad yttrandefrihet"? Har du något exempel på när religionsfriheten begränsats av för stor yttrandefrihet? 

    Vad har du för exempel på när religionsfrihet fått stryka på foten för koranbränning? 
  • Anonym (Suck)
    Gullvivor skrev 2022-11-26 19:51:51 följande:
    Det är ju precis den synen som finns idag, att det är kvinnoförtryckande att inte kunna göra precis som män. Som ett exempel som togs upp tidigare så är det här med kläder. Nu menar jag inte när någon vill ha kort hår eller byxor, utan att man anser att det är kvinnoförtryckande att kvinnor inte kan visa lika mycket av sina kroppar som män. Eller så gäller det kanske bara när det handlar om Islam?
    Kropparna är olika, män och kvinnor är olika och därför är det inte ett dugg konstigt att det finns regler (eller lagar) som innebär att kvinnor ska täcka sig mer än män. 

    Annars gäller det rent allmänt om att det är bättre kvinnosyn ju mer kvinnor blir som män enligt väldigt många. Ännu ett exempel (i Sverige) är det här med föräldraledigheten. Den är tydligen så viktig för "jämställdheten" att politiker vill lägga sig i hur den ska fördelas. Allt ska vara millimeterrättvisa och det män gör ska kvinnor också göra, trots att det går emot naturen eller drabbar familjen. 

    Notera att jag inte bryr mig om hur individer gör. Denna fråga kom upp då en person beskrev att problemet är att det är olika regler för könen (mest ang klädregler) och det var därför jag skrev att problemet är att man vill efterlikna män, dvs få andra länder att ta efter det man själv menar är något positivt för kvinnan och där menade jag att det inte är något att eftersträva eftersom könen är olika, det är okej med olika regler då. 

    Ta av dig offerkoftan förresten, vi båda är kvinnor och ingenting jag skrivit tyder på att jag skulle självhata på mitt eget kön genom att anse att kvinnor inte får rösta, utbilda sig, arbeta osv. Vad tror du om mig egentligen?
    Offerkofta kan du vara själv.

    Vad jag tror om dig?

    Jag tycker inte att du har en god människosyn helt enkelt utan att du är en väldigt inskränkt person, styrd av religion och seder, som får dig att skada dina barn och ha åsikter som faktiskt skadar andra. Jag tror inte du ser det själv utan tror att du inte är styrd, men av allt du skriver på FL är du det. Jag ser dig som någon som om du skulle få som du vill skulle samhället bli ett jag skulle vilja fly ifrån och ett där folks rättigheter skulle inskränkas.

    Jag trycker också du lätt skyller på att alla avskyr islam när det är de seder som kommer med som det reageras emot och jag tror inte du någonin skulel kunna se kritiskt på någon del av din egen religion oavsett vad, vilket jag anser är extremt osunt och just indoktrinerat.
  • Anonym (R)
    Gullvivor skrev 2022-11-24 13:05:57 följande:
    Ja men precis. Att tro att det här skulle handla om specifikt slöjan är väldigt naivt. Visst finns det människor som protesterar fredligt mot slöjkravet, men många är missnöjda över andra frågor i landet och drogs till dessa protester och såg sin chans att vara våldsamma. Så man förenklar det hela något enormt när man menar att demonstrationerna är fredliga.

    Finner det bara så märkligt att samma människor som var emot upploppen som skedde i Sverige trots att ingen dog (men återigen fel ändå) samtidigt tycker det är okej att poliser i Iran dödas. Men inte mitt problem i slutändan, de kriminella fick/får sina straff efter upploppen i Sverige och de kriminella kommer säkert få sina straff i Iran också. 

    Just det här med krav på kläder har ju inte med att Gud skulle bli "gladare" om någon följer hans regler frivilligt/med tvång.
    Det handlar om att ett land som är byggd på islamiska lagar (oavsett om det är Iran eller något annat land) inte kan uppmuntra till saker som strider mot Islam. Då handlar det om att klä sig anständigt för att andra ska slippa se synden eller bli uppmuntrade till att begå synd, när detta normaliseras i ett islamiskt samhälle.

    Den större frågan egentligen som detta handlar om är inte om man ska bestämma över sin klädsel eller inte, utan om man tycker att religion och politik ska ha med varandra att göra eller om religion ska vara en privatsak. Tycker man inte att de ska ha med varandra att göra så är man troligtvis emot slöjkrav, och tycker man att de ska ha med varandra att göra så är man troligtvis för. Men det är en helt annan diskussion det.
    Jag måste nog säga att religion och politik inte bör blandas ihop. Religion ska vara en privatsak.
    Finns både kyrkor, synagogor, bahaitempel och sunnimoskéer i det shiamuslimska Iran.
    Trots att det är en "islamsk stat" så har de religionsfrihet (skulle tyvärr inte lita jättemycket på att den religionsfriheten efterlevs alla gånger) och folk borde därmed klä sig efter sin religion eller ickereligion.
    Tänk om alla i Sverige hade varit tvungna att klä sig på ett sätt? Tex gå ut nakna när det är varmt ute? ; )
    Vore det inte bättre att bara få klä sig hur man vill? I hela världen?
    Vet inte vad du har för speciellt hår och vem som beslutat att det är av sådant sexigt slag att du lockar alla heterosexuella män att begå synd om du är utan slöja. Mitt hår verkar inte ha den speciella påverkan på mina medmänniskor iaf...

    Trist att man inte har alternativet att avsäga sig sin födelsereligion om man råkar födas som icketroende muslim som hellre vill vara ateist eller zoroastriker.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (R) skrev 2022-11-27 07:44:32 följande:
    Jag måste nog säga att religion och politik inte bör blandas ihop. Religion ska vara en privatsak.
    Finns både kyrkor, synagogor, bahaitempel och sunnimoskéer i det shiamuslimska Iran.
    Trots att det är en "islamsk stat" så har de religionsfrihet (skulle tyvärr inte lita jättemycket på att den religionsfriheten efterlevs alla gånger) och folk borde därmed klä sig efter sin religion eller ickereligion.
    Tänk om alla i Sverige hade varit tvungna att klä sig på ett sätt? Tex gå ut nakna när det är varmt ute? ; )
    Vore det inte bättre att bara få klä sig hur man vill? I hela världen?
    Vet inte vad du har för speciellt hår och vem som beslutat att det är av sådant sexigt slag att du lockar alla heterosexuella män att begå synd om du är utan slöja. Mitt hår verkar inte ha den speciella påverkan på mina medmänniskor iaf...

    Trist att man inte har alternativet att avsäga sig sin födelsereligion om man råkar födas som icketroende muslim som hellre vill vara ateist eller zoroastriker.
    Det är ju detta med. Begå synd för att man ser hår eller lite hud trampar fasligt nära argumentet ?hon får skylla sig själv att hon blev våldtagen men hon bjöd in till det själv.?
Svar på tråden Ta hål i öronen på en 1-åring?