• Anonym (Undrar)

Finns det BRA relationer/män?

Jag börjat på riktigt ifrågasätta om det finns bra män,som delar ansvar i hemmet och inte är lata som gör sin del utan att man behöver påminna,som är ödmjuka,som inte blir sur när man inte vill ha sex,som vill ha gemensam rättvis ekonomi,som inte har aggressionsproblem,är det någon som träffat en sånn?

Vart är alla människor med bra relationer? Även runt om mig i verkliga livet verkar det vara brist på det.

• Svar på tråden Finns det BRA relationer/män?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Bka) skrev 2023-02-05 15:14:58 följande:

Kan inte citera. Att män utsätts argumenterar jag inte emot. Däremot hur omfattande problematiken är, där är kvinnors utsatthet av män framförallt i nära relationer. 

överväldigande. Det är också därför det finns internationella och nationella mål för just det. 

Att män också utsätts för våld är självklart. I de allra flesta fall tyvärr också av en manlig förövare. Men det är exempelvis ca 10 ggr vanligare att en kvinna utsatts för sexuellt våld än en man i nära relationer: www.nck.uu.se/kunskapsbanken/amnesguider/vald-i-nara-relationer/vald-i-nara-relationer/

Det finns så galet mycket statistikt underlag och internationella likväl som nationella indikatorer, med program, mål och insatser som grundar sig på problematiken att män är förövare och kvinnor utsatta i så oerhört mycket större utsträckning än män. Det är inte ens meningsfullt att föra den diskussionen. 

Men, återigen. Jag vill inte förminska det lidande som män utsätts för. Dock är den överväldigande majoriteten av utsatta kvinnor, av män. 

Ja, det är vanligare med sexuellt våld mot kvinnor. Dock är det också en skillnad då det som började kallas för MTP inte är något som de flesta män skulle känna är sexuellt våld trots att det är det. Vilket också CDC pekar på. 

Okunskapen om våld mot män i nära relationer är grunden till varför vi inte har internationella och nationella mål för det. Det visar undersökningar från båda USA och Storbritannien. 

Som undersökningen från CDC visar är det inte av en annan man utan 97% uppgav att förövaren var en kvinna.  Så det du säger stämmer inte med den studien. Sen är problematiken också att mörkertalet bland män är enormt, rättsväsendet tar det inte på allvar. Så nej det är inte så enkelt som att kvinnor är mer utsatta än män utan sanningen är nog att det är närmare än vad vi tror mellan könen. 

40% är siffran The Guardian anger.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Nej) skrev 2023-02-05 14:50:35 följande:
    Vad är du ute efter? Du undrar om vi finns, ja det finns vi. Hur många bra män som helst faktiskt. 

Frågan du bör ställa dig är varför du väljer fel män när det finns generösa, trevliga, omtänksamma män ute på "marknaden". 

Så många gånger man hört som ung, varför kan jag inte hitta någon som dig från kvinnor. Utan att komma på idén att jag var ledig eller göra ett försök. 

Istället föll de ständigt för samma typ av män som alltid behandlade dem som skit. Gör bättre val så hittar du en bättre man. 

Jag är ute efter att folk i relationer ska svara och främst kvinnor.

Är du en sk ?snäll kille? som inte är så snäll egentligen? Låter som att du har något agg mot kvinnor som inte valt dig.Tar inte råd från incels 

• Anonym (Nej)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-02-05 15:25:24 följande:

Är du en sk ?snäll kille? som inte är så snäll egentligen? Låter som att du har något agg mot kvinnor som inte valt dig.Tar inte råd från incels 

Nja jag är gift så "incel" är jag inte om inte det ordet bytt betydelse. Har aldrig varit arg på kvinnor för att de valt någon annan. Däremot lite trött på att det blir samma sak för en del kvinnor. Väljer precis samma typ av man som den förra och undrar varför inget förändras. 

Min gissning är att du gör det här misstaget och det är trist för dig men det går att förändra genom att som Bka säger, gå till en psykolog och försök bryta dina invanda mönster. 

Däremot tar jag illa vid mig av att du kallar mig för incel och tycker du kan be om ursäkt för det faktiskt. 
  • Kockobello

Jag har en bra man. Känner inga sådana du skriver om.
  • Anonym (Rebecka)

Hemma hos mig finns en sån man. Jag raggade upp en feminist. Det bästa jag har gjort. Han är snäll och snygg. Och musiker. Nu är han och veckohandlar. 

• Anonym (Rebecka)
    Anonym (Rebecka) skrev 2023-02-05 15:45:36 följande:

Hemma hos mig finns en sån man. Jag raggade upp en feminist. Det bästa jag har gjort. Han är snäll och snygg. Och musiker. Nu är han och veckohandlar. 

PS. Det finns så klart bra män som inte kallar sig feminister också!
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Nej) skrev 2023-02-05 15:39:12 följande:
    Nja jag är gift så "incel" är jag inte om inte det ordet bytt betydelse. Har aldrig varit arg på kvinnor för att de valt någon annan. Däremot lite trött på att det blir samma sak för en del kvinnor. Väljer precis samma typ av man som den förra och undrar varför inget förändras. 

Min gissning är att du gör det här misstaget och det är trist för dig men det går att förändra genom att som Bka säger, gå till en psykolog och försök bryta dina invanda mönster. 

Däremot tar jag illa vid mig av att du kallar mig för incel och tycker du kan be om ursäkt för det faktiskt. 
    Jag väljer inte samma typ av man dessvärre,jag går redan hos psykolog,en manlig,som säger att det är rimligt att jag känner som jag gör och att en av orsakerna till att han har jobb är att män beter sig som dom gör.
  • Kockobello

Hör du inte själv hur du låter?

Varför skulle en vettig man vilja involvera sig med någon med din attityd? 
  • Anonym (Undrar)
    Kockobello skrev 2023-02-05 16:09:48 följande:
    Hör du inte själv hur du låter?

Varför skulle en vettig man vilja involvera sig med någon med din attityd? 
    Vilka vettiga män?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-02-05 15:57:58 följande:
    Jag väljer inte samma typ av man dessvärre,jag går redan hos psykolog,en manlig,som säger att det är rimligt att jag känner som jag gör och att en av orsakerna till att han har jobb är att män beter sig som dom gör.
    De har uppenbarligen något gemensamt, att inte kunna vara det du behöver. Du kan också ha haft riktig otur, det händer tyvärr. Ha hopp, det finns bra killar men tyvärr blir det ju äldre man blir svårare och svårare att hitta någon ledig. 

De som är snälla på riktigt brukar upptäckas efter 25 år och sedan blir det svårare. Men de finns. 
Svar på tråden Finns det BRA relationer/män?