• Anonym (Undrar)

Finns det BRA relationer/män?

Jag börjat på riktigt ifrågasätta om det finns bra män,som delar ansvar i hemmet och inte är lata som gör sin del utan att man behöver påminna,som är ödmjuka,som inte blir sur när man inte vill ha sex,som vill ha gemensam rättvis ekonomi,som inte har aggressionsproblem,är det någon som träffat en sånn?

Vart är alla människor med bra relationer? Även runt om mig i verkliga livet verkar det vara brist på det.

• Svar på tråden Finns det BRA relationer/män?
  • Anonym (badaboom)
    Kermit1561 skrev 2023-02-07 14:23:33 följande:
    Ja, naturligtvis "vet" du hur det ser ut i verkligheten. Det är det som är ditt och dina gelikars problem, ni har redan bestämt er för hur verkligheten ser ut så därför tar ni inte till er nya resultat som visar att verkligheten är mycket mer komplicerad. Det är samma sak med SD-are och invandring, du har män som syndabockar och de har invandrare, ni är av samma skrot och korn. Populister.

Dina länkar påminner mig om vilken uppmärksamhet slagen dam fick på sin tid, hur den ansågs visa hur utsatta kvinnor var trots att den inte alls undersökte hur män har det. Uppenbarligen får män skylla sig själva i din värld. Jag minns också hur Petra Östergren blev utmobbad av de där samhällsdebattörerna du vurmar för när hon påpekade att relationsvåld var lika vanligt i lesbiska relationer. Du representerar en reaktionär världbild där kvinnor är goda och män onda. 
    Tack o lov går det långsamt åt rätt håll, Fi är borta och allt färre kallar sig feminister eftersom det är tydligt hur verklighetsfrån den är. Allt mer forskning kring jämlikhet görs av t.ex nationalekonomer som inte är lika ideologisk vinklade som genusforskare är.

Det är talande att du anklagar andra för att vara faktaresistent när du själv så tydligt är det och anklagar oss för att tycka synd om män när du själv sätter på dig den kvinnliga offerkoftan. 
    Bristen på självinsikt är monumental. 

+1

Håller med, att försöka föra en rationell och objektiv diskussion med feminister är som att prata med en religiös fundamentalist, allt bygger på tro, fakta är irrelevant. Man har sanning klar för sig och den håller man fast vid till varje pris. Och givetvis ger det dem rätt att bete sig 10 ggr värre än det man säger sig kämpa emot för de tillhör "de goda". Samma kategoriska mentalitet, samma totala avsaknad av objektivitet, och samma faktaresistens.
  • Anonym (Bka)

Mitt liv är fullt med bra män. Intelligenta, ödmjuka, mot våld och flera uttalade feminister. Vuxit upp med bra män omkring mig. Men jag har också sett motsatsen. Organisationer som WHO, vår regering,FN, EU mfl har redan sett och tagit ställning för en viktig fråga. Men inte ni. För ni anser att problemet finns inte, män som inte vill erkänna det resten av världen vet. 

Om inte världens samtliga erkända människorättsaktörer kan övertyga er. Då finns det ingen som kan det. 

Tragiska. Jag tänker sluta läsa tråden, av det enkla skälet. Det skulle inte spela någon roll vilka fakta som presenteras. 

• Kermit1561
    Anonym (Bka) skrev 2023-02-07 15:46:05 följande:

Mitt liv är fullt med bra män. Intelligenta, ödmjuka, mot våld och flera uttalade feminister. Vuxit upp med bra män omkring mig. Men jag har också sett motsatsen. Organisationer som WHO, vår regering,FN, EU mfl har redan sett och tagit ställning för en viktig fråga. Men inte ni. För ni anser att problemet finns inte, män som inte vill erkänna det resten av världen vet. 

Om inte världens samtliga erkända människorättsaktörer kan övertyga er. Då finns det ingen som kan det. 

Tragiska. Jag tänker sluta läsa tråden, av det enkla skälet. Det skulle inte spela någon roll vilka fakta som presenteras. 

Fast det är ju du som förnekar existensen av ett problem. Det är du som hävdar att det bara handlar om att kvinnor hotar med skilsmässa när män är utsatta. 

Ja, du, du har samma åsikter som en massa gamla gubbar och gummor som sitter i toppen och som alltid ligger efter. Det säger nånting om dig. Att kvinnor är värnlösa och behöver beskyddas medans män skall klara sig själva är ingen progressiv åsikt, det är reaktionär konservatism. Det är den falangen du tillhör. 
    Men så är det med många, det enkla lockar, enkla saningar, traditionella, det goda och det onda, det gör världen lättare att förstå, även om det är en förljugen bild.
    Populism, som sagt.  
  • ClumsySmurf
    Anonym (badaboom) skrev 2023-02-07 15:09:56 följande:
    +1

Håller med, att försöka föra en rationell och objektiv diskussion med feminister är som att prata med en religiös fundamentalist, allt bygger på tro, fakta är irrelevant. Man har sanning klar för sig och den håller man fast vid till varje pris. Och givetvis ger det dem rätt att bete sig 10 ggr värre än det man säger sig kämpa emot för de tillhör "de goda". Samma kategoriska mentalitet, samma totala avsaknad av objektivitet, och samma faktaresistens.
    Tror alla i tråden fattade snabbt att hon är feminist men om feministen inte pissat på män, haft bättre koll, varit logisk och ärlig hade ingen märkt att hon är feminist så det finns antagligen ett okänt mörkertal med vettiga feminister.
  • Anonym (badaboom)
    ClumsySmurf skrev 2023-02-07 16:43:07 följande:
    Tror alla i tråden fattade snabbt att hon är feminist men om feministen inte pissat på män, haft bättre koll, varit logisk och ärlig hade ingen märkt att hon är feminist så det finns antagligen ett okänt mörkertal med vettiga feminister.
    Om de finns så är det då inte på FL iaf, har mött en enda vettig feminist här och det var en tjej som varit med och startat #metoo vågen i Sverige men sedan hoppat av när den togs över av den mer rabiata sorten som tyvärr förvandlar allt de kommer i kontakt med till en shitshow.

I vanlig ordning överöstes hon av påhopp, gliringar, cynism av en flock andra feminister. 
  • Anonym (badaboom)
    Anonym (Bka) skrev 2023-02-07 15:46:05 följande:

Föga förvånande så är "bra människor" enbart såna som delar din ideologi. Din värld är som sagt väldigt begränsad och svartvit.
  • Anonym (LK)

Visst finns de!
    Min man skulle aldrig låta sig snuvas på sin del av föräldraledigheten och när jag är gräsänka så slutar min självrengörande diskbänk att fungera. Flört Han använder sin viljestyrka till att vara lösa problem, omtänksam och stöttande. Ja, intelligent och intellektuell också förstås. Han håller min frustrerande mamma på gott humör när jag själv håller på att koka över - och lyckas få ut henne genom dörren så hon tror att det var hennes idé och att vi är ledsna över att hon måste gå. Tungan ute
    Vi har hållit varandras ryggar genom arbetslöshet, släktproblem och diagnos-barn. Trodde aldrig att jag skulle uppskatta min man för att han skulle kunna extraknäcka som specialpedagog.
    Jag är så tacksam!

• Aviga

Visst finns det underbara män och om vi inte hade goda relationer så borde väl skilsmässostatistiken vara betydligt högre. 

Det finns en hel massa underbara män och kvinnor i goda relationer. Har varit gift i snart 40 år med samme man. Vi haft våra toppar såväl som dalar men vi har inte gett upp.

När vi träffades för länge sedan var han bortskämd av sin mamma. Han hade aldrig rört en dammsugare, visste inte hur en tvättmaskin fungerade. Idag är det han som står för både dammsugning och tvätten. 

När han blev pappa så fanns inte möjligheten att dela på föräldraledigheten men ha ställde upp så mycket han kunde.

När vår son för 1 år sedan själv blev pappa så var han den förste att förklara hur viktigt det är att båda föräldrarna delar lika på ledigheten. 

Ja det finns tusen saker till jag kan räkna upp och märk väl han är inte det minsta ovanlig 

Svenska män är inte generellt dåliga män 
    Svenska kvinnor är inte generellt gnälliga 

• Anonym (Y)

Ja det finns bra män och bra relationer. Om du inte hittar det bör du se över ditt val av män.

• Anonym (Jo)
    Aviga skrev 2023-02-07 18:21:32 följande:
    Visst finns det underbara män och om vi inte hade goda relationer så borde väl skilsmässostatistiken vara betydligt högre. 

Det finns en hel massa underbara män och kvinnor i goda relationer. Har varit gift i snart 40 år med samme man. Vi haft våra toppar såväl som dalar men vi har inte gett upp.

När vi träffades för länge sedan var han bortskämd av sin mamma. Han hade aldrig rört en dammsugare, visste inte hur en tvättmaskin fungerade. Idag är det han som står för både dammsugning och tvätten. 

När han blev pappa så fanns inte möjligheten att dela på föräldraledigheten men ha ställde upp så mycket han kunde.

När vår son för 1 år sedan själv blev pappa så var han den förste att förklara hur viktigt det är att båda föräldrarna delar lika på ledigheten. 

Ja det finns tusen saker till jag kan räkna upp och märk väl han är inte det minsta ovanlig 

Svenska män är inte generellt dåliga män 
    Svenska kvinnor är inte generellt gnälliga 
    Härlig läsning
  • Anonym (Hhg)

Du vill att han ska vara generös med ekonomin, men du vill inte vara generös med sex och hemarbete...
    Tycker du verkar vara väldigt ego och bara ser till dig själv.

• Kockobello
    Anonym (Hhg) skrev 2023-02-07 19:28:27 följande:

Du vill att han ska vara generös med ekonomin, men du vill inte vara generös med sex och hemarbete...
    Tycker du verkar vara väldigt ego och bara ser till dig själv.

Tror att dessa kvinnor som bara ska ha och ha får det svårt i slutändan. Erbjuder man ingenting själv får man inte någonting tillbaka heller, så att säga.
  • Anonym (Hhg)
    Kockobello skrev 2023-02-07 19:34:28 följande:
    Tror att dessa kvinnor som bara ska ha och ha får det svårt i slutändan. Erbjuder man ingenting själv får man inte någonting tillbaka heller, så att säga.
    Nej, jag förstår varför hon har haft relationsproblem med flera olika män och varför "bra män", som faktiskt kan välja,  väljer andra kvinnor än henne. 
  • Anonym (Exfru)

Nej det finns inte och det märker man bäst ju äldre man blir.

• Tom Araya
    Anonym (Undrar) skrev 2023-02-04 21:38:37 följande:
    Finns det BRA relationer/män?

Jag börjat på riktigt ifrågasätta om det finns bra män,som delar ansvar i hemmet och inte är lata som gör sin del utan att man behöver påminna,som är ödmjuka,som inte blir sur när man inte vill ha sex,som vill ha gemensam rättvis ekonomi,som inte har aggressionsproblem,är det någon som träffat en sånn?

Vart är alla människor med bra relationer? Även runt om mig i verkliga livet verkar det vara brist på det.

Jag tycker att jag är en sådan man du beskriver.
    Dock vill jag inte vara ihop med en kvinna vars sexlust är långt ifrån min. Men jag har aldrig gnällt eller blivit arg för att hon någon gång inte vill eller orkar. 
Svar på tråden Finns det BRA relationer/män?