• Anonym (Undrar)

Finns det BRA relationer/män?

Jag börjat på riktigt ifrågasätta om det finns bra män,som delar ansvar i hemmet och inte är lata som gör sin del utan att man behöver påminna,som är ödmjuka,som inte blir sur när man inte vill ha sex,som vill ha gemensam rättvis ekonomi,som inte har aggressionsproblem,är det någon som träffat en sånn?

Vart är alla människor med bra relationer? Även runt om mig i verkliga livet verkar det vara brist på det.

• Svar på tråden Finns det BRA relationer/män?
  • Anonym (motvals)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-02-06 14:09:37 följande:
    Jag kan hålla med om att när man klagar på hur sin man staplar upp disken eller att han bara lagar kötträtter då blir det lite löjligt,men det jag tar upp är beteendeproblem.Hur uppfostrar männen deras söner då?
    Det håller jag verkligen med om. 

I ett tidigare förhållande upptäckte jag att mannen i fråga så gott som alltid "gaddade ihop sig med andra män" i diskussioner. Tror aldrig att han öppet kunde hålla med mig. När det bara var vi två var han hur vettig som helst

Jag tror att den typen av mentalitet  finns både  i det stora och det lilla. I ett samhällsperspektiv innebär det att jämställdhetsarbetet går trögare 
  • TvillingmammaVästgöte

Finns väl inte så många som har en perfekt och livslång relation där båda parter är perfekta? Jag har brister och min man också.
    Vi tycker båda att vi gör mest i hemmet och att den andre inte prioriterar det som är viktigt. Man ser ju bara det man själv gör , inte vad den andre gör. 

Jag tror också att man påverkas jättemycket av hur det var i ens ursprungsfamilj, när man växte upp. Min man är välutbildad och jämställd, han lagar mat och diskar. Men han tycker egentligen innerst inne att det är lite konstigt, hans pappa gjorde ju inget i köket, mamman var hemmafru. 

Upplever att det är olika i olika samhällsklasser, jämställdheten har nog kommit längst i den utbildade medelklassen. I överklassen är det mindre jämställt, det ser jag på sommaren. Jag har lantställe där riktigt rika stockholmare har sina lantställen. Man ser tex på restaurangerna att det är bara mammorna som tar hand om barnen, skiljer sig från de medelklass och akademikerkretsar som jag normalt rör mig i. På mitt jobb delar nu de unga akademikerna helt både på föräldrapenning och Vab. 

Min man kommer från riktiga landsbygden, de som bor kvar där av männen har egna firmor i praktiska yrken, jobbar massor av timmar och tar inte så mycket hand om hem och barn. 

• Kermit1561
    Anonym (Bka) skrev 2023-02-06 15:41:34 följande:

Går tyvvärr inte att citera Smurfen. Men var tredje kvinna, drygt 30 % är en siffra som presenteras på många ställen. Den är dock på många sätt inte korrekt. Mörkertalet är stort och i delar av världen så nämns så stor andel som 70%, eller 7 av 10 kvinnor och flickor utsätts för våld under sin livstid. Här är en av källorna. Finns massor av organisationer som kommit fram till samma, eller högre siffra. I det här fallet presenterat av FN:   www.unwomen.se/un-womens-arbete/un-women/vald-mot-kvinnor-och-flickor/

När det gäller obetalt hemarbete så skilde det enligt scb (de får uppdraget med jämna mellanrum av regeringen att undersöka hur det ligger till i svenska hushåll med arbetsfördelning). I snitt ägnade män ca 1,5 timme mindre i veckan på obetalda hushållssysslor när heterosexuella par flyttar ihop. Det verkliga glappet kommer med barnen. Efter föräldraledigheten och med två heltidsarbetande så lägger pappan i snitt ca 5 timmar mindre än kvinnan i veckan på hushållsarbetet när paret har två barn under 7 år. forte.se/artikel/kvinnors-karriarer-hammas-av-obetalt-hemarbete/
    Det är scb som står för statistiken men här har det skrivits i en artikel. Just den här från 2016. Scb konstaterar att mönstret är i princip oförändrat. Ny undersökning genomfördes 2021 kom ut 2022. Samma lika tyvärr. 

En senare artikel som bekräftar sista undersökningen. forte.se/artikel/foraldraskap-triggar-ojamn-fordelning-av-hushallsarbete/

Scb är hyfsat bra på undersökningar och statistik. Men med tillräckligt stor faktaresistensen så kan man säkert dissa det med. 

Varifrån får du 7% av männen som utsätter 30 % av Sveriges kvinnor för våld i nära relationer? 

Och när man pratar om 17 % av männen som utsatts för våld, så är det framförallt männen som hotats om våld, hotats om skilsmässa eller annat ganska i jämförelse milt våld. Kvinnor, de 25 %, utsätts i sin tur för systematiskt grovt våld. Så det är som att jämföra äpplen och päron. 

Män yrkesarbetetar mer än kvinnor gör, totalt sett jobbar kvinnor och män lika mycket. 

Män står för det grova våldet (inte så konstigt, de är fysiskt starkare), men lindrigt vål från kvinnor mot män är lika valigt som det omvända. Så det är inte så att kvinnor är mindre våldsbenägna, de är bara fysisk svarage och orsakar därför mindre (fysisk) skada. 

Relationsvåld är dessutom vanligast i lesbiska förhållanden och minst vanligt i manliga homosexuella förhållanden. 

Inte så konstigt egentligen, flickor får ju inte lära sig att inte slå pojkar på samma sätt som pojkar får lära sig att det är fegt att slå tjejer. 

• Anonym ((V))

Har en magisk man! Skrattar jämt med honom. Vi har aldrig bråkat om hushållsarbete och sånt. Det faller sig naturligt och vi delar på det mesta i slutändan. Hellre gick han nog naken på stan än att inse att han lämnat över hela julen åt mig typ. Han skulle aldrig röja köket utan att faktiskt torka alla bänkskivo eller sopa golvet  ordentligt först. Han rensar avlopp, rengör fläkten, passar på att hänga tvätten om han passerar en maskin som är klar osv. Alltså på eget initiativ. Jag har aldrig någonsin bett honom städa och han har aldrog någonsin bett mig göra det heller. Ändå gör vi typ hälften var.  Han är en ömsint älskare med fokus på min njutning som ändå kan ta det han vill ha, perfekt avvägning för mig. Vi kan ha sex med bara fokus på mig tills jag kommer utan att han begär något själv. Likadant går ju åt andra hållet med givetvis. Det faller sig naturligt. Sex hemma hos oss  handlar inte om att komma utan om att njuta och det gör hela skillnaden. Han prioriterar tid med barnen. Kan prata känslor och han kan lyssna. Han gråter till fina filmer och Känner starkt för sina  vänner när ngt händer. Ställer alltid  upp. Han kan skrattande leka klä på sig mammas alla klänningar med yngsta så att den kiknar av skratt och skulle inte sluta om en kompis kom förbi. Han vågar säga ifrån när han tycker vänner gått för långt. Det är det få män i mitt liv som vågat. Det här kombinerar han med intelligens, humor, stark ansvarskänsla för familjen. Han är en naturlig ledare som kan styra upp vilken situation som helst och leda folk när som men som gärna lutar sig tillbaka och låter andra styra om de vill. Han är en stark ledare och en trygg man men är helt utan prestige. Han är stolt över att vara min man och barnens far och han värderar det högre än annat. 

• Anonym (orsakssamband)

ett vanligt problem tycks vara att män inte bidrar hemma till hushållet och tar hand om sina barn. I hög utsträckning fostras barnen alltså av mamman.

Så, varför fostras så många pojkar av sina mammor till att bli så odugliga män?
    (om man nu köper den beskrivningen)

Ni som sitter och klagar på era (och andras) män, att de är så odugliga och inkompletta. Vad gör ni för att fostra era egna pojkar till något annat?

Detta är ju inget nytt fenomen

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym ((V)) skrev 2023-02-07 09:34:12 följande:

Har en magisk man! Skrattar jämt med honom. Vi har aldrig bråkat om hushållsarbete och sånt. Det faller sig naturligt och vi delar på det mesta i slutändan. Hellre gick han nog naken på stan än att inse att han lämnat över hela julen åt mig typ. Han skulle aldrig röja köket utan att faktiskt torka alla bänkskivo eller sopa golvet  ordentligt först. Han rensar avlopp, rengör fläkten, passar på att hänga tvätten om han passerar en maskin som är klar osv. Alltså på eget initiativ. Jag har aldrig någonsin bett honom städa och han har aldrog någonsin bett mig göra det heller. Ändå gör vi typ hälften var.  Han är en ömsint älskare med fokus på min njutning som ändå kan ta det han vill ha, perfekt avvägning för mig. Vi kan ha sex med bara fokus på mig tills jag kommer utan att han begär något själv. Likadant går ju åt andra hållet med givetvis. Det faller sig naturligt. Sex hemma hos oss  handlar inte om att komma utan om att njuta och det gör hela skillnaden. Han prioriterar tid med barnen. Kan prata känslor och han kan lyssna. Han gråter till fina filmer och Känner starkt för sina  vänner när ngt händer. Ställer alltid  upp. Han kan skrattande leka klä på sig mammas alla klänningar med yngsta så att den kiknar av skratt och skulle inte sluta om en kompis kom förbi. Han vågar säga ifrån när han tycker vänner gått för långt. Det är det få män i mitt liv som vågat. Det här kombinerar han med intelligens, humor, stark ansvarskänsla för familjen. Han är en naturlig ledare som kan styra upp vilken situation som helst och leda folk när som men som gärna lutar sig tillbaka och låter andra styra om de vill. Han är en stark ledare och en trygg man men är helt utan prestige. Han är stolt över att vara min man och barnens far och han värderar det högre än annat. 

Låter fantastiskt. 

Det bästa för att uppfostra bra män är nog att försöka ge pojkarna en bra självkänsla. Trygga män med bra självkänsla behöver inte trycka ner andra för att må bra. 

• Anonym (Bka)

Ni har ju inte läst artiklarna och kommer med avfärdranden. 
     Ni har inga argument emot, ön mindre presenterar ni några källor. Jag har redan presenterat ett tiotal artiklar som verifierar mina påståenden. Läs tidigare inlägg om svenska siffror. I de allra flesta påståenden är siffrorna i underkant. Tex who  (leta och läs själv) säger 30-60 procent istället för var tredje kvinna. 

FN och SCB är vedertagna och trovärdiga källor.Att ni inte godtar dem säger mycket om er. 

Ni gör ju bort er och andra män med era påståenden. 

Kvinnor slås halvt ihjäl. Män blir hotade med skilsmässa. Och det jämför ni. Det är att jämföra äpplen och päron. 

Du som skrev om bananer och äpplen. Du vill ju inte föra diskussion, enbart tysta. 

Men man förstår att andra inte vill ge sig in i debatten med er. Den är så korkad från ert håll att den är överflödig.

• Kermit1561
    Anonym (Bka) skrev 2023-02-07 11:03:27 följande:

Ni har ju inte läst artiklarna och kommer med avfärdranden. 
     Ni har inga argument emot, ön mindre presenterar ni några källor. Jag har redan presenterat ett tiotal artiklar som verifierar mina påståenden. Läs tidigare inlägg om svenska siffror. I de allra flesta påståenden är siffrorna i underkant. Tex who  (leta och läs själv) säger 30-60 procent istället för var tredje kvinna. 

FN och SCB är vedertagna och trovärdiga källor.Att ni inte godtar dem säger mycket om er. 

Ni gör ju bort er och andra män med era påståenden. 

Kvinnor slås halvt ihjäl. Män blir hotade med skilsmässa. Och det jämför ni. Det är att jämföra äpplen och päron. 

Du som skrev om bananer och äpplen. Du vill ju inte föra diskussion, enbart tysta. 

Men man förstår att andra inte vill ge sig in i debatten med er. Den är så korkad från ert håll att den är överflödig.

Citat från dina länkar "I Sverige arbetar visserligen män och kvinnor ungefär lika mycket totalt sett, däremot finns det skillnader i hur den totala arbetstiden fördelar sig mellan betalt och obetalt arbete. "

Det är inte statistiken kring hemarbetet jag betvivlar, det är tolkningen av statistiken. 

Här lite fler citat:
    bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/vald-i-nara-relationer.html 

"I Brås nationella kartläggning av brott i nära relationer (2014) uppgav 6,8 procent av befolkningen att de utsattes för brott i en nära relation under 2012. Andelen kvinnor som utsattes för brott i en nära relation under 2012 var i princip jämnstor med andelen utsatta män (7,0 procent av kvinnorna och 6,7 procent av männen). När man studerar utsatthet för brott i nära relationer under livstiden är det dock en större andel kvinnor som uppger att de varit utsatta; drygt 25 procent av kvinnorna och knappt 17 procent av männen i befolkningen."

Och:
    "Även när man studerar psykiskt våld och fysiskt våld separat visar sig utsattheten under 2012 vara jämnt fördelad mellan könen; 6,8 procent av kvinnorna och 6,2 procent av männen utsattes för psykiskt våld, medan 2,2 procent av kvinnorna och 2,0 procent av männen utsattes för fysiskt våld."

Du är bara intresserad av att göra män till syndabockar, det du ägnar dig åt är ren och skär populism. 

• Anonym (Bka)

Jag har redan kommenterat just det om 17%, män blir hotade med skilsmässa och kvinnor måste söka vård för de blir systematiskt misshandlade. Äpplen och päron. 

Du väljer undersökningar som är klart missvisande. I princip samtliga större undersökningar som görs visar på stora skillnader. Kvinnor och barn är de som är utsatta. Inte män. 
    Män utsätts mest ute i samhället för våld. Av män. 

Män är tyvärr överrepresenterade som förövare i våld och övergrepp. De

• Anonym (Bka)

Tror de flesta män i den här tråden behöver ägna sig åt att lyssna mer, ta in fakta. Lösa mer. Inse och ta ställning. Sjuk diskussion. 

Svar på tråden Finns det BRA relationer/män?