Anonym (Bka) skrev 2023-02-05 16:16:52 följande:
97 % av det sexuella våldet mot män begås av kvinnor, ja. Men män utsätts bara för en tiondel av det sexuella våld som kvinnor utsätts för. EN TIONDEL.
Men sett till fysiskt våld (som är lättare att mäta än sexuellt, då statistiken grundar sig mycket på vem som vårdats eller dött av våld,) där är kvinnors utsatthet i nära relationer så är det män som är förövare. Det blir jämnare om vi förutsätter att hot om våld, utfrysning och hot om skilsmässa (som män ofta utsatts för av kvinnor om vi pratar utsatthet) jämställs med systematisk grovt, upprepat och kontrollerande våld där kvinnor utsätts för det senare av män. Se regeringens utlåtanden på senare tid.
Så om en man halvt slår ihjälp en kvinna vid upprepade tillfällen så jämför man det med att hon hotar med skilsmässa eller ger honom silent treatment. Hmm. Jag är inte helt med på att de ska jämföras. Men det är underlaget som du syftar till med dina studier. De ska inte jämföras på samma dag om du frågar de flesta experter. Att kvinnor utsätts för så mycket grövre våld gör att det också anses som ett större problem och kräver därför också många fler och omfattande insatser. Därav målen. WHO bland annat anser att det är odiskutabelt.
När de gäller fysiskt våld också utanför hemmet är män fortfarande överrepresenterade som förövare. Och ur ett samhällsperspektiv så handlar det också om ekonomi, plats i samhället och möjlighet att göra sig hörd. Där har kvinnor fortfarande hästlängder kvar till jämställdhet.
Men för att återgå till tråden. Överlag är män i långt större utsträckning förövaren. Därav relevansen i TS fråga.
Vad ska ni göra istället för att säga "inte alla män"? Återkommer med uppsats vid annat tillfälle.
Den här tråden var för TS. Det räcker att säga ja de finns. Hon vill främst höra från kvinnor.
Jag fyller i. De finns.
De allra flesta som medvetet dödar sina egna spädbarn är
kvinnor. Är det nog med grund för att ifrågasätta hela det kvinnliga könet som barnamördare?
Jag är den sista att förringa våld mot kvinnor, mor min vart slagen av farsan som blev dömd efter mitt vittnesmål. MEN bara för att män är starkt överrepresenterade i procent, betyder inte det att man kan förutsätta att alla män är sådana. Män är även starkt överrepresenterade i självmord, betyder det att vi måste ha koll på alla män så de inte skjuter skallen av sig?
Använder vi siffror, MAO grundskolematte, ser det illa ut när vi ser att 80% av alla självmord begås av män. Men tittar vi sedan på hur många procent av männen som faktiskt tar livet av sig och det är mindre än 0.1 procent av alla män, så blir det inte relevant att ta hänsyn till i fråga om män som grupp. Att jag tog det som exempel att räkna på är för att mäns våld mot kvinnor är ett mer laddat ämne, och jag vill inte göra en obetydlig siffra av våldsoffer, men ändock, du kan inte låta en så liten del av männen vara representater för i helhet, det är så enormt korkat stånkat finner inga ord.