Anonym (Bka) skrev 2023-02-06 15:41:34 följande:
#108Går tyvvärr inte att citera Smurfen. Men var tredje kvinna, drygt 30 % är en siffra som presenteras på många ställen. Den är dock på många sätt inte korrekt. Mörkertalet är stort och i delar av världen så nämns så stor andel som 70%, eller 7 av 10 kvinnor och flickor utsätts för våld under sin livstid. Här är en av källorna. Finns massor av organisationer som kommit fram till samma, eller högre siffra. I det här fallet presenterat av FN: www.unwomen.se/un-womens-arbete/un-women/vald-mot-kvinnor-och-flickor/
När det gäller obetalt hemarbete så skilde det enligt scb (de får uppdraget med jämna mellanrum av regeringen att undersöka hur det ligger till i svenska hushåll med arbetsfördelning). I snitt ägnade män ca 1,5 timme mindre i veckan på obetalda hushållssysslor när heterosexuella par flyttar ihop. Det verkliga glappet kommer med barnen. Efter föräldraledigheten och med två heltidsarbetande så lägger pappan i snitt ca 5 timmar mindre än kvinnan i veckan på hushållsarbetet när paret har två barn under 7 år. forte.se/artikel/kvinnors-karriarer-hammas-av-obetalt-hemarbete/
Det är scb som står för statistiken men här har det skrivits i en artikel. Just den här från 2016. Scb konstaterar att mönstret är i princip oförändrat. Ny undersökning genomfördes 2021 kom ut 2022. Samma lika tyvärr.
En senare artikel som bekräftar sista undersökningen. forte.se/artikel/foraldraskap-triggar-ojamn-fordelning-av-hushallsarbete/
Scb är hyfsat bra på undersökningar och statistik. Men med tillräckligt stor faktaresistensen så kan man säkert dissa det med.
Varifrån får du 7% av männen som utsätter 30 % av Sveriges kvinnor för våld i nära relationer?
Och när man pratar om 17 % av männen som utsatts för våld, så är det framförallt männen som hotats om våld, hotats om skilsmässa eller annat ganska i jämförelse milt våld. Kvinnor, de 25 %, utsätts i sin tur för systematiskt grovt våld. Så det är som att jämföra äpplen och päron.
"
Just den här från 2016"
"
En senare artikel som bekräftar sista undersökningen"
"
Samma lika tyvärr. "
"
Scb är hyfsat bra på undersökningar och statistik"
ClumsySmurf skrev 2022-12-06 00:30:32 följande:
#2251Jag vill påstå att kvinnor lägger ner mindre tid på att kolla den statistiken på SCB men jag vet inte om det är sant.
De skiljer några minuter för 2022 och de feminister som skrivit artiklarna skiter fullständigt i orsaken till siffrorna och vad kvinnor själva vill, Det som beror på orättvisor (verkliga glappet) är svårt att säga. Män jobbar mer, är det orättvist mot män?
"
Varifrån får du 7% av männen som utsätter 30 % av Sveriges kvinnor för våld i nära relationer?"
Varifrån får du 1.5 samma lika tyvärr för 2022? (2016)
Varifrån får du 30 % av Sveriges kvinnor? (UN Women skrev en av tre kvinnor i världen)
Varifrån får du att jag skrivit 7% av männen? (Core skrev att det skiljer 7%)
"
Så det är som att jämföra äpplen och päron. "
Det är du som blandar äpplen med bananer, jag har bara ifrågasatt dina överdrivna siffror och undrat om överdrifterna beror på en toxisk kvinnonorm. Beror kvinnors våld på toxisk femininitet?