• Anonym (Funderar)

Testamente och arv

Hej, min moster dog tidigare förra året.

Nu är jag kallad till en bouppteckning.

Hon bodde i Finland och hade skrivit ett testamente där min andra moster och hennes dotter ska ärva allt, enligt hennes önskan.. Hennes barn dog tidigare och min mamma är död sen länge så jag är arvinge i ledet.

Förut fick jag hem ett brev där hon ville att jag skulle avsäga mig arvet, men jag glömde av att skicka tillbaka detta och sen plötsligt dog hon..

Så nu står jag här och antingen så vill dom att jag tar del av bouppteckning ( kan inte åka dit, kan inte ens finska) eller bara skriver under att jag avsäger mig arvet.

Skulle ni skrivit under, jag menar att det var hennes önskan.

Vi har just inte haft kontakt. Vet bara att hon ägde en lägenhet i Helsingfors och hennes man var äldre och chef innan han dog..

• Svar på tråden Testamente och arv
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Jur) skrev 2023-02-11 14:13:12 följande:
    Vari ligger omoralen att följa lag och testamente? 
    Testamentet säger ju att TS inte ska ha någonting. Dom har inte ens haft kontakt. Den avlidna vill att hennes tillgångar ska gå till specifik anhörig i finland INTE till TS. Att bestrida är alltså att gå emot den avlidnas vilja och enligt mig moraliskt fel. 
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Eh) skrev 2023-02-11 14:27:44 följande:
    Testamentet säger ju att TS inte ska ha någonting. Dom har inte ens haft kontakt. Den avlidna vill att hennes tillgångar ska gå till specifik anhörig i finland INTE till TS. Att bestrida är alltså att gå emot den avlidnas vilja och enligt mig moraliskt fel. 
    Damen kanske ville att lag och testamente skulle gälla
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 11:25:36 följande:

Fast riktigt så var det inte. Frågorna är lite för många om det gått rätt till.

Det finns ingen lag som säger att jag behöver godkänna min moster och hon som ärver som boupptecknare utan vi kan be någon annan göra det. 

Dels har mostern som sköter bouppteckningen och står som arvtagare redan en gång lurat dom när deras pappa dog..

klart att man funderar om den människan är att lita på.. 

Personen som dog har skickat brev till dig när hon var vid liv där hon bett dig avskriva dig från arv? Ni har inte haft någon kontakt. Antagligen har hon haft kontakt med sina anhöriga i finland. Varför vill du ens ha någons pengar som du inte ens haft kontakt med? Det är osmakligt och girigt. 

Hade det varit närmre, om ni haft tät kontakt, om du varit där och behjälpsam i hennes liv etc då hade mitt svar varit annorlunda men nu är du som en främling för henne och hon har klart uttryckt sin vilja genom brev och testamente så det borde vara en ickefråga.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Jur) skrev 2023-02-11 14:30:43 följande:
    Damen kanske ville att lag och testamente skulle gälla
    Och testamentet säger väl att TS inte ska få någonting? Hon har ju - när hon var vid liv bett TS avsäga sig från arvet.
  • Ensam hemma
    Anonym (Eh) skrev 2023-02-11 14:27:44 följande:

Klart att den som upprättat ett testamente vill att det ska gälla.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 13:56:01 följande:

Fast nu har jag läst på lite och funderar lite.

i det här fallet finns ju ingen bröstarvinge och då går arvsledet in.. rätt?

Även fast ett testamente är skrivet så kan jag ju ändå begära jämkning av testamentet om jag kan läsa mig till rätt.

Ja eftersom det inte finns barn, går det vidare arvsklass per arvsklass, till föräldrar (finns inte antar jag), sen syskon (eller syskonbarn om något syskon dött, som i ditt fall).

Visst, du kan begära jämkning. Men om testamentet är korrekt gäller det, och din begäran om jämkning avslås. Hade du varit barn till den avlidna, hade du fått din laglott efter begäran om jämkning. 
  • Anonym (N)

Hade absolut inte avsagt mig något, har du rätt till arv så har du. Vem bryr sig om den märkliga mostern blir sur. Hon har ju säkert lurat sin syster också.

• Anonym (Funderar)
    Anonym (Eh) skrev 2023-02-11 14:34:41 följande:
    Personen som dog har skickat brev till dig när hon var vid liv där hon bett dig avskriva dig från arv? Ni har inte haft någon kontakt. Antagligen har hon haft kontakt med sina anhöriga i finland. Varför vill du ens ha någons pengar som du inte ens haft kontakt med? Det är osmakligt och girigt. 

Hade det varit närmre, om ni haft tät kontakt, om du varit där och behjälpsam i hennes liv etc då hade mitt svar varit annorlunda men nu är du som en främling för henne och hon har klart uttryckt sin vilja genom brev och testamente så det borde vara en ickefråga.
    Det gjorde hon till alla men vi var två som inte svarade på det.
    Allt stod på finska och jag kan på min höjd räkna till tre på finska så det var en anledning. Anledning nr 2 var att jag skulle ta hjälp av nån som kunde finska men det rann ut i sanden, sen glömdes det bort.. 
    det här brevet fick vi förra våren. Hon dog i Juli så tid emellan var kort.. 

syskon finns utspritt lite här och var så jag vet faktiskt inte hur de andra gjort då kontakten inte finns..

man skriver väl inte på saker du inte ens vet vad du skriver på??
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 14:44:54 följande:
    Det gjorde hon till alla men vi var två som inte svarade på det.
    Allt stod på finska och jag kan på min höjd räkna till tre på finska så det var en anledning. Anledning nr 2 var att jag skulle ta hjälp av nån som kunde finska men det rann ut i sanden, sen glömdes det bort.. 
    det här brevet fick vi förra våren. Hon dog i Juli så tid emellan var kort.. 

syskon finns utspritt lite här och var så jag vet faktiskt inte hur de andra gjort då kontakten inte finns..

man skriver väl inte på saker du inte ens vet vad du skriver på??
    Och du brydde dig inte ens tillräckligt för att översätta brevet, det finns översättningprogram, det enda du behöver göra är att slå på kameran så översätter den åt dig. Hon har uttryckt sin vilja och du har inte brytt dig ett piss. Du kanske skulle hört av dig o hört hur hon mår när du får ett sådant brev men nej vi skiter i det o väntar tills personen är död för att försöka knorva åt oss det vi kan mot hennea vilja. Classy......
  • Anonym (Eh)
    Anonym (N) skrev 2023-02-11 14:37:08 följande:

Hade absolut inte avsagt mig något, har du rätt till arv så har du. Vem bryr sig om den märkliga mostern blir sur. Hon har ju säkert lurat sin syster också.

Man kanske ska bry sig om DEN AVLIDNES VILJA. Som klart och tydligt uttryckts.
Svar på tråden Testamente och arv