• Anonym (Funderar)

Testamente och arv

Hej, min moster dog tidigare förra året.

Nu är jag kallad till en bouppteckning.

Hon bodde i Finland och hade skrivit ett testamente där min andra moster och hennes dotter ska ärva allt, enligt hennes önskan.. Hennes barn dog tidigare och min mamma är död sen länge så jag är arvinge i ledet.

Förut fick jag hem ett brev där hon ville att jag skulle avsäga mig arvet, men jag glömde av att skicka tillbaka detta och sen plötsligt dog hon..

Så nu står jag här och antingen så vill dom att jag tar del av bouppteckning ( kan inte åka dit, kan inte ens finska) eller bara skriver under att jag avsäger mig arvet.

Skulle ni skrivit under, jag menar att det var hennes önskan.

Vi har just inte haft kontakt. Vet bara att hon ägde en lägenhet i Helsingfors och hennes man var äldre och chef innan han dog..

• Svar på tråden Testamente och arv
  • Anonym (Eh)

Vad är frågan?! Du funderar på om du på laglig väg ska stjäla en annan människas pengar, som hon inte vill att du ska ha?!

Självklart ska du handla efter den avlidnas vilja. Allt annat är om inte olaglig så moralisk stöld, vafan. Ni har inte ens haft kontakt? 

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 10:48:20 följande:
    Tack, har rådfrågat en jurist över hur vi ska tänka men det lutar åt att vi skriver på så allt blir lugnt.
    onödigt att skapa kaos i en familj där blodsbanden inte finns och man knappt känner varandra.
    Nja kaos blir det väl knappast, men du fördröjer processen i 6 månader till ingen nytta för någon om du inte godkänner testamentet. 
  • Anonym (Sisu)
    Tack, har rådfrågat en jurist över hur vi ska tänka men det lutar åt att vi skriver på så allt blir lugnt.
    onödigt att skapa kaos i en familj där blodsbanden inte finns och man knappt känner varandra.
    Visst är det så, vill man inte ha något, då är allt lugnt.
    Du behöver inte ens åka till bouppteckningen, bara be dom skicka pappren att du avstår, eller skriv under den du fick o skicka tillbaka.

Svårare är det inte.
  • Anonym (Jur)
    Ta det lugnt och stegvis 

Först gå koll på vad dom ingår i bouppteckning
    Sen, vad det skulle innebära om ni följde testamentet och arvslagarna
    Därefter tar du ett beslut om du vill bestrida testamentet, avstå ditt eventuella arv aller något annat som kan vara aktuellt. 
  • Anonym (Sisu)
    Anonym (Sisu) skrev 2023-02-11 11:17:02 följande:
    Visst är det så, vill man inte ha något, då är allt lugnt.
    Du behöver inte ens åka till bouppteckningen, bara be dom skicka pappren att du avstår, eller skriv under den du fick o skicka tillbaka.

Svårare är det inte.
    Glömde, åker du inte dit får dom ändå igenom sitt testamente, dvs om 6 månader är allt deras.
    Kan räcka med bara ett tele samtal, många finnar kan svenska, annars engelska.

Meddela att du inte ska ha något, så är saken ur världen på engång.
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Eh) skrev 2023-02-11 10:51:22 följande:

Vad är frågan?! Du funderar på om du på laglig väg ska stjäla en annan människas pengar, som hon inte vill att du ska ha?!

Självklart ska du handla efter den avlidnas vilja. Allt annat är om inte olaglig så moralisk stöld, vafan. Ni har inte ens haft kontakt? 

Fast riktigt så var det inte. Frågorna är lite för många om det gått rätt till.

Det finns ingen lag som säger att jag behöver godkänna min moster och hon som ärver som boupptecknare utan vi kan be någon annan göra det. 

Dels har mostern som sköter bouppteckningen och står som arvtagare redan en gång lurat dom när deras pappa dog..

klart att man funderar om den människan är att lita på.. 

• Anonym (Funderar)
    Anonym (Eh) skrev 2023-02-11 10:51:22 följande:

nu lär du nog andas. Hur kan man LAGLIGT stjäl menar du?

jag stjäl inget, jag följer lagen 

och om du läser så ska vi skriva på. Så andas. 
  • Anonym (Sisu)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 11:25:36 följande:

Det finns ingen lag som säger att jag behöver godkänna min moster och hon som ärver som boupptecknare utan vi kan be någon annan göra det. 

Dels har mostern som sköter bouppteckningen och står som arvtagare redan en gång lurat dom när deras pappa dog..

Men du kan bara påverka din del, du kan inte påverka för ev andra arvtagare.

Vill inte du ha något, kan dom stryka dig direkt o dela din andel till dom andra.
    Man kan inte tvinga någon att ta arv om man inte vill ha arv.
  • Anonym (Jur)

Ta hjälp av en egen jurist för att säkerställa att allt går rätt till
  • Anonym (Sisu)

Försöker bara hjälpa dig.

Men man ärver inte som boupptecknare, vill ni ha bort henne, ska ni kunna hänvisa till att hon är olämplig. bara tro hon är olämplig är ingen orsak till att hon entledigas.

Arv är inte så komplicerat, man kan göra folk arvlösa via gåvor osv. gäller bara vet hur man ska göra och göra det rätt. gör man inte rätt är en orsak till tvister.

Frågan är egentligen vad du vill med arvet? om jag förstår rätt vill du inte ha arvet, dvs din del.
Svar på tråden Testamente och arv