• Anonym (Funderar)

Testamente och arv

Hej, min moster dog tidigare förra året.

Nu är jag kallad till en bouppteckning.

Hon bodde i Finland och hade skrivit ett testamente där min andra moster och hennes dotter ska ärva allt, enligt hennes önskan.. Hennes barn dog tidigare och min mamma är död sen länge så jag är arvinge i ledet.

Förut fick jag hem ett brev där hon ville att jag skulle avsäga mig arvet, men jag glömde av att skicka tillbaka detta och sen plötsligt dog hon..

Så nu står jag här och antingen så vill dom att jag tar del av bouppteckning ( kan inte åka dit, kan inte ens finska) eller bara skriver under att jag avsäger mig arvet.

Skulle ni skrivit under, jag menar att det var hennes önskan.

Vi har just inte haft kontakt. Vet bara att hon ägde en lägenhet i Helsingfors och hennes man var äldre och chef innan han dog..

• Svar på tråden Testamente och arv
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Sisu) skrev 2023-02-11 11:29:12 följande:
    Men du kan bara påverka din del, du kan inte påverka för ev andra arvtagare.

Vill inte du ha något, kan dom stryka dig direkt o dela din andel till dom andra.
    Man kan inte tvinga någon att ta arv om man inte vill ha arv.
    Nej det är helt sant
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Sisu) skrev 2023-02-11 11:55:20 följande:
    Försöker bara hjälpa dig.

Men man ärver inte som boupptecknare, vill ni ha bort henne, ska ni kunna hänvisa till att hon är olämplig. bara tro hon är olämplig är ingen orsak till att hon entledigas.

Arv är inte så komplicerat, man kan göra folk arvlösa via gåvor osv. gäller bara vet hur man ska göra och göra det rätt. gör man inte rätt är en orsak till tvister.

Frågan är egentligen vad du vill med arvet? om jag förstår rätt vill du inte ha arvet, dvs din del.
    Nej men min andra moster som även hon aldrig skrev på dokumenten är skeptisk till henne då hon lurats förut.. 
    Den personen som gjort bouppteckningen är den dom i det här fallet ska ärva men även hennes dotter..

Nej som jag skrev tidigare, så var min mamma som är död idag inte vatten värd i deras ögon och sågs som svarta fåret. Det har aldrig funnits blodsband i familjen och jag har träffat dom men det är inte så att jag tänker ha kontakt med dom.

jag funderar mest om allt går rätt till.
  • Anonym (Sisu)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 11:56:02 följande:
    Nej det är helt sant
    Genom testamentet ja, nu finns ett testamente som skär ner TS andel från arvslott till laglott, dvs testamentet styr. nu har hon dött och testamentet finns.
    Ta bara Kamprad, var ett mycket enkelt skrivet testamente, han skrev den själv o med vanlig penna. den handlade om hans vilja och inte en massa juridisk skit snack. på så sätt delades världens 5 rikaste mans förmögenhet upp. dvs mycket enkelt skrivet, bara vad han ville med sitt arv.

Det samma gäller för TS, hon kan inte styra mer än sin laglott, skulle hon lyckas få bort testamentet vilket är nästan omöjligt växer den bara till arvslott. 
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Sisu) skrev 2023-02-11 12:11:38 följande:
    Genom testamentet ja, nu finns ett testamente som skär ner TS andel från arvslott till laglott, dvs testamentet styr. nu har hon dött och testamentet finns.
    Ta bara Kamprad, var ett mycket enkelt skrivet testamente, han skrev den själv o med vanlig penna. den handlade om hans vilja och inte en massa juridisk skit snack. på så sätt delades världens 5 rikaste mans förmögenhet upp. dvs mycket enkelt skrivet, bara vad han ville med sitt arv.

Det samma gäller för TS, hon kan inte styra mer än sin laglott, skulle hon lyckas få bort testamentet vilket är nästan omöjligt växer den bara till arvslott. 
    Precis. Jag kan avsäga mig min arvslott och bestrida testamentet och därmed skapa kaos. Det vet jag..

Men jag är inte så pass elak och dum..
  • Anonym (Sisu)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 12:15:06 följande:
    Precis. Jag kan avsäga mig min arvslott och bestrida testamentet och därmed skapa kaos. Det vet jag..

Här har du kamprads testamente , den var laglig o delades som han ville ,  dvs den var mycket enkel . 
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 12:02:17 följande:
    Nej men min andra moster som även hon aldrig skrev på dokumenten är skeptisk till henne då hon lurats förut.. 
    Den personen som gjort bouppteckningen är den dom i det här fallet ska ärva men även hennes dotter..

Nej som jag skrev tidigare, så var min mamma som är död idag inte vatten värd i deras ögon och sågs som svarta fåret. Det har aldrig funnits blodsband i familjen och jag har träffat dom men det är inte så att jag tänker ha kontakt med dom.

jag funderar mest om allt går rätt till.
    Ingen här kan säga om det gått rätt till eller inte. 

FL är fel forum för det, kunskap om finsk arvsrätt är obefintlig. Sen behövs tillgång till handlingar för att göra den bedömningen. 

Vi du ta reda på det måste du ta hjälp av finsk jurist. 
  • Anonym (Sisu)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 12:15:06 följande:

Som sagt bara bestrida ett testamente är enkelt, men få bort den o vinna är inte lika enkelt, dvs, chansen o vinna är inte stor, men försöka kan man, det är allas rätt, det handlar bara om laglott och inte arvslott, dvs hälften av din arvslott.
  • elmadumle

Jag tycker inte du ska avstå din mammas del av arvet, varför det liksom? jag skulle inte ha gjort det, de andra får tycka vad de vill, du har ju rätt att ärva

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Sisu) skrev 2023-02-11 12:11:38 följande:

Nej, bara barn har rätt till laglott, inte TS. 
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Sisu) skrev 2023-02-11 12:21:52 följande:
    Här har du kamprads testamente , den var laglig o delades som han ville ,  dvs den var mycket enkel . 
    Häftigt att se inga konstigheter  
Svar på tråden Testamente och arv