• Anonym (Funderar)

Testamente och arv

Hej, min moster dog tidigare förra året.

Nu är jag kallad till en bouppteckning.

Hon bodde i Finland och hade skrivit ett testamente där min andra moster och hennes dotter ska ärva allt, enligt hennes önskan.. Hennes barn dog tidigare och min mamma är död sen länge så jag är arvinge i ledet.

Förut fick jag hem ett brev där hon ville att jag skulle avsäga mig arvet, men jag glömde av att skicka tillbaka detta och sen plötsligt dog hon..

Så nu står jag här och antingen så vill dom att jag tar del av bouppteckning ( kan inte åka dit, kan inte ens finska) eller bara skriver under att jag avsäger mig arvet.

Skulle ni skrivit under, jag menar att det var hennes önskan.

Vi har just inte haft kontakt. Vet bara att hon ägde en lägenhet i Helsingfors och hennes man var äldre och chef innan han dog..

• Svar på tråden Testamente och arv
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Eh) skrev 2023-02-11 15:19:11 följande:
    Och du brydde dig inte ens tillräckligt för att översätta brevet, det finns översättningprogram, det enda du behöver göra är att slå på kameran så översätter den åt dig. Hon har uttryckt sin vilja och du har inte brytt dig ett piss. Du kanske skulle hört av dig o hört hur hon mår när du får ett sådant brev men nej vi skiter i det o väntar tills personen är död för att försöka knorva åt oss det vi kan mot hennea vilja. Classy......
    Jag är alltid classy 😘
    men totalt talanglös på telefoner  
  • Anonym (Funderar)
    Fiona M skrev 2023-02-11 16:45:39 följande:

Jag förstår inte hur man kan vilja ställa till med bråk för att få något i arv efter en person man inte haft en relation till, och som man vet inte ville man skulle ärva.
    Kan inte se det som ngt annat än girigt.

vem ställer till med bråk?

läs om tråden rätt nu..
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Eh) skrev 2023-02-11 16:19:39 följande:
    Det är ju det hon försökt göra genom att skicka brev när hon levde om att ts ska avskriva sig arvet (vilket ts struntade i att svara på) hon har även skrivit det i sitt testamente. Så om TS bestrider går hon emot hennes vilja. TS har redan vägrat skriva på det den ny avlidna bad om när hon levde.
    Läsförståelsen är det hög nivå på här?
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 19:17:51 följande:
    Läsförståelsen är det hög nivå på här?
    Tydligen inte. Men försök du få ut några pengar om du kan sova gott efter det.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 19:11:47 följande:
    Jag är alltid classy 😘
    men totalt talanglös på telefoner  
    Skitsnack, du vet ju uppenbarligen vad det stog i brevet, du struntade i det med flit. Vill du va en girig person som inte respekterar folk och bokstavligt går över lik för några korvören så varsågod. Kräks
  • Anonym (Funderar)
    Ensam hemma skrev 2023-02-11 17:10:57 följande:

Som dödsbodelägare kan hon antingen godkänna testamentet eller bestrida det. 

Ja visst kan jag bestrida det om jag vill men finns ju ingen anledning. Halva tråden här har kläckt ur sig att man är tarv och girig och jag vet inte vad utan att ens läst vad jag har skrivit.
    Har påpekat flera gånger att jag inte tänker bråka. Jag undrar bara om allt gått rätt tillväga ..
    Anonym (Eh) skrev 2023-02-11 19:20:44 följande:
    Jag sover alltid gott, tack för omtanken 😉
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Abc) skrev 2023-02-11 17:57:13 följande:
    Den avlidnes vilja att testamentera allt till en som vid tidigare tillfället blåst sina syskon på arv. Kan man verkligen lita på att det är viljan och inte ytterligare ett försök till blåsning av mostern. 

Skulle se det annorlunda om mostern var känd som en sjysst person som var den som haft kontakt och tagit hand om sin syster helt utan baktankar. 
    Ja precis. Ibland har en del människor bra avsikter och ibland mindre bra. Tråkigt men nån gång så kommer väl sånt ikapp..
  • Anonym (Galjonsfigur)

Bor du i Uppsala?

• Anonym (Eh)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 19:31:27 följande:
    Ja visst kan jag bestrida det om jag vill men finns ju ingen anledning. Halva tråden här har kläckt ur sig att man är tarv och girig och jag vet inte vad utan att ens läst vad jag har skrivit.
    Har påpekat flera gånger att jag inte tänker bråka. Jag undrar bara om allt gått rätt tillväga ..
    Anonym (Eh) skrev 2023-02-11 19:20:44 följande:
    Jag sover alltid gott, tack för omtanken 😉
    Vad är det jag missuppfattat? Förllara gärna för jag är inte sämre än att jag kan erkänna om jag har fel å ändra uppfattning.

Som jag förstod:

- du har inte haft kontakt m denna kvinna knappt, har inte haft nån direkt relation.
    - hon har då hon var vid liv skrivit brev och bett dig avsäga dig arv som du inte skrivit på. Alla skrev på utom du och en annan moster.
    - enl testamente och brev vill hon inte att du ska ärva utan valt att låta släkting med barn ärva som bor i finland där också hon bodde.
    - du misstänker att de som hon ville ska ärva har fifflat tidigare med arv.

Vad har jag missuppfattat?
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Galjonsfigur) skrev 2023-02-11 19:37:07 följande:

Bor du i Uppsala?

Nej men Varit där en massa gånger
Svar på tråden Testamente och arv