• Anonym (Funderar)

Testamente och arv

Hej, min moster dog tidigare förra året.

Nu är jag kallad till en bouppteckning.

Hon bodde i Finland och hade skrivit ett testamente där min andra moster och hennes dotter ska ärva allt, enligt hennes önskan.. Hennes barn dog tidigare och min mamma är död sen länge så jag är arvinge i ledet.

Förut fick jag hem ett brev där hon ville att jag skulle avsäga mig arvet, men jag glömde av att skicka tillbaka detta och sen plötsligt dog hon..

Så nu står jag här och antingen så vill dom att jag tar del av bouppteckning ( kan inte åka dit, kan inte ens finska) eller bara skriver under att jag avsäger mig arvet.

Skulle ni skrivit under, jag menar att det var hennes önskan.

Vi har just inte haft kontakt. Vet bara att hon ägde en lägenhet i Helsingfors och hennes man var äldre och chef innan han dog..

• Svar på tråden Testamente och arv
  • Anonym (Funderar)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-02-11 13:16:22 följande:
    Alla som skulle ha ärvt om det inte funnits något testamente, ska kallas till bouppteckningen även om det finns ett testamente som gör att de inte ärver. Testamentet kan ju klandras, kanske inte gäller etc.  
    Då hänger jag med, tack för infot  
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 12:57:04 följande:
    Jag vet faktiskt inte hur deras lagar är  

om testamente hade gått först så förstår jag ju inte ens att vi blivit kallade till bouppteckningen? 

Jag ärver ju inte så vad ska jag då dit och göra? 
    Ta hjälp av någon som kan!

Hur mycket är det som tillfaller dig om man följer arvslagar och testamente?
  • Anonym (Funderar)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-02-11 13:16:22 följande:
    Alla som skulle ha ärvt om det inte funnits något testamente, ska kallas till bouppteckningen även om det finns ett testamente som gör att de inte ärver. Testamentet kan ju klandras, kanske inte gäller etc.  

Fast nu har jag läst på lite och funderar lite.

i det här fallet finns ju ingen bröstarvinge och då går arvsledet in.. rätt?

Även fast ett testamente är skrivet så kan jag ju ändå begära jämkning av testamentet om jag kan läsa mig till rätt.

• Anonym (Funderar)
    Anonym (Jur) skrev 2023-02-11 13:51:45 följande:
    Ta hjälp av någon som kan!

Hur mycket är det som tillfaller dig om man följer arvslagar och testamente?
    Vi vet ju inte det eftersom det inte framgår av handlingarna dom skickat ut. Stod bara egendom.

I min värld kan det innebär ett skjul ute i skogen till ett slott.. 

Jag trodde man skulle precisera det, men det kanske kommer på bouppteckningen som vi inte ska vara med på så vi kanske aldrig får veta ..
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 10:48:20 följande:
    Tack, har rådfrågat en jurist över hur vi ska tänka men det lutar åt att vi skriver på så allt blir lugnt.
    onödigt att skapa kaos i en familj där blodsbanden inte finns och man knappt känner varandra.
    Några saker
    Gör det något om det blir bråk med släktingar ni inte har kontakt med?
    Om det i framtiden visar sig att du skulle fått en miljon kronor, kommer du kunna leva med det? 
    Är det ok att någon lurar andra på vad de har rätt till enl lag och testamente?
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Jur) skrev 2023-02-11 14:05:10 följande:
    Några saker
    Gör det något om det blir bråk med släktingar ni inte har kontakt med?
    Om det i framtiden visar sig att du skulle fått en miljon kronor, kommer du kunna leva med det? 
    Är det ok att någon lurar andra på vad de har rätt till enl lag och testamente?
    Nej det gör det visserligen inte, jag handlar utefter moral dom oftast.. Jag har ingen kontakt med dom och kommer trolig aldrig ha det sen heller..

det här börjar bli svårt nu ju.. 
    samtidigt har hon skrivit ett testamente av en anledning 🤨
    och samtidigt är det inte okej att luras.. 

hur fan gör man.. och vad säger samvetet? 
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 14:10:47 följande:
    Nej det gör det visserligen inte, jag handlar utefter moral dom oftast.. Jag har ingen kontakt med dom och kommer trolig aldrig ha det sen heller..

det här börjar bli svårt nu ju.. 
    samtidigt har hon skrivit ett testamente av en anledning 🤨
    och samtidigt är det inte okej att luras.. 

hur fan gör man.. och vad säger samvetet? 
    Vari ligger omoralen att följa lag och testamente? 
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Jur) skrev 2023-02-11 14:13:12 följande:
    Vari ligger omoralen att följa lag och testamente? 
    Ingenstans egentligen 🤔

hur hade du gjort?
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 14:17:08 följande:
    Ingenstans egentligen 🤔

hur hade du gjort?
    Steg ett, tagit reda på vad som gäller och om allt har gått rätt till. I detta fall, tagit hjälp.
  • Ensam hemma

Det är vid bouppteckningen som fast och lös egendom och övriga tillgångar redovisas.

Svar på tråden Testamente och arv