• Anonym (Funderar)

Testamente och arv

Hej, min moster dog tidigare förra året.

Nu är jag kallad till en bouppteckning.

Hon bodde i Finland och hade skrivit ett testamente där min andra moster och hennes dotter ska ärva allt, enligt hennes önskan.. Hennes barn dog tidigare och min mamma är död sen länge så jag är arvinge i ledet.

Förut fick jag hem ett brev där hon ville att jag skulle avsäga mig arvet, men jag glömde av att skicka tillbaka detta och sen plötsligt dog hon..

Så nu står jag här och antingen så vill dom att jag tar del av bouppteckning ( kan inte åka dit, kan inte ens finska) eller bara skriver under att jag avsäger mig arvet.

Skulle ni skrivit under, jag menar att det var hennes önskan.

Vi har just inte haft kontakt. Vet bara att hon ägde en lägenhet i Helsingfors och hennes man var äldre och chef innan han dog..

• Svar på tråden Testamente och arv
  • Anonym (N)
    Anonym (Eh) skrev 2023-02-11 15:20:43 följande:
    Man kanske ska bry sig om DEN AVLIDNES VILJA. Som klart och tydligt uttryckts.
    Då får den avlidna se till att det blir så innan hon dör om det nu är så viktigt. Det är inte Ts ansvar att i efterhand avsäga sig sina rättigheter.  Fattar liksom inte allt tjat om hennes vilja, det ska väl framgå av testamentet och i så fall får ts inget. Står det inte i testamentet - då är det inte en lagligt uttryckt vilja. Punkt. 
  • Anonym (Eh)
    Anonym (N) skrev 2023-02-11 16:03:04 följande:
    Då får den avlidna se till att det blir så innan hon dör om det nu är så viktigt. Det är inte Ts ansvar att i efterhand avsäga sig sina rättigheter.  Fattar liksom inte allt tjat om hennes vilja, det ska väl framgå av testamentet och i så fall får ts inget. Står det inte i testamentet - då är det inte en lagligt uttryckt vilja. Punkt. 
    Det är ju det hon försökt göra genom att skicka brev när hon levde om att ts ska avskriva sig arvet (vilket ts struntade i att svara på) hon har även skrivit det i sitt testamente. Så om TS bestrider går hon emot hennes vilja. TS har redan vägrat skriva på det den ny avlidna bad om när hon levde.
  • Anonym (N)
    Anonym (Eh) skrev 2023-02-11 16:19:39 följande:
    Det är ju det hon försökt göra genom att skicka brev när hon levde om att ts ska avskriva sig arvet (vilket ts struntade i att svara på) hon har även skrivit det i sitt testamente. Så om TS bestrider går hon emot hennes vilja. TS har redan vägrat skriva på det den ny avlidna bad om när hon levde.
    Vaddå avskriva sig? Hon är ju ingen bröstarvinge, det finns inget att avskriva sig från. Det hade räckt att tanten skrev det i testamentet. Ts ska inte bestrida nåt men heller inte avsäga sig något. 
  • Fiona M

Jag förstår inte hur man kan vilja ställa till med bråk för att få något i arv efter en person man inte haft en relation till, och som man vet inte ville man skulle ärva.
    Kan inte se det som ngt annat än girigt.

• Anonym (Zxcv)
    Anonym (N) skrev 2023-02-11 16:22:48 följande:
    Vaddå avskriva sig? Hon är ju ingen bröstarvinge, det finns inget att avskriva sig från. Det hade räckt att tanten skrev det i testamentet. Ts ska inte bestrida nåt men heller inte avsäga sig något. 
    Det kanske skiljer på svensk lag och finsk lag? Enligt svensk lag hade hon inte behövt avsäga något arv. Testamente hade räckt.
  • Ensam hemma

Som dödsbodelägare kan hon antingen godkänna testamentet eller bestrida det. 

• Anonym (H)

Givetvis ska du respektera henne sista önskan! Och hon verkar ju dessutom ha varit en främling, du har ingenting med henne och hennes pengar att göra. 

• Anonym (Abc)

Om denna moster lurat sina syskon på arv tidigare så ser jag absolut ingen anledning att skriva under något där du avsäger dig arv. Se det som chansen att få tillbaka det som mostern tog tidigare, prata ihop dig med den andra mostern som inte skrivit under och gör det tillsammans. 

• Anonym (Abc)
    Anonym (N) skrev 2023-02-11 16:03:04 följande:
    Den avlidnes vilja att testamentera allt till en som vid tidigare tillfället blåst sina syskon på arv. Kan man verkligen lita på att det är viljan och inte ytterligare ett försök till blåsning av mostern. 

Skulle se det annorlunda om mostern var känd som en sjysst person som var den som haft kontakt och tagit hand om sin syster helt utan baktankar. 
  • Anonym (Zxcv)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 12:57:04 följande:
    Jag vet faktiskt inte hur deras lagar är  

om testamente hade gått först så förstår jag ju inte ens att vi blivit kallade till bouppteckningen? 

Jag ärver ju inte så vad ska jag då dit och göra? 
    Det kan vara så att din morfars arv inte skiftades korrekt mellan syskonen alltså? Kan det vara din mammas del av arvet efter din morfar då som du förväntas avsäga dig?
Svar på tråden Testamente och arv