• Anonym (Funderar)

Testamente och arv

Hej, min moster dog tidigare förra året.

Nu är jag kallad till en bouppteckning.

Hon bodde i Finland och hade skrivit ett testamente där min andra moster och hennes dotter ska ärva allt, enligt hennes önskan.. Hennes barn dog tidigare och min mamma är död sen länge så jag är arvinge i ledet.

Förut fick jag hem ett brev där hon ville att jag skulle avsäga mig arvet, men jag glömde av att skicka tillbaka detta och sen plötsligt dog hon..

Så nu står jag här och antingen så vill dom att jag tar del av bouppteckning ( kan inte åka dit, kan inte ens finska) eller bara skriver under att jag avsäger mig arvet.

Skulle ni skrivit under, jag menar att det var hennes önskan.

Vi har just inte haft kontakt. Vet bara att hon ägde en lägenhet i Helsingfors och hennes man var äldre och chef innan han dog..

• Svar på tråden Testamente och arv
  • Anonym (Funderar)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-02-11 12:40:19 följande:
    Nej, bara barn har rätt till laglott, inte TS. 
    Min moster hade ett barn som dog för flera år sen. Då går man vidare i arvsledet och summa summarum då skulle min mamma i sin tur ärva efter henne.
    Men min mamma dog för 29 år sedan så då blir det svårt.
    Då står jag på tur..
  • FuckGoggleAskMe
    elmadumle skrev 2023-02-11 12:34:53 följande:

Jag tycker inte du ska avstå din mammas del av arvet, varför det liksom? jag skulle inte ha gjort det, de andra får tycka vad de vill, du har ju rätt att ärva

Det är inte fråga om att avstå något arv, det handlar om att intyga att man godkänner testamentet och inte tänker klandra det. Är testamentet korrekt, blir det inget arv till TS oavsett om TS godkänner, klandrar eller gör ingenting. Efter 6 månader vinner testamentet laga kraft, om det inte godkänns innan av TS och den andra personen. 
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Sisu) skrev 2023-02-11 12:34:45 följande:
    Som sagt bara bestrida ett testamente är enkelt, men få bort den o vinna är inte lika enkelt, dvs, chansen o vinna är inte stor, men försöka kan man, det är allas rätt, det handlar bara om laglott och inte arvslott, dvs hälften av din arvslott.
    Ja det har du rätt i.. 😊
  • Anonym (Funderar)
    elmadumle skrev 2023-02-11 12:34:53 följande:

Jag tycker inte du ska avstå din mammas del av arvet, varför det liksom? jag skulle inte ha gjort det, de andra får tycka vad de vill, du har ju rätt att ärva

Hon tyckte ju inte att jag skulle ta del av det, så det handlar väl mer om moral.

men visst är det intressant. Hur tänker man den dagen när man blir ställd inför dilemmat 👌
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 12:42:45 följande:
    Min moster hade ett barn som dog för flera år sen. Då går man vidare i arvsledet och summa summarum då skulle min mamma i sin tur ärva efter henne.
    Då står jag på tur..
    Visst, men då är det en arvslott, inte en laglott.

Barn har alltid rätt till sin laglott, vilket är 50% av arvslotten, även om det finns testamente som säger något annat.

Bara barn har rätt till laglott, inga andra. Så utan testamente hade du fått en arvslott, men med ett korrekt testamente har du inte rätt till någonting, ingen laglott heller. 
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 12:42:45 följande:
    Då står jag på tur..
    Enligt finsk avslag? 
  • Anonym (Funderar)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-02-11 12:51:27 följande:
    Visst, men då är det en arvslott, inte en laglott.

Barn har alltid rätt till sin laglott, vilket är 50% av arvslotten, även om det finns testamente som säger något annat.

Bara barn har rätt till laglott, inga andra. Så utan testamente hade du fått en arvslott, men med ett korrekt testamente har du inte rätt till någonting, ingen laglott heller. 
    Ja så kan det hända att det är  
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Jur) skrev 2023-02-11 12:51:29 följande:
    Enligt finsk avslag? 
    Jag vet faktiskt inte hur deras lagar är  

om testamente hade gått först så förstår jag ju inte ens att vi blivit kallade till bouppteckningen? 

Jag ärver ju inte så vad ska jag då dit och göra? 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 12:57:04 följande:
    Jag vet faktiskt inte hur deras lagar är  

om testamente hade gått först så förstår jag ju inte ens att vi blivit kallade till bouppteckningen? 

Jag ärver ju inte så vad ska jag då dit och göra? 
    Alla som skulle ha ärvt om det inte funnits något testamente, ska kallas till bouppteckningen även om det finns ett testamente som gör att de inte ärver. Testamentet kan ju klandras, kanske inte gäller etc.  
Svar på tråden Testamente och arv