Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 20:14:35 följande:
Uppenbart, för jag har fått många bra kommentarer om hur det funkar, vilket är bra. Många verkar vara insatta och många mindre insatta 😉
Med morfars arv så är det nog inte så mycket att göra, det är nog något som skaver mellan syskonen som dom antagligen aldrig kommer reda ut.
det här med arvsrätt och vad dom gäller är fasiken intressant. Du ser ju själv vilken debatt det blev i den här tråden. 👌
Så många spekulationer här i tråden. Moraliska aspekter och missuppfattningar om legala aspekter.
Lagar i Norden är liknande men inte identiska, vet bara hur det fungerar i Sverige.
Min kära moster dog för ett par år sedan. Hon var ogift och barnlös. Arvingarna var en syster plus syskonbarn till två avlidna bröder. Moster hade skrivit testamente på att jag och mina syskon skulle ärva allt.
Alla (potentiella) arvingarna, dödsbodelägarna, blev kallade till bouppteckningen och fick en kopia på testamentet som de kunde godkänna eller bestrida (jag och mina syskon fick ingen kopia).
Ingen kom till bouppteckningen förutom en av mina bröder.
Systern vägrade att godkänna testamentet men förstod att hon inte kunde bestrida det eftersom det var formellt riktigt. Men hon var arg och ville inte godkänna det så reagerade inte. De andra syskonbarnen som blev lottlösa godkände testamentet.
Eftersom systern vägrade att godkänna testamentet fick jag och mina syskon vänta i sex månader innan vi fick vårt arv när testamentet blev giltligt. Det hade varit bättre om vi inte behövt vänta förstås.
Moster hade kunnat skicka ut brev till de andra legala arvingarna medan hon levde och frågat dem om de ville godkänna testamentet på förhand, så den delen skulle vara avklarad när hon avled och de 6 månadernas väntetid inte hade behövts, men hon förstod att den efterlevande systern skulle ändå krångla så det var ingen Idé.
Jag tyckte det blev rättvist och bra, jag och mina syskon var till stor glädje för moster i många år. Systern och kusinerna var inte det så jag tycker vi var värda dessa millioner.
Synd om det blev något fel vid arvet efter din morfar men det är kanske för sent nu att göra något åt det.