• Anonym (Funderar)

Testamente och arv

Hej, min moster dog tidigare förra året.

Nu är jag kallad till en bouppteckning.

Hon bodde i Finland och hade skrivit ett testamente där min andra moster och hennes dotter ska ärva allt, enligt hennes önskan.. Hennes barn dog tidigare och min mamma är död sen länge så jag är arvinge i ledet.

Förut fick jag hem ett brev där hon ville att jag skulle avsäga mig arvet, men jag glömde av att skicka tillbaka detta och sen plötsligt dog hon..

Så nu står jag här och antingen så vill dom att jag tar del av bouppteckning ( kan inte åka dit, kan inte ens finska) eller bara skriver under att jag avsäger mig arvet.

Skulle ni skrivit under, jag menar att det var hennes önskan.

Vi har just inte haft kontakt. Vet bara att hon ägde en lägenhet i Helsingfors och hennes man var äldre och chef innan han dog..

• Svar på tråden Testamente och arv
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Eh) skrev 2023-02-11 19:37:11 följande:
    Vad är det jag missuppfattat? Förllara gärna för jag är inte sämre än att jag kan erkänna om jag har fel å ändra uppfattning.

Som jag förstod:

- du har inte haft kontakt m denna kvinna knappt, har inte haft nån direkt relation.
    - hon har då hon var vid liv skrivit brev och bett dig avsäga dig arv som du inte skrivit på. Alla skrev på utom du och en annan moster.
    - enl testamente och brev vill hon inte att du ska ärva utan valt att låta släkting med barn ärva som bor i finland där också hon bodde.
    - du misstänker att de som hon ville ska ärva har fifflat tidigare med arv.

Vad har jag missuppfattat?
    Du missade att jag ska skriva på  

Men undrade om allt gått rätt tillväga  
  • Anonym (N)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 19:42:36 följande:

Nej, skriv inte på! Gör varken eller och ser vad det resulterar i. Klart du ska ha ut det du har rätt till, om du har rätt till något. Varför ska bluff - och båg-tanten ha allt, hon har säkert lurat dig på en del av tidigare arv. Du har noll skyldigheter till kärringen. Uppenbarligen kan inte den döda mostern utesluta dig hel på egen hand, utan ditt godkännande, så varför skulle du ge det??
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 19:42:36 följande:

Ok, men hur ska någon i ett forum kunna svara på det? 

För att gå vidare är det väl att reda ut på vilket sätt de andra fifflat med arv tidigare och ta kontakt m jurist, men med tanke på att ni inte ens haft en relation och hon antagligen haft det med dom så är det väl inte så konstigt om hon vill att du inte ska ha något?

Det som låter girigt och fel är att du ger sken av att vilja ta del av arv som uttryckligen inte velat ska tilldelas dig  av en person du inte ens haft kontakt med och inte brytt dig om.
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Eh) skrev 2023-02-11 20:08:39 följande:
    Ok, men hur ska någon i ett forum kunna svara på det? 

För att gå vidare är det väl att reda ut på vilket sätt de andra fifflat med arv tidigare och ta kontakt m jurist, men med tanke på att ni inte ens haft en relation och hon antagligen haft det med dom så är det väl inte så konstigt om hon vill att du inte ska ha något?

Det som låter girigt och fel är att du ger sken av att vilja ta del av arv som uttryckligen inte velat ska tilldelas dig  av en person du inte ens haft kontakt med och inte brytt dig om.
    Uppenbart, för jag har fått många bra kommentarer om hur det funkar, vilket är bra. Många verkar vara insatta och många mindre insatta 😉

Med morfars arv så är det nog inte så mycket att göra, det är nog något som skaver mellan syskonen som dom antagligen aldrig kommer reda ut.

det här med arvsrätt och vad dom gäller är fasiken intressant. Du ser ju själv vilken debatt det blev i den här tråden. 👌
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 20:14:35 följande:
    Uppenbart, för jag har fått många bra kommentarer om hur det funkar, vilket är bra. Många verkar vara insatta och många mindre insatta 😉

Med morfars arv så är det nog inte så mycket att göra, det är nog något som skaver mellan syskonen som dom antagligen aldrig kommer reda ut.

det här med arvsrätt och vad dom gäller är fasiken intressant. Du ser ju själv vilken debatt det blev i den här tråden. 👌
    Så många spekulationer här i tråden. Moraliska aspekter och missuppfattningar om legala aspekter. 
    Lagar i Norden är liknande men inte identiska, vet bara hur det fungerar i Sverige.

Min kära moster dog för ett par år sedan. Hon var ogift och barnlös. Arvingarna var en syster plus syskonbarn till två avlidna bröder. Moster hade skrivit testamente på att jag och mina syskon skulle ärva allt. 

Alla (potentiella) arvingarna, dödsbodelägarna, blev kallade till bouppteckningen och fick en kopia på testamentet som de kunde godkänna eller bestrida (jag och mina syskon fick ingen kopia).
    Ingen kom till bouppteckningen förutom en av mina bröder.

Systern vägrade att godkänna testamentet men förstod att hon inte kunde bestrida det eftersom det var formellt riktigt. Men hon var arg och ville inte godkänna det så reagerade inte. De andra syskonbarnen som blev lottlösa godkände testamentet. 

Eftersom systern vägrade att godkänna testamentet fick jag och mina syskon vänta i sex månader innan vi fick vårt arv när testamentet blev giltligt. Det hade varit bättre om vi inte behövt vänta förstås. 

Moster hade kunnat skicka ut brev till de andra legala arvingarna medan hon levde och frågat dem om de ville godkänna testamentet på förhand, så den delen skulle vara avklarad när hon avled och de 6 månadernas väntetid inte hade behövts, men hon förstod att den efterlevande systern skulle ändå krångla så det var ingen Idé. 

Jag tyckte det blev rättvist och bra, jag och mina syskon var till stor glädje för moster i många år. Systern och kusinerna var inte det så jag tycker vi var värda dessa millioner. 

Synd om det blev något fel vid arvet efter din morfar men det är kanske för sent nu att göra något åt det. 

• Anonym (Eh)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 20:14:35 följande:

Ja sen kommer ju moralen till utöver det rättsliga Flört klart man i vissa fall rättsligt kan köra över den avlidnes vilja, och människor har en förmåga att bli giriga och riva blodsband när pengar kommer på tal vilket är förkastligt.
  • Anonym (Finlandssvensk bakgrund)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 13:57:58 följande:
    Jag trodde man skulle precisera det, men det kanske kommer på bouppteckningen som vi inte ska vara med på så vi kanske aldrig får veta ..
    Stopp här nu. Även om ni inte är med på bouppteckningen har ni rätt att få dokumenten efteråt. Då får ni veta vad ni eventuellt skulle kunna få ärva. Även om ni inte åker till Finland för bouppteckning, se till att ni får reda på vad som finns i boet. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Finlandssvensk bakgrund) skrev 2023-02-11 22:11:21 följande:
    Stopp här nu. Även om ni inte är med på bouppteckningen har ni rätt att få dokumenten efteråt. Då får ni veta vad ni eventuellt skulle kunna få ärva. Även om ni inte åker till Finland för bouppteckning, se till att ni får reda på vad som finns i boet. 
    Ja men TS ärver dock inget pga testamente.
  • Anonym (Zxcv)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-02-11 23:30:08 följande:
    Ja men TS ärver dock inget pga testamente.
    Om TS morfars arv skiftades fel kan det finnas arvsrätt där. Efterarv kan inte testamenteras bort hur som helst, det finns regler för sånt. 
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Eh) skrev 2023-02-11 20:57:04 följande:
    Ja sen kommer ju moralen till utöver det rättsliga Flört klart man i vissa fall rättsligt kan köra över den avlidnes vilja, och människor har en förmåga att bli giriga och riva blodsband när pengar kommer på tal vilket är förkastligt.
    Fast.. blodsbanden finns ju inte, så för den sakens skull så var det struntsamma.
    Människan i fråga har aldrig brytt sig i min existens någonsin.

Men min moral är av en annan grad att det finns saker jag kan göra och inte göra.

Däremot så vet jag att folk rent krasst kan gå över lik för att sko sig på andra, jag är inte den. 
Svar på tråden Testamente och arv