• Anonym (Funderar)

Testamente och arv

Hej, min moster dog tidigare förra året.

Nu är jag kallad till en bouppteckning.

Hon bodde i Finland och hade skrivit ett testamente där min andra moster och hennes dotter ska ärva allt, enligt hennes önskan.. Hennes barn dog tidigare och min mamma är död sen länge så jag är arvinge i ledet.

Förut fick jag hem ett brev där hon ville att jag skulle avsäga mig arvet, men jag glömde av att skicka tillbaka detta och sen plötsligt dog hon..

Så nu står jag här och antingen så vill dom att jag tar del av bouppteckning ( kan inte åka dit, kan inte ens finska) eller bara skriver under att jag avsäger mig arvet.

Skulle ni skrivit under, jag menar att det var hennes önskan.

Vi har just inte haft kontakt. Vet bara att hon ägde en lägenhet i Helsingfors och hennes man var äldre och chef innan han dog..

• Svar på tråden Testamente och arv
  • Anonym (Bibi)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 09:19:39 följande:

Min moster som dog hade ett barn som är avliden så vi går i arvsled. Min mamma som oxå är död skulle ha gått i arvsordningen, så då står jag på tur.

problemet är att hon som sköter bouppteckningen är hon som ska ärva. Och hon har tidigare lurat sina andra syskon på arvet ifrån deras pappa, så det är nog därför man kan ana att saker inte kanske står rätt till.

Aha, inte en jurist som gjort bouppteckningen alltså. Det borde gå att kräva en extern boupptecknare. Jag håller med Räkan77. Kontakta en svenskspråkig finsk jurist. 

• Anonym (Funderar)
    Anonym (Bibi) skrev 2023-02-11 09:26:40 följande:

Kontakta den som gjort boupptäckningen och be om information på svenska. Jag tycker faktiskt att det är konstigt att de skickat dig handlingar på finska. Svenska är ett av två nationalspråk i Finland och de ska kunna erbjuda information och handlingar på svenska. 

Håller med, dessutom i Helsingfors och där är väl Svenskan inget nytt.. 

Tycker det är konstigt. 
  • FuckGoggleAskMe

Enligt svensk lag måste du godkänna testamentet för att det ska vinna laga kraft. Om du inte godkänner det, vinner det ändå laga kraft efter 6 månader om det är uppställt på rätt sätt.
    Du måste alltså klandra testamentet inom 6 månader om du vill det, men om det är korrekt, fördröjer du bara processen. 
    Vet inget om finsk lag. 

• Jemp
    Anonym (Elisa) skrev 2023-02-11 08:57:44 följande:

Att du glömde bort en så viktig handling som ett testamente säger mig att du redan då bestämt dig för att ta emot arvet.

Det är nog du som inte läser ordentligt, testamentet framgår redan i ts.
  • Jemp

Det låter konstigt att du antingen måste avsäga dig eller närvara. Att ta del via fullmakt borde väl funka även i Finland? 

• Anonym (Funderar)
    Jemp skrev 2023-02-11 10:20:55 följande:

Det låter konstigt att du antingen måste avsäga dig eller närvara. Att ta del via fullmakt borde väl funka även i Finland? 

Jag är kallad till en bouppteckning i Finland men i samma brev har man bifogat ett dokument där jag kan avsäga mig rätten till arvet och hennes önskan hon skrivit i testamentet.. och gör jag Det är saken ur värden. 

hon Dom står som arvtagare i testamentet och hennes dotter är de som min moster ville skulle ärva och de är de dom skött bouppteckningen..

• Anonym (Sisu)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-11 10:26:06 följande:

Jag är kallad till en bouppteckning i Finland men i samma brev har man bifogat ett dokument där jag kan avsäga mig rätten till arvet och hennes önskan hon skrivit i testamentet.. och gör jag Det är saken ur värden. 

hon Dom står som arvtagare i testamentet och hennes dotter är de som min moster ville skulle ärva och de är de dom skött bouppteckningen..

Det fungerar som i Sverige, var därför du fick ett brev om att avstå arv.

Från dagen du fått se testamentet har du sex månader på dig att klandra testamentet, du får din arvslott, svara på brevet behövde du inte göra, den kan man skicka ut när man vill, även vid 20 års ålder, sedan leva 80 år till.

Det gär dagen du fått tillgång till testamente som gäller, sedan 6 månader.

Nu är bostäder i en huvudstad ganska dyra, mest troligt är den betald i sin helhet.
  • Anonym (Funderar)
    Kotten23 skrev 2023-02-11 10:32:11 följande:

Hur snål är du? 

Otroligt snål  
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Sisu) skrev 2023-02-11 10:37:34 följande:
    Det fungerar som i Sverige, var därför du fick ett brev om att avstå arv.

Från dagen du fått se testamentet har du sex månader på dig att klandra testamentet, du får din arvslott, svara på brevet behövde du inte göra, den kan man skicka ut när man vill, även vid 20 års ålder, sedan leva 80 år till.

Det gär dagen du fått tillgång till testamente som gäller, sedan 6 månader.

Nu är bostäder i en huvudstad ganska dyra, mest troligt är den betald i sin helhet.
    Tack, har rådfrågat en jurist över hur vi ska tänka men det lutar åt att vi skriver på så allt blir lugnt.
    onödigt att skapa kaos i en familj där blodsbanden inte finns och man knappt känner varandra.
Svar på tråden Testamente och arv