• Anonym (Funderar)

Testamente och arv

Hej, min moster dog tidigare förra året.

Nu är jag kallad till en bouppteckning.

Hon bodde i Finland och hade skrivit ett testamente där min andra moster och hennes dotter ska ärva allt, enligt hennes önskan.. Hennes barn dog tidigare och min mamma är död sen länge så jag är arvinge i ledet.

Förut fick jag hem ett brev där hon ville att jag skulle avsäga mig arvet, men jag glömde av att skicka tillbaka detta och sen plötsligt dog hon..

Så nu står jag här och antingen så vill dom att jag tar del av bouppteckning ( kan inte åka dit, kan inte ens finska) eller bara skriver under att jag avsäger mig arvet.

Skulle ni skrivit under, jag menar att det var hennes önskan.

Vi har just inte haft kontakt. Vet bara att hon ägde en lägenhet i Helsingfors och hennes man var äldre och chef innan han dog..

• Svar på tråden Testamente och arv
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Finlandssvensk bakgrund) skrev 2023-02-11 22:11:21 följande:
    Stopp här nu. Även om ni inte är med på bouppteckningen har ni rätt att få dokumenten efteråt. Då får ni veta vad ni eventuellt skulle kunna få ärva. Även om ni inte åker till Finland för bouppteckning, se till att ni får reda på vad som finns i boet. 
    Då känns det ju lite som att får jag veta att det finns flera miljoner så blir frågan en helt annan.

Nja.

I brevet så fanns det ett dokument med där vi kunde godkänna testamentet innan bouppteckningen skulle bli.. redan där reagerade jag.

sen så måste dom kunna ge mig som bor här i Sverige tiden För bouppteckningen 4 veckor innan.. det har dom heller inte gjort.. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-12 13:45:18 följande:
    Då känns det ju lite som att får jag veta att det finns flera miljoner så blir frågan en helt annan.

Nja.

I brevet så fanns det ett dokument med där vi kunde godkänna testamentet innan bouppteckningen skulle bli.. redan där reagerade jag.

sen så måste dom kunna ge mig som bor här i Sverige tiden För bouppteckningen 4 veckor innan.. det har dom heller inte gjort.. 
    Det enda du behöver kontrollera är om testamentet är formellt riktigt. Är det korrekt spelar det ingen roll hur stort arvet är, testamentet gäller och du kan inte påverka något. 
  • Anonym (Funderar)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-02-12 14:22:16 följande:
    Det enda du behöver kontrollera är om testamentet är formellt riktigt. Är det korrekt spelar det ingen roll hur stort arvet är, testamentet gäller och du kan inte påverka något. 
    Helt korrekt 🙂
  • Anonym (Jur)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-02-12 14:22:16 följande:
    Nu vej jag inte hur det är i Finland men i Sverige går arvslagarn avseende laglott före ett korrekt testamente. Först laglotten, sen Testamentet. Även om ett testamente missat laglotten är det fortfarande giltigt. Till skillnad om det inte är påskrivet tex.

Kräver naturligtvis att den som har rätt till laglotten begär ut sin rätt och inte avsäger sig laglotten. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Jur) skrev 2023-02-12 15:14:28 följande:
    Nu vej jag inte hur det är i Finland men i Sverige går arvslagarn avseende laglott före ett korrekt testamente. Först laglotten, sen Testamentet. Även om ett testamente missat laglotten är det fortfarande giltigt. Till skillnad om det inte är påskrivet tex.

Kräver naturligtvis att den som har rätt till laglotten begär ut sin rätt och inte avsäger sig laglotten. 
    Bara barn har rätt till laglott, även i Finland enligt länken jag postade innan. 
  • Anonym (Zxcv)
    Anonym (Funderar) skrev 2023-02-12 13:45:18 följande:

Nja.

Har du inte bouppteckningarna efter din mamma och din morfar? Det är väl egentligen där du ska söka svar, om du nu ska söka svar. Laglott går före testamente som sagt. Efterarv går inte att testamentera bort.
  • Anonym (Zxcv)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-02-12 15:48:28 följande:
    Bara barn har rätt till laglott, även i Finland enligt länken jag postade innan. 
    TS har skrivit att arvet efter hennes morfar inte skiftades korrekt mellan hennes mamma och mostrarna. Så det kan vara mammans laglott efter morfar som TS förväntas avsäga sig. 
  • Ensam hemma

Verkar väldigt långt efter dödsfallet som bouppteckningen ska göras. Dog inte mostern i juli 2022? I Sverige gäller 3 månader.

Endast om testamentet är juridiskt felaktigt som det kan bestridas.

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Zxcv) skrev 2023-02-12 15:52:57 följande:
    TS har skrivit att arvet efter hennes morfar inte skiftades korrekt mellan hennes mamma och mostrarna. Så det kan vara mammans laglott efter morfar som TS förväntas avsäga sig. 
    Det står i tråden att morfars arv skiftades mellan TS mamma och mammans syskon så arvskiftet är redan gjort vare sig det var korrekt eller ej. TS mamma dog för länge sedan, så arvskifteshandlingarna torde vara påskrivna av arvvingarna för länge sedan. Det är redan ett avslutat kapitel. 

Om TS morfar hade haft ett testamente som inte gav något till TS mamma, skulle TS mamma ha begärt jämkningen inom sex månader för att få sin laglott.
    Så jag förstår inte hur du menar. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Zxcv) skrev 2023-02-12 15:50:14 följande:

Har du inte bouppteckningarna efter din mamma och din morfar? Det är väl egentligen där du ska söka svar, om du nu ska söka svar. Laglott går före testamente som sagt. Efterarv går inte att testamentera bort.
    Detta förstår jag inte heller.

Vad menar du att TS ska hitta i bouppteckningarna? 
    Där står bara tillgångar och skulder och inget om arvet efter morfar (förutom om det finns ett testamente från morfar bifogat, fast själva arvsskiftet står det inget om). 

Vilket efterarv? Står inget i tråden om något efterarv. 
Svar på tråden Testamente och arv