• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Rataxes
    Anonym (Giggi) skrev 2025-07-06 16:17:01 följande:
    Om inte var femte av dina vänner är utlandsfödd så är du en del av problemet.

MVH

Socialdemokraterna
    .

.

När S kämpar för att distansera sig från sitt förlag om tvångsblanding så gräver de samtidigt en ny grop att ramla ned i.

Nu börjar det talas om kvoter kring vilka vänner vi har. Vilka vi umgås med.

Nu börjar vi snacka social ingenjörskonst på steroider ...
    Om fler än var femte vän är utlandsfödda då? Måste jag säga upp kontakten så det blir precis var femte? 
    Vad säger Partiet?
    Hellre en till tidöregering än en med 4 våp och en sojapojke..
  • Anonym (Sossen)
    Rataxes skrev 2025-07-06 16:56:11 följande:
    Om fler än var femte vän är utlandsfödda då? Måste jag säga upp kontakten så det blir precis var femte? 
    Vad säger Partiet?
    Jag kan inte tänka mig att du har fem till att börja med, så frågan är nog inte aktuell för din del.

Men det här handlar om en enskild socialdemokrat som inte tycker att vi ska vara så rädda för att umgås med människor som har en annan bakgrund. Det kan rentav vara lärorikt att göra det och motverka polariseringen i samhället som högerpartierna ökar för varje dag som går.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Sossen)
    Anonym (Citron) skrev 2025-07-06 17:51:54 följande:

Vi har några funderingar om återvandringsbidraget. 

Om det inte gäller arbetskraftsinvandring (som behövs, och de är så välkomna) så får de andra hjälp med bidrag för att kunna starta ett nytt liv i Sverige. Och så länge de är asylsökande har de rätt till LMA-kortet med mycket goda förmåner när det gäller tand- och sjukvård, sjukresor m.m. Äldre har fått pension + bidrag även om de aldrig har arbetat, och gratis tolk.

Nu ligger återvandringsbidraget på 350.000/familj, men det har diskuterats om att det ska höjas till 600 000. Och de kan även söka "återetableringsstöd" med högst 75.000/familj.

Detta är alltså väldigt mycket pengar som då har gått till en enda familj för våra skattepengar. Bara rättigheter, och inga skyldigheter att själva bidra i samhället. 

På Migrationsverkets sida står det att "pengarna ska återbetalas om de återvänder till Sverige. Det gäller även personer som söker asyl här på nytt".

1. Kan de få återvandringsbidrag även om de aldrig har arbetat i Sverige?

2. Hur kan de få söka asyl på nytt om de har fått så här mycket pengar? Vad händer om det sedan visar sig att de inte kan betala tillbaka återvandringsbidraget?

3. Kan de då uppge falska personuppgifter för att inte upptäckas? 

När de 3 000 ensamkommande "barnen" kom hit kunde inte en enda person legitimera sig. 87% ljög om sin ålder.

4. Vad görs för att detta inte ska utnyttjas? Och det spelar ingen roll om det just nu inte är så många som har utvandrat, det är ändå väldigt mycket pengar som har kastats i sjön. 

?

Hela idén om återvandringsbidrag är komplett vansinne. De som utnyttjar det är förstås de som hade flyttat tillbaka till sitt hemland oavsett, så det är bara en onödig kostnad för statskassan.
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2025-07-06 16:27:33 följande:

Ordet friserat är felaktigt här, eftersom det antyder att någon i den förra regeringen medvetet lagt till eller överdrivit meriter i sina CV:n, och så var det inte. Däremot borde vi kunna enas om att tre ministrar i den SD-styrda (M/KD/L) regeringen faktiskt har ljugit om sina meriter i sina CV:n.

Du påstår att Spanien senare än mina siffror visar skulle ha haft ett skattetryck på endast 34 %, men det är helt felaktigt. Frågan är därför var har du hämtat dina siffror ifrån? Är de helt enkelt tagna ur luften?

Att Sverige har ett högre skattetryck än de länder du nämner beror bland annat på att vi har en mer generös föräldraförsäkring och högre barnbidrag, betalar mindre för sjukvård och mediciner, samt har billigare tandvård och så vidare. Men det är förstås sådant som du tycker är onödigt. Tack och lov tycker en majoritet av de svenska väljarna att det är en välfärd som är värd att försvara.  

Ursäkta?

Vad har jag, EnAnonumius skrivit allt det du påstår att jag skulle ha skrivit?

Jag har inte skrivit något ord om Spanien, eller Sveriges skattetryck etc som du nu sitter och läxar upp mig om. Håller du inte koll på vem som skriver vad längre?

För böflen, lär dig att hålla koll på vem som skriver vad i framtiden, så du citerar och svarar rätt person.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Rataxes
    Anonym (Sossen) skrev 2025-07-06 17:43:18 följande:
    Jag kan inte tänka mig att du har fem till att börja med, så frågan är nog inte aktuell för din del.

Men det här handlar om en enskild socialdemokrat som inte tycker att vi ska vara så rädda för att umgås med människor som har en annan bakgrund. Det kan rentav vara lärorikt att göra det och motverka polariseringen i samhället som högerpartierna ökar för varje dag som går.
    Det vet du inte ett förbannat dugg om.
    Men ni såssar gillar ju att ljuga om andra.
    Hellre en till tidöregering än en med 4 våp och en sojapojke..
  • Padirac
    Rataxes skrev 2025-07-06 16:56:11 följande:
    Vad säger Partiet?
    Om de är finladsfödda  - oavsett de har finländska vanor att supa till och misshandla eller slå ihjäl varandra eller inte - så räknas det kanske som etnisk segregation i detta fall. 

Etnisk segregation är kan leda till känsor av utanförskap och misstro mot samhället.

Så här skriver googles AI om hur detta kan motverkas, med tillägget: AI-svar kan innehålla fel.
    För att motverka etnisk segregation krävs en kombination av åtgärder på olika nivåer, inklusive bostadsplanering, utbildning, arbetsmarknad och sociala insatser. Det är viktigt att skapa blandade upplåtelseformer och bostadsstorlekar, främja integration på arbetsmarknaden och i skolan samt stärka lokalsamhället genom att skapa trygga och attraktiva miljöer. 
    Här är några konkreta åtgärder som kan vidtas:
    Bostadsplanering:
    Blanda upplåtelseformer och bostadsstorlekar:
    Undvika att skapa rena hyresrättsområden eller områden med enbart stora eller små bostäder. Detta kan uppnås genom att bygga olika typer av bostäder i samma områden och genom att erbjuda olika upplåtelseformer (hyresrätt, bostadsrätt, äganderätt). 
    Arbeta mot diskriminering vid bostadsförmedling:
    Se till att bostadsförmedlingen inte diskriminerar på grund av etnisk tillhörighet eller andra faktorer. 
    Skapa trivsamma livsmiljöer:
    Investera i offentliga rum, parker, lekplatser och andra platser som lockar människor att mötas och umgås. 
    Utbildning:
    Stärka skolresultaten: Satsa på att ge alla barn en bra utbildning oavsett bakgrund. Detta kan innebära extra resurser till skolor i socioekonomiskt utsatta områden och insatser för att minska skolsegregationen.
    Öka språkkunskaperna: Se till att alla barn och vuxna får möjlighet att lära sig svenska språket.
    Främja interkulturell förståelse: Utbilda elever och lärare i frågor som rör mångfald och integration. 
    Arbetsmarknad:
    Motverka diskriminering på arbetsmarknaden:
    Se till att arbetsgivare inte diskriminerar på grund av etnisk tillhörighet eller andra faktorer. 
    Erbjuda arbetsmarknadsutbildningar:
    Ge arbetslösa personer från olika bakgrunder möjlighet att skaffa sig de kunskaper och färdigheter som krävs på arbetsmarknaden. 
    Skapa nätverk och mentorprogram:
    Hjälpa nyanlända och personer från andra grupper att komma in på arbetsmarknaden genom att erbjuda nätverk och mentorskap. 
    Sociala insatser:
    Stärka lokalsamhället:
    Skapa mötesplatser och aktiviteter där människor kan mötas och lära känna varandra. 
    Främja delaktighet och inflytande:
    Uppmuntra människor att engagera sig i lokala frågor och att delta i beslut som berör dem. 
    Motverka fördomar och stereotyper:
    Arbeta aktivt med att motverka fördomar och stereotyper genom information, utbildning och dialog. 
    Genom att arbeta på dessa olika områden kan samhället skapa en mer jämlik och sammanhållen miljö där alla har möjlighet att leva ett gott liv. Det är viktigt att komma ihåg att arbetet mot segregation är ett långsiktigt arbete som kräver samarbete mellan olika aktörer. 
  • Mentat
    Anonym (Giggi) skrev 2025-07-06 16:17:01 följande:
    Om inte var femte av dina vänner är utlandsfödd så är du en del av problemet.

MVH

Socialdemokraterna
    .

.

När S kämpar för att distansera sig från sitt förlag om tvångsblanding så gräver de samtidigt en ny grop att ramla ned i.

Nu börjar det talas om kvoter kring vilka vänner vi har. Vilka vi umgås med.

Nu börjar vi snacka social ingenjörskonst på steroider ...
    Det betyder ju i så fall dessutom att om du är invandrare och inte 4/5 av dina vänner är etniska svenskar är du också en del av problemet, enligt (s) resonemang.
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026