• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Antiextremist)

Jobbar högerpolitiker för Sverige eller för Israel?
  • klyban
    Mentat skrev 2026-03-12 18:54:12 följande:
    Fungerade utmärkt för mig. Annars kan man göra en google-sökning på enskild site så får du fler trådar än denna.
    Okey, nu inser jag det är mer mot noll.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • nattuw
    Anonym (Gråben) skrev 2026-03-11 18:15:24 följande:

Enligt AI kan kränkningar av en politisk motståndare kan tyda på att personen:

Om du skall posta AI genererade textväggar så se åtminstone till att redigera dem innan postning så att vi slipper textväggar utan text.
  • nattuw
    Anonym (Gråben) skrev 2026-03-12 13:13:03 följande:
    Detta existerar nog mest ii din fantasi. Har själv aldrig hört ordet förrän jag läste det här. 

Kanske existerar det bara i sociala media bland trollen
    Även om du inte hört ordet tidigare så har ordet under en längre tid använts i media. Det verkar som om Arbetarbladet var först och använde ordet redan i oktober 2022 medan det för Aftonbladets del dröjde till i november 2022.
    press.newsmachine.com/pressrelease/view/nar-regeringsunderlaget-blev-tidolaget-i-medierna-39071

När det gäller Aftonbladet har ordet senare bland annat använts av Anders Lindberg i en ledarrubrik med titeln: "Tidölaget slår nu undan benen för S finansiering". Så vi kan på goda grunder anse ordet som väl etablerat i media som ligger nära Socialdemokraterna.

Namnet har även tagits upp i SR "Det politiska spelet" från 2022: www.sverigesradio.se/avsnitt/tido-laget-ett-djuriskt-lockande-oknamn
  • Anonym (Antiextremist)

Ni får gissa två gånger 🤔

• Anonym (Gråben)
    Mentat skrev 2026-03-12 16:01:02 följande:
    Nåja, du har kunnat läsa det på detta forum sedan 2022, många gånger om dagen.

Enligt Googles AI-svar säger "Begreppet används ofta i medier, särskilt i opinions- och kulturtexter, " så jag tar för givet att du aldrig läser sådana.
    Ja jag hänger ju inte här så ofta utan är ute i verkligheten större delen av min tid.
    Där träffar jag av och till politiker och skribenter från olika håll på den politiska skalan. Ännu har jag aldrig hört från något håll kalla regeringen för Tidelaget, inte ens Tidölaget har nämnts.  

Jag vet inte vilka kulturskribenter du läser eller vilken AI du förlitar dig på men inte hör det till vanligheterna att detta språkbruk används i verkligheten.

När man som du förmedlar trollens uttryck och rappakalja normaliserar och godkänner man deras existens.

• Anonym (Gråben)
    nattuw skrev 2026-03-12 21:17:23 följande:
    Om du skall posta AI genererade textväggar så se åtminstone till att redigera dem innan postning så att vi slipper textväggar utan text.
    Det är upp till dig om du vill läsa dem eller ej.  Jag anger om jag kopierat text från AI. Vill man inte läsa dem så låt bli.
  • Anonym (Gråben)
    nattuw skrev 2026-03-12 21:47:10 följande:
    Även om du inte hört ordet tidigare så har ordet under en längre tid använts i media. Det verkar som om Arbetarbladet var först och använde ordet redan i oktober 2022 medan det för Aftonbladets del dröjde till i november 2022.
    press.newsmachine.com/pressrelease/view/nar-regeringsunderlaget-blev-tidolaget-i-medierna-39071

När det gäller Aftonbladet har ordet senare bland annat använts av Anders Lindberg i en ledarrubrik med titeln: "Tidölaget slår nu undan benen för S finansiering". Så vi kan på goda grunder anse ordet som väl etablerat i media som ligger nära Socialdemokraterna.

Namnet har även tagits upp i SR "Det politiska spelet" från 2022: www.sverigesradio.se/avsnitt/tido-laget-ett-djuriskt-lockande-oknamn
    Det du hänvisar till har inget med Tidelaget att göra.  Tidö laget eller Tidö gänget är något helt annat.
  • klyban

Intressant att L har nu helt övergett sin politiska grund.

Om vi ska se M utveckling med att bli svalda av SD, är negativt.
    Kommer det bli positivt för L och med så lågt stöd som de har nu?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026