Anonym (Antiextremist) skrev 2026-03-14 20:57:53 följande:
Oj, mina argument flög visst rakt över huvudet på dig. Jag glömmer ibland hur duktig du är med att missförstå med flit. Försök läsa en gång till, den här gången långsamt.
Ebba Buschs hyllning till Reza Pahlavi är ett politiskt misstag som blottlägger hennes brist på historisk insikt och naiva längtan efter auktoritära "frälsare". Genom att framställa honom som en hoppfigur för Iran ignorerar hon helt hans arv av förtryck, splittring och odemokratiska ambitioner, vilket gör hennes stöd till ett farligt stöd mot odemokratiska krafter.
Reza Pahlavi bär på sin fars skugga, den siste shahens regim präglades av SAVAKs systematiska tortyr, politiska mord och massiv repression mot dissidenter. Han har aldrig tydligt distanserat sig från dessa brott eller erkänner monarkins roll i CIA kuppen 1953 mot demokratern Mossadegh, vilket är ett kollektivt trauma för iranier.
Pahlavi utropar sig själv till "ledare för nationens uppror" i sitt "Notfallhandbuch" från 2025, med planer på extrem maktkoncentration utan demokratiska kontroller, en upprepning av monarkins auktoritära mönster. Detta saknar folkligt stöd i Iran och splittrar oppositionen genom polariserande slagord som "Javid Shah", som alienerar kurder, balucher och sekulära grupper som vill splittra Iran.
Hans anhängare, kända som "Prügelperser", attackerar rivaler i exil med våld vilket han tyst godkänner. Detta odemokratiska beteende, kombinerat med orealistiska löften om stöd utan strategi, har försvagat uppror och kostat liv, ett mönster av personkult istället för enande ledarskap.
Buschs löjliga entusiasm för Pahlavi, trots dessa varningssignaler, visar på opportunism snarare än solidaritet med ett fritt Iran. Hennes hyllning riskerar att legitimera en ny diktatur under monarkisk fernissa, långt från de "ingen shah, ingen mullah"-rop som ekade från iranska gatorna.
Så vem anser du kan fungera som en ledare som kan ena nationen i uppror mot mullorna? Jag hoppas att vi åtminstone är överens om att den teokratiska diktaturen är en styggelse som Iran, och hela regionen, skulle må väldigt bra av att den störtas?