• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Anonym (Gråben)
    klyban skrev 2026-03-13 17:51:10 följande:

Intressant att L har nu helt övergett sin politiska grund.

Om vi ska se M utveckling med att bli svalda av SD, är negativt.
    Kommer det bli positivt för L och med så lågt stöd som de har nu?

Detta kommer att bli spiken i kistan för L

Det är nog bara de som är rädda om sina riksdagsplatser som kommer att aceptera detta.

Väljarna kommer att vända dem ryggen.
  • klyban
    Anonym (Gråben) skrev 2026-03-13 18:14:30 följande:

Det är nog bara de som är rädda om sina riksdagsplatser som kommer att aceptera detta.

Är nog troligt med de som inte vill vandra in SD.
    Och de som tycker detta är bra, låter mer som andra i tidögänget kommer tappa röster till L.

Och det krävs en hel del röster för rädda L nu, och svårt och se de kommer ifrån mot mitten eller vänstern.(Men såklart kan frågor uppstå som ändrar saker.)

För med detta oförklarliga krig mot Iran, kan just skapa konstigheter även här.

Sen även den ryska desinformation som redan startat, kommer lura intellektuellt försvagade att tro på desinformation och lögner som spottas ut därifrån.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • nattuw
    Anonym (Gråben) skrev 2026-03-13 17:03:13 följande:
    Det är upp till dig om du vill läsa dem eller ej.  Jag anger om jag kopierat text från AI. Vill man inte läsa dem så låt bli.
    Jag vill att det skall gå snabbt att scrolla förbi och då är det bättre om inläggen inte innehåller en massa tomrum eller upprepningar.
  • nattuw
    Anonym (Gråben) skrev 2026-03-13 17:06:01 följande:
    Det du hänvisar till har inget med Tidelaget att göra.
    Jag antar att du är socialdemokrat....
  • Anonym (Gråben)
    klyban skrev 2026-03-13 18:27:03 följande:

Är nog troligt med de som inte vill vandra in SD.
    Och de som tycker detta är bra, låter mer som andra i tidögänget kommer tappa röster till L.

Och det krävs en hel del röster för rädda L nu, och svårt och se de kommer ifrån mot mitten eller vänstern.(Men såklart kan frågor uppstå som ändrar saker.)

För med detta oförklarliga krig mot Iran, kan just skapa konstigheter även här.

Sen även den ryska desinformation som redan startat, kommer lura intellektuellt försvagade att tro på desinformation och lögner som spottas ut därifrån.

Om det är stödröster de hoppas ska rädda dem, undrar jag  jag varifrån  de ska komma.  Knappast från M som slåss för att bli största parti och därmed få uppdraget att bilda regering, knappast från KD som själva ligger pyrt till, då återstår bara SD.

En sak är emellertid helt säker, De Liberala väljarna kommer att välja ett annat parti. Att L skulle klara sig kvar enbart på stödröster ser jag som otroligt. Det skulle innebära att runt 200 000 SD:are skulle rösta tvärt emot sin övertygelse och SD skulle inte längre vara största parti på högersidan.
  • Anonym (Gråben)
    nattuw skrev 2026-03-13 23:32:35 följande:
    Jag antar att du är socialdemokrat....
    Du får anta vad du vill, men du ska inte vara så säker på bara för att man inte är imponerad av Åkesson så är man sosse. Det finns gott om såna som mig i snart sagt alla partier även inom Tidö samverkan.

Det är verkligen inte självklart att man som moderat vill se SD i en regering.
  • klyban
    Anonym (Gråben) skrev 2026-03-14 02:14:36 följande:
    Om det är stödröster de hoppas ska rädda dem, undrar jag  jag varifrån  de ska komma.  Knappast från M som slåss för att bli största parti och därmed få uppdraget att bilda regering, knappast från KD som själva ligger pyrt till, då återstår bara SD.

En sak är emellertid helt säker, De Liberala väljarna kommer att välja ett annat parti. Att L skulle klara sig kvar enbart på stödröster ser jag som otroligt. Det skulle innebära att runt 200 000 SD:are skulle rösta tvärt emot sin övertygelse och SD skulle inte längre vara största parti på högersidan.

Känns inte som stödrösta kan hjälpa ens och för det är för mycket som krävs.
    Men sure, de kanske får ett återsving, då kanske nedröstning funkar.

Tror nog att fallet L har haft är just för att det L gjort politiskt och överge sin politiska grund är de som inte ville vara med på det.
    Finns det mer och nu är de säger visst samarbete kommer ske, jo, det kanske fanns några som inbilla sig den röda linjen var fast och gick på det.
    Så kanske blir ett par till.

Annars har vi nu SD, KD, L och M som jagar samma röstar, och inte alls som innan när det tex först bara var SD som jagade dessa röster, och sen KD.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • KillBill
    Anonym (Gråben) skrev 2026-03-13 18:14:30 följande:

Ja, så är det. 74 procent av liberala väljare vill absolut inte se SD i regeringen, och om Simona Mohamsson får stanna kvar som partiledare kommer hon att bli ihågkommen som den som satte spiken i kistan för Liberalerna som riksdagsparti.

Stora delar av Liberalernas nuvarande väljare kommer sannolikt att söka sig till oppositionspartierna. Liberalerna kan få vissa stödröster från SD och M, men inte tillräckligt för att stanna kvar i riksdagen. Samtidigt kommer detta att försvaga både SD och M, oppositionen har all anledning att se positivt på detta.

www.svt.se/nyheter/inrikes/majoritet-av-l-valjarna-vill-absolut-inte-se-sd-i-regering

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026